Is fibromyalgie erfelijk?

Mijn vader heeft last fibromyalgie (weke delen reuma) en ik vertoon van af mijn geboorte al symptomen dat ik het ook zou kunnen hebben. Van af mijn 15e heb ik al last van pijn in mijn hele lichaam en ben niet vooruit de branden. Ik ben inmiddels 18 en ik leef nog steeds met de zelfde pijn en moeheid. Daarbij zijn er ook andere symptomen gekomen zoals de vergroeiing in mijn grote tenen. Ook heb ik last van hoofdpijn en rugklachten en bij vrouwen is het bekent dat ze hierdoor een zeer pijnlijke menstruatie hebben. Mijn menstruatie is elke maand een hel!

Me vader is niet de enige in de familie die het heeft. Van mijn vaders kant heeft bijna mijn hele familie er last van.

Ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Fibromyalgie is niet erfelijk, maar het komt wel familiaal voor. Dat betekent dat er geen specifieke genen zijn die bepalen of iemand fibromyalgie heeft of krijgt die je kunt erven van je ouders, maar dat er - tot nu toe onbekende - factoren zijn waardoor het vaker dan door toeval te verklaren voorkomt dat in één familie meerdere mensen fibromyalgie hebben. Fibromyalgie komt veel vaker voor bij vrouwen, en het is dan ook niet zeldzaam dat een vrouw met fibromyalgie, een moeder heeft die ook fibromyalgie heeft.

Los van dat hele verhaal: als jij klachten hebt, moet je daarmee naar je huisarts gaan. Vergroeiingen zijn trouwens géén symptoom van fibromyalgie, dus dat moet los daarvan onderzocht worden. Misschien is er bij jou wel heel iets anders aan de hand. De precieze oorzaak van fibromyalgie is ook niet bekend: het wordt vaak ingedeeld bij de reumatische ziekten omdat het klachten geeft van het bewegingsapparaat, maar er zijn aanwijzingen dat het eerder te maken heeft met hoe het zenuwstelsel pijnsignalen verwerkt, en waarschijnlijk zijn er veel meer verschillende oorzaken die allemaal ervoor kunnen zorgen dat iemand het klachtenpatroon ontwikkelt dat wij kennen als fibromyalgie. Maar juist omdat er zo weinig bekend is over de precieze oorzaak van deze klachten, en omdat waarschijnlijk de oorzaak ook verschillend is bij verschillende mensen, valt er niets te zeggen over eventuele factoren die het familiaal voorkomen van deze aandoening zouden kunnen verklaren. Er blijft dus veel onduidelijkheid over deze klachten.

Hoe dan ook: ga naar je huisarts als je klachten hebt, die kan je verder onderzoeken en indien nodig doorverwijzen. Belangrijker dan de vraag hoe het heet is waarschijnlijk de vraag of er iets aan te doen is, en zo nee, hoe je er het beste mee om kunt leren gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee het is niet erfelijk
zelf heb ik het ook maar voor de rest niemand in ons gezin
ik raad je aan naar de huisarts te gaan voor een verwijzing naar de reumatoloog die kan de tender point test doen en daar moet dan uit blijken of je het hebt
succes