Ga naar een fysiotherapeut of een oefentherapeut Cesar of Mensendieck en laat je rug bekijken en beoordelen, en doe de oefeningen die je opgegeven krijgt. Dit zijn dé specialisten met betrekking tot houding en bewegen, en een probleem van 'krom lopen' heeft hoogstwaarschijnlijk met je houding te maken. Als er toch iets anders is, dan zijn zeker fysiotherapeuten erin getraind om ook dit te beoordelen en advies te geven voor verdere verwijzing via de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt een brace kopen om rechtop te lopen.
Otto Bock heeft een rugbrace, de Dosi EQ Posture Support die onzichtbaar onder de kleding gedragen kan worden. Deze brace zorgt er voor dat je rechtop blijft lopen. Hij dwingt de rug niet in een houding, hij herinnert je lijf er de hele dag subtiel aan dat je rechtop moet zitten of lopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.bracesspecialist.nl/Catalog-Rugbraces-Dosi_EQ_Posture_Support
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou ook een aantal weken met een bezemstok op je rug kunnen lopen (geklemd tussen je armen en je rug).

Mijn vader heeft op deze manier rechtop leren lopen, maar goed, misschien een beetje ouderwetse methode.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn broer had ook een tijd dat hij kromme rug liep, veel oefeningen gedaan, er goed op gelet met lopen, in het begin liep hij met een gevulde rugzak, niet te zwaar natuurlijk, maar het was wel een goede oefening vertelde hij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let erop hoe je staat en zit. Recht je rug, trek je schouders naar achteren en steek je borst vooruit. In het begin zul je jezelf in een onbewaakt moment nog vaak op een kromme rug betrappen, maar als je jezelf blijft corrigeren, zal je 'nieuwe' houding al snel een gewoonte worden.

Boek op je hoofd
Niet tevreden met je houding en gang? Waarom zou je niet, net zoals de mannequins, oefenen met een boek op je hoofd? Plaats een lange spiegel aan het einde van de kamer, leg een boek op je hoofd en loop nu met een normaal ritme naar de spiegel toe. Zorg er daarbij voor dat het boek op je hoofd blijft liggen (zo weet je zeker dat je met opgeheven hoofd loopt). Heb je dit onder de knie, dan kun je dezelfde oefening met schoenen met hakken proberen.

Eigenlijk ligt hier de sleutel naar het geheim van sierlijk bewegen: wees zeker van jezelf. Een gebogen houding komt vaak uit onzekerheid. Als je diep ineen duikt, heb je het idee dat je niet gezien wordt (maar dat is natuurlijk niet waar). Wees trots op jezelf, recht je rug en schouders en hef je hoofd fier op. Ook al voel je je niet helemaal zeker van jezelf, je geeft zo in ieder geval wel een zekere indruk en dat zal uiteindelijk weer een positief effect op je gemoedstoestand geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit gehad op mijn mountainbike en wat ik heb gedaan om mijn rug rechter te houden is als ik door had dat mijn rug krom was hem recht maken en zo bewust houden. Daar is wat inspanning voor nodig maar het werkte wel, ik fiets nu mooi recht. Ik weet niet of het ook opgaat voor lopen maar het is gratis en werkte voor mij.

Succes!
Bronnen: