Wat is het verschil tussen chronische depressie en chronische stress?

Hallo,

ik vroeg mij af of er verschillen zijn tussen chronische depressie en chronische stress?

Zo ja, wat zoal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Antwoorden (4)

Een depressie is een stemmingsstoornis die enige tijd aanhoudt (weken tot maanden), en waarbij de persoon een pessimistisch beeld van zijn eigen toekomst heeft. Dit uit zich in zich subjectief slecht voelen, negatief denken, klaaggedrag, activiteitsvermindering, en verder in tal van andere lichamelijke en psychische symptomen.

Al naargelang de oorzaak en de soort depressie, en uiteraard ook zijn persoonlijkheid en levenssituatie, zijn beeld en verloop anders.

We onderkennen de volgende soorten van depressie:

De Reactieve Depressie
De Endogene Depressie
De Uitputtingsdepressie
De Involutieve Depressie en
Het Premenstrueel syndroom (PMS)

Binnen deze soorten is het mogelijk dat iemand lijdt aan een gemaskeerde vorm ervan.

Depressies zijn niet altijd eenvoudig te herkennen.

Iemand die aan een depressie lijdt heeft hulp nodig. Het is niet altijd mogelijk om een depressie therapeutisch te begeleiden. Vaak is farmaceutische ondersteuning nodig. In dit geval wordt dan ook altijd samengewerkt met een psychiater.

Het opnieuw optreden van een Endogene depressie wordt chronisch genoemd, veelal is hier een neurotische component bij waarneembaar.

Stress heeft geen logisch verband met Depressie. Wel kan stress een factor zijn bij het optreden van reactieve en/of uitputtingsdepressie's. Iedereen kent stress: de ergernis als uw computer net voor de deadline vastloopt, de plezierige opwinding bij het organiseren van een feestje en de gespannenheid als u door de directeur op het matje wordt geroepen. Een beetje stress is gezond. Stress stelt u op scherp of waarschuwt u dat u een stapje terug moet doen.

Als het goed is volgt er na de opwinding van stress een periode van ontspanning. Maar als u zich steeds minder ontspant, u gaat ergeren, steeds moe bent en geen beslissingen meer kunt nemen gaat het de verkeerde kant op.
Negen procent van alle Nederlanders heeft een stressprobleem. Dat betekent dat ze zo veel en zo lang stress hebben, dat hun gezondheid eronder lijdt en dat de stress het normale leven belemmert. Als u in zo'n situatie niet oppast kunt u overspannen of burn-out raken.

Of iemand stress krijgt hangt af van omstandigheden en persoonlijkheid. Stress komt in westerse landen veel vaker voor dan in andere landen.

Chronische stress zal waarschijnlijk leiden tot Surmenage klachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Deze informatie komt niet van jou, maar van http://www.ppcnpc.nl/?Theoretisch_Compendium_%231:Depressie
Het is wel zo netjes om dan de bron te vermelden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste amadea, die website IS van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt ook nog postnatale depressie toch? Of is dat een van de anderen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Het is een depressie die postnataal optreedt en komt meestal voor als reactieve- of uitputtingsdepressie.
Amadea
11 jaar geleden
Reactief: is dat wat ik meen dat bedoeld wordt met de roze wolk waar je tijdens de zwangerschap aldoor op zat, die na de bevalling een grijze donderwolk met veel regen (oftewel een huilbaby) blijkt te zijn en daardoor de depressie veroorzaakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad: De oorzaak is meestal tegenslag of mislukking. De symptomen van een reactieve depressie zijn vooral gekenmerkt door de mate waarin men uiting geeft aan zijn neerslachtigheid. Dit houdt niet alleen verband met de graad van neerslachtigheid, maar ook met karakteriele en culturele factoren. Dit lijkt raadselachtig maar houd vooral verband met het feit dat bij orale persoonlijkheden een reactieve depressie zich kan omvormen tot een neurotische. In de meeste gevallen verdwijnt de reactieve depressie spontaan. In sommige gevallen blijft een zekere verbittering en verminderd zelfvertrouwen bestaan: men is "gebroken".
Stress kan de oorzaak van een depressie zijn, maar dat hoeft niet. Van onder zware stress staan kan je ook andere gevolgen ondervinden. En voor een depressie bestaan ook andere oorzaken.
Tien tot vijftien procent van de mensen maakt ooit een ernstige depressieve periode door. De precieze oorzaak waarom iemand dat krijgt is niet bekend. Maar factoren als chronische stress of tegenslagen in het leven worden vaak genoemd. Werkloos worden lokt bij sommigen een depressie uit, maar bij veel anderen niet. Een andere factor die een rol speelt, is genetische aanleg. Depressies komen in sommige families vaker voor dan gemiddeld, en een naast familielid van een depressieve patiënt heeft meer kans om depressief te worden. Traumatische jeugdervaringen spelen ook een rol. Misbruikervaringen of ernstige relatieproblemen met ouders maken iemand kwetsbaar voor depressies in het latere leven. Onderzoek toont bovendien aan dat de persoonlijkheid belangrijk is: mensen die angstig in het leven staan en snel denken dat hen onrecht wordt aangedaan lijken vatbaarder voor een depressie.
Toch zit er een overeenkomst in de mechanismen die actief zijn bij zowel stress als bij depressies. Mensen die overactief reageren op panieksituaties zijn angstiger en hebben meer aanleg om depressief te worden dan hen die een stabiele basis hebben en adequaat erop kunnen reageren.
Amadea
11 jaar geleden
Stress is wat je ervaart, de omstandigheden: je kunt stress hebben doordat je heel druk bent op je werk, doordat je relatie onder druk staat, of omdat je je verjaardag aan het plannen bent.

