Ik adem 99% van de tijd maar door 1 neusgat. Is dat normaal?

Als ik adem, dan neemt de lucht altijd de meest makkelijke weg. Dat lijkt me logisch. Maar aangezien mijn neusgaten zelden of nooit even schoon zijn, zal ik de ene keer door de ene, en de andere keer door het andere neusgat ademen. Heel af en toe gebeurt het dat ik heel kortstondig door 2 neusgaten adem, en dat geeft me best wel een kick en krijg er veel meer energie van! Waarom zou dat niet altijd kunnen?

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik had al verwacht dat ik adviezen zou krijgen om naar de dokter te gaan. Logisch.
Maar ik wilde voordat ik dat doe eigenlijk ook weten of het normaal was, of dat ik de enigste ben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
28K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe heb je dit gemeten of berekend???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gegokt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de lucht uit een gok gokken, had het zelf ook wel kunnen bedenken.... dom dom dom!! maar klopt je vraag dan wel als het een gok is?

Het beste antwoord

In principe is het zo dat je eerst een tijdje (vooral) door je ene neusgat ademt, en daarna een tijdje (vooral) door je andere.
Elke paar minuten wisselt dit en doorgaans valt het niet eens op. Alleen als 1 neusgat erg verstopt zit, merk je het.
Ik denk dat het 'door 2 neusgaten tegelijk ademen' dat je bedoelt, het moment van wisselen is. Maar je krijgt niet méér lucht of zo, het voelt alleen anders.
Als je sterk de indruk hebt dat dit wel zo is, dan zou je eens kunnen laten uitzoeken hoe je ademt, maar ik denk dat er helemaal niets aan de hand is.

http://www.wistudat.net/site_popup.php?id=148
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah! Dus IEDEREEN heeft dat!
Ben ik blij dat ik een normaal persoon ben ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe wel, je kunt het testen door een vingertop vlak voor je neusgat te houden: bij het ene neusgat zul je weinig merken, bij het andere voel je de luchtstroom. Een tijdje later merk je op die manier ook dat het gewisseld is.
Ik las ooit een theorie die ik niet precies meer kan reproduceren, maar ademen door neusgat X stimuleerde creativiteit en ademen door neusgat Y stimuleerde vooral de ratio, dus als je iets met veel denken wilde doen moest dat vooral tijdens het ademen door neusgat Y enzovoorts. Maar welk neusgat nou X is en welke Y...

Andere antwoorden (3)

misschien heb je last van griep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
al heel mijn leven?
Het kan zijn dat je neusgaten te smal zijn of dat je neusvleugel scheef zit waardoor de ene kant een smallere doorgang heeft dan de andere. Ik adem voornamelijk door mijn mond, omdat ik een benauwd gevoel krijg als ik door mijn neus adem. Het is logisch dat je meer energie hebt als je beter kunt ademen. Heb je er erg veel last van dan zou ik naar de huisarts gaan. Mijn zwager heeft zich aan zijn neus laten opereren omdat hij ook minder goed door zijn neus kon ademen.

Toegevoegd na 45 seconden:
Ik bedoel trouwens niet dat je te kleine neusgaten hebt maar de hele doorgang van je neus naar je keel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oja het kan ook zijn dat je gevoelige slijmvliezen in je neus hebt. Door stof o wat dan ook kan het gaan opzwellen waardoor je ook minder goed door je neus kan ademen. Het beste is om naar de huisarts te gaan. De KNO arts kan het dan onderzoeken hoe en wat..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is soms de ene, soms de andere. Dus ze zullen beide wel gelijk zijn.
Meestal is het zo, als ik op mijn linkerzij leg, ik goed door de rechtergat kan ademen, en als is op mijn rechterzij leg, ik goed door mijn linkergat kan ademen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat komt dan denk ik door de zwaartekracht. Mocht je het echt irritant vinden dan zou i khet gewoon even na laten kijken:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie net je toevoeging. Ik zelf heb er geen last van als ik lig. Misschien dus door de zwaartekracht.
Jaren geleden last van gehad. Oplossing: Via kleine ingreep is een opening naar de bijholte ietsjes groter gemaakt. Wereld van verschil!!! Via huisarts naar een KNO arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt eng.
Ik ben geen type voor een dokter. Ik heb maar 2 dokters gehad, toen ik kind was, die gaf ik een stomp op zijn neus, en daarna 25 jaar niet meer geweest, en mijn huidige dokter heeft mij nog nooit gezien en ik hem ook niet.