kun je pijn leren beter verdragen?

kan je pijn beter leren verdragen. bv als je valt of je ergens tegen stoot. dat je niet dadelijk gaat lopen janken en schreeuwen als een gek :p

Toegevoegd na 6 minuten:
het is vooral omdat ik vaak ga fietsen maar meestal schrik heb om te vallen en me dan pijn te doen?

Toegevoegd na 7 minuten:
want ik ben al eens gevallen en dat was niet zo prettig want ik verschrok me nog al en mijn knie lag open.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Ja, daar zijn verschillende technieken voor.

Gaat er meestal om dat je je gedachten buiten je lichaam plaatst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat kan zeker, kijk maar nar de yogi's.
oefenen, niet ontkennen, maar anders omgaan met pijn, daar ligt de sleutel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat zijn de yogi's?
Ritsuka
11 jaar geleden
een yogi is iemand die yoga beoefent, en vaak ook les geeft in yoga.
het helpt ook om jezelf toe te spreken wanneer je pijn krijgt. Ik zelf ben iemand die zeer goed tegen pijn kan, omdat ik dat door omstandigheden in mijn jeugd geleerd heb. Het ligt er ook een beetje aan wat voor pijn. Als ik mijn hoofd loeihard stoot of mijn elleboog of wat dan ook laat het me vrij koud, terwijl ik van flinke buikkrampen wel van streek kan raken.

Anyway, je moet jezelf leren dat (lichamelijke) pijn hebben niet het einde van de wereld is en dat het niet helpt om te huilen of te schreeuwen. Niemand wordt er dan beter van. Het gaat vanzelf weer over en het is sneller voorbij wanneer je gewoon doorgaat met je leven dan wanneer je urenlang blijft manen van 'oh ik heb zo'n pijn jammerjammerjammer'. Dit is natuurlijk niet iets wat je een twee drie voor elkaar hebt, maar het is een kwestie van gewenning. ik zeg niet dat je jezelf steeds pijn moet doen zodat je eraan gewend raakt, maar je snapt vast wat ik bedoel. Als je bijvoorbeeld je elleboog langs een muur schaaft terwijl je met vrienden bent, en het brandt, dank zeg je gewoon tegen jezelf: au, het doet pijn, maar we zijn nu gezellig hier en er zijn belangrijkere dingen dan die elleboog. Als je er dan geen aandacht meer aan besteed ben je het binnen een paar minuten vergeten. Als pijn echt ondraaglijk wordt kun je er natuurlijk altijd iets tegen nemen (ook dit niet te snel doen), maar het is een kwestie van beseffen dat huilen en stressen niet helpt. En als huilen en stressen niet helpt, en vrolijk zijn helpt ook niet, dan kun je toch beter vrolijk zijn? Je moet je angst recht in de ogen kijken en beseffen dat dingen soms echt niet zo groot zijn als ze lijken.

als je er echt moeite mee hebt en het gaat je dagelijks leven beheersen kun je altijd nog hulp zoeken, bijvoorbeeld bij het yulius.