Mag een fysiotherapeut en/of huisarts het advies geven om de komende tijd niet aan het werk te gaan?

Sinds 2004 loop ik met rugklachten,eerst zonder uitstraling maar later met uitstraling naar het linker been en voet.,er gaat eigenlijk geen dag voorbij dat ik geen pijn heb. In 2004 zijn er foto's van mijn rug en bekken gemaakt en heb een mriscan gehad. Op de foto en op de mri waren er afwijkingen te zien in mijn ruggenwervel.(uitstulping tussen de 4 en de 5e wervel) en een scoliose (kromming) in de rug. Ondanks deze klachten (verdenking hernia) heeft de neurochirurg toen besloten geen verdere actie te ondernemen (operatie),heb toen fysio en cesartherapie gehad. Mijn klachten werden minder hierdoor,maar zijn nooit echt weg gegaan. Nu 8 jaar later werd de pijn weer erger en ben naar de huisarts gegaan,die heeft mij,gezien de bevindingen vanuit 2004 weer doorverwezen voor röntgenfoto's en een mri scan om te kijken of de afwijkingen erger zijn geworden,en wat er aan gedaan kan worden. Gezien dat ik best lichamelijk zwaar werk heb (ik werk fulltime in de zorg en daarnaast volg ik nog een vervolg opleiding). De huisarts en de fysiotherapeut gaven mij het advies om de komende tijd het rustig aan te doen,ook gezien mijn zware lichamelijke werk en de pijn die ik momenteel heb. Nu werk ik ontzettend graag en ga dagelijks met veel plezier naar mijn werk. Heb me nu ziek gemeld,wegens de pijn. De fysiotherapeut en de huisarts gaven mij het advies om het de komende tijd rustig aan te doen,maar mogen zij dit advies geven? En mag ik dit advies opvolgen? Wat kan ik het beste doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.5K

Antwoorden (4)

ADVIES geven mag natuurlijk altijd, en volgens de normale manier je elke dag ziek melden mag ook, maar dat lijkt me niet de beste manier. Ik denk dat je zowiezo goed moet nagaan wat je opties zijn, eventueel alsnog een operatie of intensievere fysiotherapie. Want je kunt nu wel thuis gaan zitten, maar daar heb je ook niks aan. Zeker niet omdat je laat weten dat je erg veel plezier in je werk hebt... Misschien kunnen ze op het werk regelen dat ie iets minder werk, en wat andere taken krijgt, die lichamelijk minder belastend zijn... Maar dit zijn natuurlijk vooral tijdelijke oplossingen.
Dus ga vooral goed vragen naar de opties, probeer weer uit te komen bij een chirurg, blijf mensen aan de broek trekken en kom voor jezelf op! want ik neem aan dat je nog vrij jong bent, en dus nog veel werkjaren voor de boeg hebt. Laat dat niet verzieken omdat je nu geen opties te horen krijgt doordat je niet doorvraagt...

Maar als je je langdurig ziek wilt melden, neem ik aan dat dat via de bedrijfsarts moet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een medicus moet zelfs adviezen geven die gericht zijn op de gezondheid van de patiënt. Rustig aan doen kan een verstandig advies zijn, voor de korte termijn.
Alleen, de werkgever heeft ook een verantwoordelijkheid. Hij moet, als je ziek wordt, de eerste tijd je loon doorbetalen, maar hij moet ook maatregelen treffen die gericht zijn op reïntegratie. Hij moet, met begeleiding van een bedrijfsarts, bekijken of je op termijn in je oude baan door kunt, al dan niet met aanpassingen. Zo niet, dan moet hij gaan zoeken naar ander werk, eventueel na opleiding of cursus, eventueel ook bij een andere werkgever.
En dat is maar goed ook. Het is voor iedereen beter als hij aan het werk kan blijven. Hoe sneller je weer aan het werk bent, hoe beter.
Uiteraard heb je als werknemer ook een verantwoordelijkheid om actief mee te werken en mee te denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huisarts en fysio mogen wel het advies geven rustig aan te doen, niet zwaar te tillen etc. Zij mogen niet verklaren dat u niet kunt werken.
Dat kan wel een bedrijfsarts doen. De bedrijfsarts kan medische informatie bij de huisarts opvragen. Dit kan alleen schriftelijk en met een ondertekende goedkeuring van u zelf!
De bedrijfsarts heeft meer inzicht in uw vak en kan eventueel met het bedrijf waar u werkt bekijken of tijdelijk aangepast werk of aangepaste werktijden mogelijk zijn. Dit kan een huisarts of fysio niet doen.
Veel sterkte de komende tijd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen mag adviseren, maar voor de h.a. en de fth geldt dat zij dat met kennis, kunde en verantwoordelijkheidsbesef moeten doen. De fysio of de h.a. kunnen goede en gemotiveerde redenen hebben om zwaar werk te ontraden. Ik neem aan dat beiden bereid en in staat zijn, je een brief mee te geven met hun advies en de redenen waarom ze zwaar werk afraden. De bedrijfsarts zal voor een goed gemotiveerd verhaal gevoelig zijn. Ik raad je aan om die brief te vragen. Je gaat met plezier naar je werk, je vindt het leuk en je bent gemotiveerd. Maak dat ook de bedrijfsarts duidelijk. Toch is het gelet op de adviezen die je kreeg beter om even een pas op de plaats te maken. Im raad je aan dat te doen, zodat je je rug niet definitief beschadigt. Succes!