Aambeien en angst dat het erger word?

Ik heb veel rondgekeken her en der op internet, maar daar staat steeds dat het binnen enkele weken weggaat of verminderd. Ik heb al ruim 5 jaar heel erge last van aambeien, verschillende behandelmethodes geprobeerd. Maar niks helpt. En het lijkt wel alsof het ook steeds erger word, als ik zeg maar op de wc zit, kost het me ook altijd heel erg veel moeite om te "persen" en ik voel die bobbels, die inmiddels echt heel erg groot zijn, helemaal uitrekken en soms zelfs knappen en dan komt er bloed. Nou heb ik het gevoel dat het daar beneden echt helemaal kapot gaat als ik naar de wc zou gaan. Ik vind het een beetje eng worden. Is het gevaarlijk? Bloed bij je anus kan je heel erg ziek van worden heb ik gehoord, en ook dat je je darmen dan letterlijk "uitpoept" heb ik gehoord. Ik heb er al 5 jaar last van, maar de laatste tijd lijkt het veel erger te worden dan het was.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke behandelingen zijn er al geprobeerd dan? Scleroserende injecties? Rubberbandligatie? Een operatie? Het is lastig advies geven zonder die informatie. Is bekend wat de reden is dat je veel moet persen? En is je voeding al aangepast (eventueel met behulp van diëtiste), of gebruik je laxeermiddelen?
Ivana
11 jaar geleden
Je huisarts kan je een doorverwijzing geven voor een fleboloog. Binnen een aantal weken kan deze je van het euvel verlossen. Ik zou daar niet mee blijven lopen. Je hoeft je er ook niet voor te schamen. Je zult opgelucht zijn als je deze stap hebt genomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alle flebologen zijn ook gespecialiseerd in proctologie, hoewel het vaak samengaat. Maar als er al laxeermiddelen worden gebruikt, als er al sclerotherapie en rubberbandligatie is gedaan, is alleen een operatieve behandeling nog maar mogelijk. Dan moet je dus echt naar de chirurg. Vandaar ook dat ik mijn vragen stel, want de vraag is gewoon onmogelijk te beantwoorden zonder meer informatie. De één vindt dat hij "verschillende behandelmethodes" heeft geprobeerd wanneer hij diverse zalven en wat huis-tuin- en keukentips heeft geprobeerd, de ander heeft al sclerotherapie, diverse keren rubberbandligatie, infraroodbehandeling én twee operaties volgens diverse technieken achter de rug. Pas als we weten wát er gedaan is, kan de vraag beantwoord worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van de methodes die jullie benoemen, heb ik nog nooit gehoord. Wel van de oparaties. Maar mijn oom heeft ook een oparatie gehad waarna alles weer net zo hard terug kwam. Ik heb een chronische spastische darm sins ik me kan herineren, en vroegtijdig (vanaf een leeftijd van 7 a 8) heeft de huisarts mij altijd laxeermidelen voorgeschreven. Ik kan niet/nauwlijks naar de toilet als ik die niet heb ingenomen en als ik het wel inneem krijg ik enorme krampaanvalletjes die ik nog het meest vind lijken op de informatie die ik krijg over "weeen" helemaal zeker weet ik dat niet maar het voelt zo. Ik kan uit mijzelf niet goed genoeg persen en heb ook altijd enorme buikpijn van de spieren en de rest van m`n buik als ik "geweest" ben. Vezelrijk voedsel enzo, heb ik allemaal al geprobeerd ik eet en drink het nog steeds en dat helpt allemaal niet of weinig omdat mijn lichaam gewend is dat zwaardere te gebruiken. Verder heb ik verschillende zalfjes geprobeerd waaronder spertie. Daarmee werd de grootte ervan soms wat minder, maar zodra ik naar wc ga begint de ellende weer. Ik ga eens in de zoveel tijd naar de toilet alleen als ik aandrang heb naar de wc te gaan. Ik heb dus nog nooit gehoord van al die andere behandelingen maar naar de huisarts gaan zal idd niet verkeerd zijn..... Alleen, is het gevaarlijk? Als ik bijvoorbeeld aan het "drukken" ben?

Antwoorden (3)

als je hier al ruim 5 jaar erge last van hebt, dat is lang en zeker niet fijn, aambeien kunnen erge pijn veroorzaken!

allereerst het meest simpele, hoe meer vezels je eet, hoe minder moeite het zal kosten om te poepen, je ontlasting is dan minder hard.

als ik jou was zou ik echt naar de huisarts gaan!

niet alleen doen ze (meestal) behoorlijk pijn, maar als ze steeds groter worden, wordt het risico van knappen en dus bloeden uit je anus (niet fijn, waar ben je als dat gebeurt?), steeds groter, terwijl er een behandeling voor is!

uit onderstaande bron:

Aambeien kunnen behandeld worden met crèmes, zalven, verandering van dieet, natuurlijke geneesmiddelen, behandelingen en chirurgische operaties.

Een operatie is een erg pijnlijke optie die vaak 4 weken rust in bed nodig vereist. Gelukkig kan een aambeien operatie in de meeste gevallen vermeden worden. Een operatie is meestal alleen nodig bij extreme gevallen van aambeien, die niet op een andere manier kunnen worden verwijderd.

