Is dit een muggenbult of een tekenbeet?

Twee weken geleden op kamP geweest ook in de bossen verstopt gevallen etc. Nu rare vlekken (had ik al gelijk bij kamp hoor!) weet iemand of dit van een mug of teek is? Ik heb er 5 op mijn enkel.. op mijn rug ook gestoken maar die zien er uit als normale bultjes.. die op mijn enkel zijn echt grote eivormige vlekken...

http://m.facebook.com/?_rdr#!/photo.php?fbid=409813269053814&id=100000754325983&set=a.297244620310680.58791.100000754325983&__user=100000754325983

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Amadea
11 jaar geleden
Voel je je gezond, of heb je ook last van griepachtige verschijnselen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je nog naar de huisarts geweest ? en zo ja, wat zei die ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik voel me gezond alleen veel jeuk... De kringen zijn niet groter geworden! (wel hetzelfde, dus ook niet kleiner) Maar het ziet er niet uit als tekenbeet want dat van mij is nu paars/rood (meer paars) en dat is het vaker als bulten gaan verdwijnen volgens mijn moeder. De huisarts had geen tijd... :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huisarts had geen tijd, wat is dat voor onzin, die mag jou niet weigeren hoor.

Het beste antwoord

Een teek bijt maar op 1 plek, daar Graaft hij zijn kop in je huid en zuigt zich vol met bloed. Als hij vol is laat hij lis. Hij gaat dan niet een stukje verderop weer bijten. Het duurt een paar uur tot een dag voor hij genoeg heeft. Bovendien jeukt het ook als je een teek hebt. Het lijkt met sterk dat een heleboel teken een invasie op je enkel gepleegd hebben. Daarbij wandelt een reek door naar warme vochtige plekjes; je liezen, knieholtes, oksel, etc.
Je foto kan ik niet zien, maar uit je info klinkt het meer als muggenbulten.
Een geinfecteerde tekenplek laat een rode circel achter, geen vlek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt wat je zegt, en ik kan de foto ook niet zien.
Ik vind het alleen vreemd, dat het al 2 weken is, een muggebult is toch wel weg, na 2 weken.
Misschien ook nog naar andere oorzaken, dan muggen en teken kijken.
Heb je misschien een berenklauw aangeraakt, die kunnen ook erg irriterend zijn, en daar heb je meestal ook lang last van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat vond ik nou ook... ik heb geen berenklauw aangeraakt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je nog niet bij de huisarts geweest?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij zei dat t in elk geval geen teek kon zijn! Het is volgensde dokter een reactie op een daas of mug. De meeste zijn van een daas.

Andere antwoorden (2)

Die plekken tonen volgens mij wel aan dat jij door een teek bent gebeten. Bij een infectie met de Borrelia-bacterie kan op de plaats van de tekenbeet dagen tot weken erna een rode plek ontstaan, die geleidelijk groter wordt en vaak centraal verbleekt, zodat een ring ontstaat. Deze huidaandoening noemt men een erythema migrans.

Je hebt er nu een foto van. Doe dat morgen nog een keer, en vergelijk dan of de plek groter is geworden. Als dat het geval is moet je direct met antibiotica beginnen. Nu is de infectie nog lokaal, maar die kan zich in principe zeer snel door je lichaam verspreiden. Je hebt dan de ziekte van Lyme.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje... Tog wel een beetje bang nu... maar ik zag wel allemaal muggen... Maar ik ga morgen wel even langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet zelf dokteren: naar de huisarts morgen meteen !
Ja, dat is een tekenbeet en je hebt zeer waarschijnlijk de ziekte van Lyme opgelopen. Ga onmiddellijk naar de doketr morgenvroeg!

Bij een infectie met de Borrelia-bacterie kan op de plaats van de tekenbeet dagen tot weken erna een rode plek ontstaan, die geleidelijk groter wordt en vaak centraal verbleekt, zodat een ring ontstaat. Deze huidaandoening noemt men een erythema migrans (EM). De EM ziet er niet altijd hetzelfde uit.