Vanaf hoelange tijd van constante oorsuizen is het slim/nodig om je bij de dokter/kno arts te testen?

Vannochtend werd ik wakker en ik had het gevoel dat mijn oor dubbel lag tijdens het slapen. De dag daarvoor heeft mijn neefje een bal tegen mijn oor getrapt. Toen ik wakker werd hoorde ik een piep in mijn oor (om half 9 s'ochtends ongeveer, bij mijn linker oor, dat is hetzelfde oor waar ik s'ochtends last van had en waar mijn neefje een bal tegenaan had getrapt.
Ik hoorde dus van half 9 tot nu een constante piep in mijn oor, deze hoor ik niet goed als er geluid om mij heen is, maar wel als het wat minder herrie is. Vanaf wanneer is er een kans dat dit niet weggaat? Ik heb gelezen dat zo'n 10%van de bevolking het heeft dus het zou denk ik mogelijk kunnen zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Ik heb zelf ook tinnitus (constante oorsuizen), ik raad je aan om toch binnenkort even naar de dokter en eventueel kno-arts te gaan. Er kunnen zoveel oorzaken zijn. Als het geluid echt in je oor is zou ik me niet ernstig zorgen maken, maar als je de piep duidelijk in je hersenen/hoofd hoort, dan zou ik zeker even laten controleren op lawaaibechadiging aan de oren (is bijna altijd een dip vanaf 4-6khz in de audiogram te zien) je kan je gehoor laten testen. Ook bij duizeligheid naar de kno arts. Je kan als de piep na 6 week (ongeveer) niet weer weg gaat aannemen dat het een permanente piep blijft. Ik acht de kans klein dat je gehoorschade hebt, tenzij je problemen hebt met het horen van de wekker of gesprekken met achtergrondgeluid moeilijk kunt volgen. Het kan bijvoorbeeld een prop in de oor zijn of oorsmeer, het kan ook door hard snuiten of een verkoudheid komen en ga zo nog maar even door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een oorinfectie kan ook nog, die kan je oor nog meer beschadigen. dus zo snelmogelijk naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is wel zo dat ik nooit mensen versta als ze aan het praten zijn, maar ik denk niet dat ik gehoorschade heb die veroorzaakt is door te harde geluiden.

Andere antwoorden (2)

Ik zou er onmiddelijk mee naar een arts gaan. Van niets doen gaat het NIET weg! En geloof me, je went er nooit aan... Jammergenoeg word het probleem van Tinnitus in de nederlandse medische wereld niet erg serieus genomen.
Er is toch niets aan te doen, legt U de patiënt even uit dat het niet te behandelen is (brief van huisarts aan specialist) en nooit meer stilte, het is helemaal jouw fluitje en je mag het houden door een Hoogleraar in Nijmegen.

Wacht dus niet, en trek NU aan de bel bij die huisdokter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het suizen is begonnen nadat je met een bal op je oor bent geraakt is er geen sprake van chronische tinnitus, maar van een traumatische. De drukgolf van de klap kan deze veroorzaken, net zoals vuurwerk of keiharde muziek dat kan. Een fluittoon betekent meestal een beschadiging van een gedeelte van het gehoor en wel in een specifiek frequentiegebied. Dat gaat gewoonlijk met enkele dagen (of sneller) wel over. Als de bal tijdens het raken een vacuum contact heeft veroorzaakt, kan er echt een fysieke beschadiging aan het trommelvlies zijn. Een klein scheurtje of gaatje veroorzaakt wat gehoorverlies maar valt niet altijd onmiddellijk op. Ik zou zeggen laat even door de huisarts in je oor kijken. Met de othoscoop ( een oorkijkertje) kan de huisarts het tommelvlies inspecteren.