Natuurlijke geneesmiddelen voor aambeien zijn vaak een goede keus; ze veroorzaken geen bijwerkingen, kunnen worden gebruikt in combinatie met andere medicijnen, verzachten de aambeien symptomen en bieden ook nog eens een langere termijn oplossing.

Natuurlijke geneesmiddelen concentreren zich op de wortel van de aambeien, en werken hard om de onderliggende problemen te elimineren, in plaats van alleen de symptomen weg te halen zoals veel crèmes en zalven doen. Omdat natuurlijke geneesmiddelen zich meer richten op de echte onderliggende effecten van de aambeien, zien patienten sneller resultaat dan met andere methoden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na alles wat ik over jouw klachten en probeersels heb gelezen is mijn mening dat jij je het beste door een
proktoloog kan laten behandelen,dit is een specialist in oa in-en uitwendige aambeien.
De site die ik hierover heb gevonden is een voorbeeld want bij jou in de buurt is er vast ook wel één te vinden!De meeste verzekeringen vergoeden deze behandelmethode.

Waaruit bestaat het consult en de behandeling?

Na de gebruikelijke ondervraging over de ziektegeschiedenis wordt de patiënt in een stoel gelegd op de rug, waarna gemakkelijk het gebied van de anus van buiten en van binnen via een kijkertje onderzocht kan worden. Via een rectoscoop wordt verder in de endeldarm gekeken. Afhankelijk van de diagnose wordt een behandeling ingesteld. Aambeien kunnen op twee manieren behandeld worden. Met inspuitingen die pijnloos zijn, waardoor de aambeien verschrompelen. Bij de grotere aambeien gaat de voorkeur uit naar elastiekjes, ook wel ligaturen genoemd. Deze elastiekjes binden de aambeien af, waardoor deze afsterven. Het litteken dat hierdoor ontstaat, verlijmt a.h.w. de plek aan de onderlaag, waardoor deze niet meer naar buiten kan zakken. Hierdoor is het ook mogelijk verzakkingen te behandelen. Meestal is het nodig de behandelingen met een tussenperiode van een maand een aantal keren te herhalen. Voor andere aandoeningen zijn soms kleine operaties nodig. Alles gebeurt poliklinisch, onder plaatselijke verdoving, zodat u direct daarna naar huis kunt. Omdat vele aandoeningen aan de anus verband hebben met een slecht functionerende darm, wat regelmatig komt door onjuiste voedingsgewoonten, infecties of medicijnen, wordt vaak ontlastingonderzoek gedaan en/of een gericht dieetadvies gegeven.

Heel veel sterkte
Groetjes vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot nu toe gebruik je wel laxeermiddelen, maar heb je verder alleen zalven gebruikt. Dan is de volgende stap om je te laten behandelen met bijvoorbeeld sclerotherapie (inspuitingen met een vloeistof waardoor de aambeien verschrompelen) of rubberbandligatie (elastiekjes om de aambeien waardoor ze afsterven). Deze behandelingen worden zowel door dermatologen, MDL-artsen en chirurgen wel gedaan. Vraag gewoon je huisarts om je door te verwijzen, die weet precies bij welke specialist je in jouw buurt terecht kunt. Beide behandelingen zijn nagenoeg pijnloos, hooguit wat ongemakkelijk. Bij rubberbandligatie kun je wel de eerste dag na het plaatsen van de elastiekjes nog klachten van buikpijn of valse aandrang hebben.

Er zijn meer methodes, zoals laserbehandeling of - als echt niets anders werkt - chirurgie. Maar eerst zullen eenvoudiger methodes geprobeerd worden.

Verder zeg je dat je niet goed kunt persen, en dat je na het poepen altijd veel last hebt van je buik en buikspieren. Dat doet mij vermoeden dat je te hard perst: normaal gesproken zou je helemaal niet zo hoeven persen op ontlasting. Het kan zelfs averechts werken, omdat je door te persen je anale sluitspier vaak toeknijpt. Een bekkenbodemtherapeut kan dit uitstekend onderzoeken en behandelen. Die kan je ook technieken aanleren waarmee je minder hard hoeft te persen, of in elk geval minder op een verkeerde manier. Want je zult zelf wel begrijpen, dat zolang als je hard moet persen op je ontlasting, eventueel behandelde aambeien ook snel weer terug kunnen komen.

Als je niet anders kúnt dan hard persen, omdat de ontlasting anders niet komt, dan is het ook zaak om eens je verdere darmwerking te onderzoeken. Dit wordt vooral gedaan door MDL-artsen en colorectaal chirurgen. Er wordt dan gekeken hoe de passage is in je darmen, en ook hoe je darm functioneert als je je wilt ontlasten. Dit kan door middel van een defecogram, wat een deftige naam is voor het poepen van bariumpap onder röntgendoorlichting. Daarmee kan heel goed worden gezien hoe jouw darm en gedeeltelijk ook je bekkenbodem functioneert als jij perst. Als dát probleem behandeld kan worden en je hoeft niet meer zo hard te persen, dán kunnen ook je aambeien behandeld worden en daarna hopelijk wegblijven. En dan voorkom je dus ook het steeds erger worden van je uitgezakte aambeien, en een eventuele verzakking van het slijmvlies van de anus of de endeldarm zelf, die ook zou kunnen ontstaan door overmatig persen.

Oftewel: vraag je huisarts.