Het gevolg van stress is strain: de lichamelijke of psychische reactie op stress; wat stress teweeg brengt. Iemand die sterk is, kan 20 kilo tillen zonder strain. Maar iemand die niet sterk is, zal bij dezelfde mate van stress (diezelfde 20 kilo) een hoop strain ervaren. Langdurige strain zorgt ervoor dat je je aan moet passen, óf dat je klachten krijgt. Die klachten kunnen bij iedereen anders zijn: de een krijgt lichamelijke klachten, wordt kwetsbaarder voor virusinfecties, een ander krijgt psychische klachten.

Langdurig onder stress staan, dus strain ervaren, kan vele gevolgen hebben. Voor bloeddruk, immuunsysteem, hormonen, psychische flexibiliteit en veel meer. Bij iemand die er gevoelig voor is, zou stress een depressie kunnen uitlokken. Maar een depressie hóeft niet het gevolg te zijn van stress, en stress hóeft geen depressie te veroorzaken. Daarin spelen altijd meer factoren mee.

Depressie is een psychische ziekte. Bij een depressie is iemand continu erg somber. Zo somber dat niets hem kan opvrolijken. Daarnaast kan iemand zijn interesse verliezen voor dingen die hem anders wél interesseren: werk, vrienden, hobby. Verder gaat een depressie samen met allerlei andere klachten, zoals afgenomen eetlust, afvallen of juist aankomen, slaaproblemen, vermoeidheid, traag bewegen of spreken of juist rusteloosheid. Concentratieproblemen, geen beslissingen kunnen nemen, extreme schuldgevoelens, terugkerende gedachten aan de dood, en gedachten aan zelfmoord. Wanneer iemand twee weken of langer dagelijks het grootste deel van de dag die ernstige somberheid óf interesseverlies heeft, en daarbij ook tegelijkertijd een aantal van die andere klachten, spreken we van een depressie. Als die klachten maanden- of zelfs jarenlang aanhouden, waarbij iemand nooit - of hooguit een paar dagen achter elkaar - die klachten níet heeft (dus de klachten continu aanwezig zijn) is dat een chronische depressie.

Iemand kan ook periodes hebben waarin hij steeds depressief is, en tussendoor klachtenvrij zijn. Dan spreken we van een chronisch recidiverende (=terugkomende) depressie. Of je kunt een andere chronische stemmingsstoornis hebben, bijvoorbeeld dysthymie. Dan voldoet iemand niet strikt aan alle criteria voor een depressieve episode, maar is iemand wel langdurig erg somber.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar kan het zijn dat wanneer je stress hebt je cortisol spiegels stijgen en wanneer je een depressie hebt er iets mis is met serotonine huishouden enzovoort??? Kan het zijn dat je chronische stress hebt of langdurig stress dat je daar bijvoorbeeld ook schilldklierklachten van kunt krijgen??? Dat wou ik vooral weten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
?????
Nederland kent op het moment van schrijven 800.000 mensen die in een lichte, middelmatige of zware depressie zitten. Een groot deel van deze mensen zijn hierin terecht gekomen door een te druk leven met veel stress, verwachtingen van buitenaf en te weinig ontspanning. Veel van deze mensen hebben te maken met chronische hyperventilatie, ook al hebben ze dit zelf vaak niet door.

Gelukkig ontwikkelt de wetenschap zich en komen er regelmatig nieuwe medische inzichten. Wat betreft depressie is er steeds meer aantoonbaar bewijs dat chronische hyperventilatie een depressie aanwakkert of in de meeste gevallen in stand houdt. Steeds meer huis- en arboartsen erkennen deze benadering. In dit artikel wil ik stil staan bij een depressie die het gevolg is van langdurig overademen.

Bij hyperventilatie is er sprake van overademen waardoor het lichaam teveel koolzuur verliest. Incidenteel is dit niet zo erg, het lichaam is flexibel en heeft een buffer om de tijdelijke hyperventilatie op te vangen. Zodra het overademen structureel wordt dan zal het anders verlopen. Het lichaam zal zich hierop gaan aanpassen. Hierdoor ontstaat er een lagere koolzuurspanning in het bloed dat het begin zijn van een hele lijst aan klachten. Dit kan zo erg worden, dat het lichaam zijn geestelijke conditie verliest. Wat is de link met een depressie dan hoor ik je denken?

Verstoorde balans

Zodra er dingen in ons leven gebeuren die ons negatief beïnvloeden zal ons zenuwstelsel onder druk komen te staan. Hierop reageert het lichaam met het aanmaken van bijv. het stresshormoon cortisol dat de luchtpijp verwijdt, waardoor je nog meer koolzuur verliest en je hersenen van nog meer zuurstof onthoudt. Je blijft overademen zonder dat je het doorhebt. Je zenuwstelsel triggert je om in rust te ademen alsof je aan het sporten bent, zonder dat er verbrandingen en verwerkingen plaatsvinden. Je staat aan het begin van een mogelijke angststoornis of depressie.

Cortisol en adrenaline zullen het lichaam in een vecht/vlucht stand brengen waardoor je dus (ongemerkt) meer gaat ademen. Als je dit langdurig doet en niet tot rust komt zal er verzuring optreden in de hersenen. Dit heeft als gevolg dat je hormoonhuishouding ontregelt raakt en dat de hersenen tot zelfs 40% minder zuurstof krijgen. Het lichaam gaat hierop door met het aanwakkeren van andere merkbare problemen.

bron: www.vanklachtnaarkracht.live