regelmatig kortdurende ontsteking van pezen en/of spieren. wat kan dit zijn?

regelmatig heb ik last van wat de huisarts noemt: ontsteking.
de ene keer een tussenribspier, dan de carpaal tunnel, onlangs de spiertjes en pezen tussen de middenhandsbeentjes en handwortelbeentjes, dan weer in mijn schouder, of de pezen in mijn voet.

de huisarts stelt ook een ontsteking vast: rood, dik, warm, verlies van kracht, beperkte beweeglijkheid, en pijn.

krijg er steeds een pijnstillende ontstekingsremmer voor, maar zonder medicatie (neem het liefst zo min mogelijk als het ff kan) verdwijnt het over het algemeen binnen 2 -3 dagen, en soms zelfs in 24 uur.

dmv herhaaldelijk bloedonderzoek zijn er geen afwijkende waarden te vinden!

wat kan het zijn?

Toegevoegd na 8 minuten:
p.s. ff eter aanvullende info:
de medicatie die ik steeds krijg is Diclofenac natrium 3x dgs 1 tab.

verder heb ik scoliose en chronische chondropathie van de patella door een beenlengte verschil van 1 cm (wat men te laat heeft ontdekt dus sta wat uit het lood) ;-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat uit het lood staan, is op jouw avatar duidelijk te zien.
Kijk, als de medische stand hier geen afdoende antwoord op kan geven, wie ben ik dan, ondanks dat ik bijna alles weet, dat wel zou kunnen?
Voortreffelijke vraag overigens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
#proest#
..wie ben ik dan, ondanks dat ik bijna alles weet... :)))) Herr Moolkeesje, het is bekend dat een arts iets simpels over het hoofd zien.
Wie ben ik dan om te denken dat artsen, en mijn arts, het altijd bij het rechte eind heeft?
Het is ook (maar) een mens tenslotte :) Ik zoek dus zeker geen diagnose op GV.
Ook ook jouw onuitputtelijke bron aan info w.b. je zeer brede algemene kennis kan wellicht wat recht zetten.
;-))

Antwoorden (5)

Ontsteking

"Een ontsteking is een reactie van het lichaam op beschadiging van een weefsel of prikkels van buitenaf zoals bacteriën, schimmels, virussen, chemische stoffen, radioactieve straling, UV straling

Kenmerken zijn: pijn, warmte, zwelling, roodheid, functieverlies
Doel: verwijderen van de prikkel en herstel weefsels"

Veel mogelijke oorzaken, dus je krijgt alleen symptoombestrijding.
Die ik niet helemaal begrijp want je zegt dat het binnen 3 dagen over is zonder medicatie. Waarom dan niet even doorbijten. (ik weet niet hoeveel pijn het doet)

In de bron veel dingen die je met voeding kan doen. (en laten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het doet wel degelijk pijn maar ik bijt door.
de medicatie maakt dus geen verschil w.b. de periode waarin de ontsteking verdwijnt. juist daarom neem ik het niet (voor de maag is het niet ze prettig, en neem enkel een pilletje van e.o.a. als het écht niet anders kan) (ligt hier weer een recept wat ik op zou kunnen halen áls ik het zou willen slikken) C+ je voor de bron ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het doet héél véél pijn! geloof me.
Dit soort ontstekingen komen vaker voor bij mensen die op andere plekken iets "mankeren" of iets scheef staan. Zo'n ontsteking komt vaak puur door het overbelasten en/of verkeerd gebruik van de spieren/pezen. Dat zie je vaak bij mensen met een muisarm bijvoorbeeld. Die krijgen dan vaak ook last van hun andere arm/hand omdat ze de andere arm/hand proberen te ontlasten.

Zo heb ik met een iets scheve borstkast regelmatig (1 a 2 keer per jaar) een ontstoken borstbeen. Puur omdat ik altijd recht wil zitten of recht wil doen laten lijken (omdat ik bang ben dat het dan schever gaat staan). Maar juist als ik er geen aandacht aan besteed en gewoon ga zitten hoe ik het prettig vind voelen. Dan heb ik nergens last van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vragen of je doorgestuurd kan worden naar een reumatoloog of internist. Dit kan zoveel oorzaken hebben (bijv. ontsteking van de bloedvaten: een Anca test kan dan afgenomen worden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had een beetje hetzelfde (wel op andere plekken) en mijn huisarts heeft de boeken gepakt en heeft zich er goed in zitten verdiepen want er zijn een paar zeldzame afwijkingen die dit als symptoom hebben. Ik bleek ze niet te hebben maar misschien jij wel. Ik weet de namen verder helaas niet maar je kunt je huisarts er wel op wijzen dat dit symptomen kunnen zijn van de één of andere aandoening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
bedankt voor de info :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig heb ik een arts van deze tijd die zijn computer of zijn amices/amici raadpleegt i.p.v. zijn boeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach die boeken waren figuurlijk bedoelt, nog waar ik bij zat zat ze al op internet maar haalde ook een boek van de plank. Verder wist ze waar ze naar op zoek was maar moest ze bekijken of mijn hartafwijking ook bij die aandoening hoorde en ze wilde nog verder kijken naar wat andere zeldzame aandoeningen. Ze is mans genoeg om dat in eerste instantie zonder 'amices/amici' te doen en mij door te verwijzen als ze maar een klein vermoeden had dat mijn problemen wel een symptoom van die aandoeningen konden zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die stoffige boeken pakte ik even te letterlijk op ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat begrijp ik, maar serieus: waarom zouden de boeken een paar jaar na hun studie opeens niet meer van deze tijd zijn? Ze leren er ook uit en geneeskunde is nou niet net de studie waar de boeken het snelst verouderd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-))
Komt me bekend voor, behalve dan dat vanzelf verdwijnen... Vaak in pezen of carpaaltunneltjes, soms in wekere delen (borstontsteking). Bij mij zijn in het bloed in eerste instantie wel afwijkende waarden aangetroffen, maar in tweede instantie toch maar niet meer. Wel blijkt dat mijn ijzer aan de lage kant is. Sinds ik 'staalpillen' slik (nu een half jaar), is het niet meer voorgekomen.