Welk anti-hoestmiddel werkt langer dan 4 uur?

Inmiddels 4 weken geleden begon ik ineens te hoesten. Vooral 's avonds als ik wil slapen, maar ook overdag heb ik af en toe flinke hoestbuien.

In de 4e week heb ik codeïnetabletten van de huisarts gekregen (met het idee om de keel rust te geven zodat het hoesten over gaat), echter na maximaal 4 uurtjes werd ik alweer wakker om te hoesten. Vaak tot kokhalsneigingen aan toe en ik ben bijna te bang te stikken. Ik hoest af en toe slijm op, altijd doorzichtig.

Ipv codeïne heb ik nu Promethazine (5 mg per dag max.) van de huisarts, maar ik ben vannacht opnieuw na 4 uurtjes slaap wakker geworden. De hoestbuien lijken ook erger te worden als ik ze niet onderdruk met bijv. anti-hoestmiddelen die zonder recept te krijgen zijn (weet niet of ik namen mag noemen), snoepjes en drop.

Het hoesten zorgt vooral voor slaapgebrek en dat dus al ruim 4 weken lang. Welk anti-hoestmiddel werkt wel langer dan 4 uur?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Is het geen optie om gewoon een tweede tabletje codeïne te nemen halverwege de nacht? Zo doe ik het altijd als ik m'n ribben van z'n plek dreig te hoesten (letterlijk), en dat werkt prima. Inderdaad werkt codeïne maar de halve nacht, maar gelukkig werkt zo'n tabletje - ingenomen op de lege maag - alweer na 15-30 minuten, en daarna kun je weer doorslapen.

Als OTC-middel heb je nog gewoon de dextromethorfan, te koop bij elke drogist en apotheek, onder verschillende merknamen. Vaak als eigen merk "hoestprikkeldemper". Neem de retard-variant, die werkt zo'n 8 uur. En je huisarts zou nog noscapine of pentoxyverine voor kunnen schrijven, die werken ietsje langer dan codeïne. En oxomemazine wordt nog wel eens voorgeschreven bij nachtelijk hoesten omdat het ook wat sedeert, maar daarvan heb ik geen idee hoe lang het werkt. Een alternatief is ook nog dat je een wat hogere dosering codeïne neemt aan het begin van de nacht (ik weet niet hoeveel je tot nu toe nam?) zodat het iets langer doorwerkt. Maar ik denk dat twee tabletten verdeeld over de nacht dan beter werken. Neem gewoon contact op met je huisarts, en vraag advies. Sowieso is 4 weken lang zo extreem hoesten toch wel een reden om verder onderzoek te doen, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De codeïne werkte alleen in het begin, toen ik overdag 2 pilletjes verspreid nam (één rond 12 uur 's middags en de volgende om 3 uur 's middags) en dan nog eens 2 gedurende de avond en de laatste net voor ik naar bed ging. En dan werkte het dus zo'n 4 uur. Natuurlijk heb ik geprobeerd bij wakker worden meteen nog een codeïne te nemen, maar dat werkte alleen in het begin wel, na een paar dagen (nachten) niet meer. 5 codeïnes zijn volgens de bijsluiter ook het maximale wat je per 24 uur mag nemen. Huisarts vindt 4 weken hoesten bij mij geen reden voor verder onderzoek omdat hij zelf geen aanwijzingen kan vinden dat het iets anders zou zijn dan 'gewoon' een wat lang aanhoudend hoestje. Bedankt voor de andere tips. Straks naar de drogist/apotheek.

Andere antwoorden (2)

4 weken lang hoestbuien is wel lang.. Wordt het niet eens tijd voor verder onderzoek? (kinkhoest?) De meeste middeltjes hebben echt maar een werking van 4-5 uur

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huisarts zegt dat mensen wel vaker last hebben van lange hoest en dat er bij mij geen redenen zijn waarvan hij denkt dat een verwijzing naar long- of KNO-arts nodig is.
Daro capsules werken een nacht lang