wat zijn middelen (buiten geneesmiddelen) die je kan op reis kan gebruiken om hardnekkige verstopping te bestrijden?

mijn dochter zit ergens in een bijna onbewoond stukje wereld, en heeft last van hardnekkige verstopping. Ze heeft een sterk purgeermiddel genomen, en dat heeft geholpen. Nu helpt het niet meer en ze moest al eens naar het ziekenhuis waar ze iets in haar anus hebben ingespoten. dan is het gelukt.
maar nu is het weer een tijdje terug, en ze kan nog steeds niet. ze drinkt veel water, ik heb haar gezegd vooral geen witte rijst meer te eten.
Wat kan ze doen om haar darmen toch terug op gang te krijgen ook al heeft ze geen geneesmiddelen? Liefst iets wat "langs onder" kan worden gedaan (ze komt altijd met een prop te zitten) maar ook voedingstips zijn welkom. ze zit in Indonesië.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo ik zat nog ff te slapen, een banaan werkt natuurlijk tegen diarree.

Het beste antwoord

Er is dus een ziekenhuis in de buurt, en naar ik aanneem ook een apotheek dan? Als gewone laxeermiddelen niet helpen, maar een klysma wel, laat haar dan vanuit het ziekenhuis een recept voor een klysma (of 2) vragen.

In het echt uiterste geval zou je zoiets zelf kunnen maken. Gebruik dan gewoon water - flessenwater als het kraanwater er niet geschikt is om te drinken. Via een dunne slang (wat vaseline of olie erop doen, en HEEL goed controleren op braampjes of scherpe randen, en een zo klein mogelijk stukje inbrengen) zou je dan langzaam wat water in de anus kunnen brengen. Of gebruik een plastic fles (zo één die indeukt als je erin knijpt, goed schoonmaken uiteraard) door die tégen de anus aan te zetten en dan voorzichtig wat water naar binnen te knijpen. Gebruik niet al te koud of te veel water, want daar kun je heel naar van worden. Een gewone klysma bevat doorgaans 120 ml, en mini-klysma's met een veel kleiner volume zijn soms ook al effectief.

Maar echt, dat soort zelf-maak klysma's moet je ALLEEN MAAR toepassen als je ECHT geen andere optie meer hebt en je gigantisch verstopt zit. Als ze eerder in het ziekenhuis is geweest, neem ik aan dat dat nu ook kan. Met het juiste materiaal kun je jezelf een hoop ellende besparen. Gewoon een grote injectiespuit (zonder naald, uiteraard) met een dunne slang eraan en schoon water werkt ook prima namelijk, als er geen "fabrieksklysma's" aanwezig zijn. Laat haar dan op haar linker zij gaan liggen, de tip van de slang een stukje in haar anus brengen (na wat glijmiddel of vaseline erop gedaan te hebben, of dus desnoods olijf- of zonnebloemolie als er niets anders is) en dan langzaam wat water inspuiten. Afhankelijk van de grootte van de spuit meerdere keren. Even wachten, en dan binnen een minuut of tien moet ze naar het toilet kunnen gaan. Duurt het te lang, dan neemt de darmwand het water op en lukt het niet meer. Dan kun je opnieuw proberen, maar als het dan nog niet lukt, een arts waarschuwen!

Verder zijn er natuurlijk voedingsmiddelen die kunnen helpen. Veel vezels en veel vocht helpen zeker, evenals veel lichaamsbeweging en darmmassage (met de richting van de dikke darm mee). En laxeermiddelen die niet schadelijk zijn als je ze wat vaker gebruikt, kan ze daar niet aan komen via dat ziekenhuis? Eén of twee keer een klysma is niet erg, maar bij een verder gezond iemand moet het mogelijk zijn om daarna de ontlasting op gang te houden met andere middelen, zodat het niet opnieuw nodig zal zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kokosmelk heeft een laxerende werking. Verder werkt koffie ook prima. En, al is het geen gezonde oplossing: een sigaret roken doet soms ook wonderen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen: voldoende vezels eten en genoeg bewegen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze kan vezeltabletten gebruiken die helpen bij mij altijd goed.
ik heb al jaren last van mijn darmen ondanks vezelrijk voedsel en veel drinken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de nuchtere maag een glas lauw water drinken. Gedurende de dag meer water drinken dan ze gewend is. En proberen om meer in beweging te zijn.

Stoppende voedingsmiddelen zijn: banaan, beschuit, toast, bosbessensap, rode wijn, kaneel, witte rijst, en lang getrokken thee. Dus die moet ze van haar menu schrappen.

In Indonesië vezelrijke voeding vinden is lastig. Bonen, noten, fruit en groenten zijn een goede bron. Mango, sperziebonen en wortels zijn bijvoorbeeld goed verkrijgbaar.
Amadea
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
+ Dat lauwe water helpt echt! Verder goeie tips op eentje na: banaan. Dat is een fabeltje. Waarom dacht je dat men baby's altijd banaan laat eten?
Amadea
11 jaar geleden
Omdat baby's gauw last krijgen van diarree. En dáár zijn bananen een goed middel tegen!
Pieter2011
11 jaar geleden
Een fabel dus: http://www.spijsvertering.info/fabel-of-feit/voeding/