Waarom kan mijn eten niet verteren?

Het is een beetje een vies onderwerp, maar...

Ik ben al een paar weken aan de dunne ontlasting, geen diaree maar gewoon dun..

Sindsdien let ik erg op mijn ontlasting, ik zie allemaal dingen die ik gegeten heb weer heel terug, zoals pinda's, nootjes, hele stukken tomaat, stukken wortel

is dat wel goed? Neemt mijn lichaam de vitaminen dan wel op? of heeft iedereen dit en is het normaal?

Toegevoegd na 6 minuten:
Oja, en hoe lang duurt het voordat voedsel poep wordt, want die tomaat die ik om 8 uur had gevonden had ik om 1 uur vanmiddag gegeten, is dat niet wat snel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
raatpleeg eens een dokter
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja inderdaad! Maar voor ik met ieder kwaaltje naar de dokter ren wilde ik even weten of het normaal is om hele etenswaren terug te vinden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je op vakantie geweest? Misschien iets opgelopen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik ben net terug van vakantie, maar ik had het die 5 weken daarvoor ook al!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal is het niet. Genoeg reden om naar de huisarts te gaan.
Ik heb het soms ook weken achter elkaar. Bij mij als gevolg van een spastische dikke darm. Niet ernstig, alleen vervelend. Als ik er weer eens last van heb, is er wel wat om het sneller weer op regel te krijgen. Maar toen ik dat voor het eerst had, heeft de dokter wel allerlei onderzoeken gedaan om andere meer vervelende oorzaken uit te sluiten. Dus zeker morgen even de huisarts bellen voor een afspraak!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke dankjewel! Had je ook buikpijn? ik niet namenlijk, daarom ben ik bang dat de huisarts toch niks gaat onderzoeken en ik dus voor niks een afspraak maak!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, toen ik zo lang dunne ontlasting had (het wordt dan ook diarree genoemd volgens mij) had ik ook geen buikpijn. De dunne ontlasting glijdt lekker snel door de darmen en veroorzaakt daardoor geen pijn. De darmen werken dan op een constante (te snelle) snelheid. Ik heb wel buikpijn bij sterk wisselende ontlasting met soms lichte verstopping. Bij mij was de oplossing dat ik na iedere keer dunne ontlasting een tablet loperamide (diarreeremmer) moest nemen. Hierbij wel rekening houdend met de maximale dosering. Hiermee kreeg ik het na ca. een week weer op orde. Maar doe dat niet zonder overleg met de huisarts! Want het zou ook iets kunnen zijn, waarbij je juist niet loperamide moet gebruiken.
Verder heb ik altijd wel baat bij probiotica.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kan zijn dat je darmen een opdonder gehad hebben en een beetje van slag zijn. maar... het kan ook iets anders zijn. een vriendin van mij had dit ook maar die was blijkbaar allergisch voor gluten. het beste kun je naar de dokter gaan. die weet er denk ik meer van af. beterschap!

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk heb je last van een spastische/prikkelbare darm.

Wanneer naar de huisarts?
Is een van onderstaande van toepassing, neem dan contact op met uw huisarts:
langer dan 2 weken diarree
bij bloed in de ontlasting
bij een gewichtsverlies van 3 kg of meer in een maand tijd zonder dieet
als er darmkanker in de familie voorkomt
bij pijn laag in de buik
als de klachten ontstaan na gebruik van medicijnen
als het dagelijkse functioneren eronder lijdt
als u zich ernstige zorgen maakt
als de verstopping na gebruiken van bulkvormers en laxeermiddelen niet overgaat
bij koorts of temperatuurverhoging

Wat kan je er zelf aan doen:
dieet: vezelrijk en gevarieerd eten
veel bewegen,dit stimuleert de darmwerking
veel drinken,vocht is nodig om de ontlasting zacht te maken
vezelpreparaten gebruiken,vezels stimuleren de darmbeweging (dus bij obstipatie) drink er veel bij!
u kunt probiotica kopen zoals yakult en activia voor een goede darmwerking
vermijd stress en spanningen
lactulose gebruiken bij obstipatie (verkrijgbaar bij drogist en apotheek)
aeropax kunt u bij drogist en apotheek kopen bij winderigheid en opgeblazen gevoel (geen bewezen werking!)
paracetamol tegen buikpijn en pijnlijke krampen

Wat kan de huisarts betekenen?
De huisarts kan een aantal medicijnen voorschrijven:
duspatal (mebeverine) : tegen de buikkrampen (nog geen bewezen werking)
diclofenac(o.a voltaren) : tegen buikpijn
bulkvormers (metamucil,volcolon,fibervorm etc...): dit zijn een soort vezelpreparaten op recept voor zachtere ontlasting
vochtbinders (movicolon,legendal,transipeg etc) : deze middelen houden vocht vast in de darmen waardoor de beweging in de darmen gestimuleerd word
laxeermiddelen (bisacodyl en sennapeulen etc) ook vrij verkrijbaar bij drogist en apotheek : deze middelen kunnen alleen kortdurende gebruikt worden en zijn zeker geen eerste keuze bij opstipatie aangezien ze de darmwand op den duur kunnen beschadigen waardoor deze lui wordt en dus niet meer zonder laxeermiddelen kan! overleg eventueel met uw arts
anti-diarree middelen (loperamide=diacure en imodium) ook vrij verkrijgbaar bij apotheek en drogist : deze middelen zorgen dat de ontlasting wat vaster word. gebruik ook deze middelen niet te lang en het liefst na overleg met uw arts!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel vaak duidt dit op een spastische darm, maar dit moet worden vastgesteld door een arts. Ga dus naar de huisarts bij aanhoudende klachten. Zolang er gern bloed in je ontlasting zit, moet je je zeker geen zorgen gaan maken en zelfs als het erin zit (niet erop) betekent dit nog niet dat er sprake is van iets zeer ernstigs. Dus laat je vooral niet gek maken!

Als het prikkelbare darmsyndroom blijkt te zijn, dan kun je zeker profijt hebben van lijnzaad en van een probioticakuur. Vooral lijnzaad werkt subliem, elke ochtend een lepel. Het is dan wel handig om muesli of havermout o.i.d. als ontbijt te eten.

Houd verder je voedselpatroon tegen het licht: Eet je voldoende vezels? Als je te weinig vezels eet, worden je darmen "lui".