Kijk eens op deze site:
http://stichtingb12tekort.nl/

Toegevoegd na 37 seconden:
Daar staat denk ik wel alles op wat je wilt weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je lichaam heeft een grote opslagcapaciteit voor vitamine B12, dat betekent dat als je te weinig B12 binnenkrijgt, het lang duurt voordat je een daadwerkelijk tekort hebt. Je lichaam kan lang teren op de reserve die het opslaat.

Een latent vitamine b12 tekort kan eigenlijk twee dingen betekenen: het kan zijn dat er dalende waardes te zien zijn, wat erop kan duiden dat je lichaam het niet meer goed opneemt of dat je te weinig b12 binnenkrijgt, maar dat de voorraad b12 nog groot genoeg is. Daarom is er geen sprake van een echt tekort; je waardes zitten nog boven de ondergrens. Het kan ook zijn dat hiermee bedoeld wordt dat je stelselmatig te weinig b12 binnenkrijgt. Als je minder binnenkrijgt dan je nodig hebt, zal ook op den duur de voorraad uitgeput raken, en zul je daadwerkelijk een tekort ontwikkelen, tenzij je meer vitamine b12 tot je gaat nemen.

Ik neem aan dat deze term gebruikt werd door een arts na bloedonderzoek: vraag voor de zekerheid even je arts wat hij/zij hiermee bedoelt, en bespreek ook wat je eraan kunt doen. Als je te weinig binnenkrijgt moet je er natuurlijk voor zorgen dat je je b12 inname vergroot. Als je lichaam niet meer in staat is om b12 op te nemen uit voeding heb je in de toekomst misschien een aanvulling nodig via een andere toedieningsweg (meestal injecties). Als je nu nog geen tekort hebt is dat waarschijnlijk niet nodig, maar dan is het natuurlijk wel belangrijk dat je waardes regelmatig gecheckt worden, zodat je op tijd in kunt grijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst is de vraag hoe weet je dat? Ik neem aan dat het door een dokter is aangetoond. Er zijn verschillende oorzaken. Het missen van de "intrinsic factor" die je nodig hebt om B12 op te nemen is 1 van de oorzaken. Het gaat hier dan om een vorm van bloedarmoede, de zogenoemde pernicieuze anemie. Ook kan je te weinig binnenkrijgen. Dat komt voor bij strenge vegetariers en veganisten. Ook bij alcoholisme komen tekorten voor. Verder zijn er diverse maag en darmziekten die een B12 tekort kunnen veroorzaken. Behalve het innemen van B12 om het probleem op te lossen, is het zoeken van de oorzaak van het tekort eveneens van belang. Hopelijk heb je iets aan deze informatie.