Hoe kun je verlamd raken in je benen?

Ik vroeg me gewoon af wat er allemaal kan gebeuren met als gevolg een verlamming van je benen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.3K

Antwoorden (4)

Verlamming benen, armen en romp

Als commando’s vanuit de hersenen om te bewegen niet worden doorgegeven aan de spieren, ben je verlamd. De spieren zijn hun besturing kwijt en blijven onbenut. Een dwarslaesie heeft vrijwel altijd een volledige verlamming van de benen tot gevolg.

Naarmate de beschadiging hoger zit, zal de romp verder verlamd en gevoelloos zijn. Dit kan het moeilijker maken om een goede zithouding aan te nemen en het evenwicht te bewaren. Dagelijkse handelingen waarbij de armen nodig zijn, zoals kleden, wassen en eten, kunnen daardoor moeilijk uit te voeren zijn.

Als de dwarslaesie zo hoog is dat de arm- en handfunctie is verstoord, is de afhankelijkheid van anderen in de regel groot. Zelfs de meest essentiële activiteiten, zoals het voortbewegen van de eigen rolstoel en de lichamelijke verzorging, kunnen bemoeilijkt of onmogelijk zijn.

Bij een hoge dwarslaesie zijn ook rib- en buikspieren verlamd, die onder meer worden gebruikt bij diep in- en uitademen en bij hoesten. Het ademhalen gebeurt dan alleen door het middenrif. Als gewoon hoesten niet gaat, kan een opeenhoping ontstaan van slijm in de longen. Dit kan infectie geven. Vaak is het mogelijk te leren op een andere manier te hoesten, al dan niet met hulp. Dit wordt ‘uitdrukken’ genoemd. Het gebeurt door bij het hoesten met de handen tegendruk te geven op de buik. Alleen bij hele hoge dwarslaesies (bij de bovenste drie wervels) is het middenrif verlamd, waardoor zelf ademen moeilijk of onmogelijk is. Dan ben je aangewezen op beademingsapparatuur.

Gevoel

Het lichaam wordt beneden de beschadiging dikwijls niet gevoeld. Dit kan in het begin een vreemde gewaarwording zijn, alsof dat deel van het lichaam er niet echt bij hoort. Inwendige pijn wordt meestal eveneens niet meer gevoeld en daarmee is onder andere een natuurlijke waarschuwing weggevallen.

Het lijkt vreemd, maar mensen voelen soms pijn in hun overigens gevoelloze benen of armen. Dit lijkt op de ‘fantoompijn’ die mensen na een amputatie kunnen ervaren. Ook kan ‘wortelpijn’ ontstaan, die wordt veroorzaakt door beschadigde zenuwwortels. Het blijkt lastig te zijn deze pijn te bestrijden. In de praktijk blijkt regelmatig dat hoe actiever iemand is, hoe kleiner de kans is op pijn. Sommige mensen hebben baat bij sport of yoga. Na verloop van tijd kan de pijn minder worden of verdwijnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Plaatselijke verlammingen ontstaan meestal na beknelling of doorsnijding van een zenuw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bekendste oorzaak is een dwarslaesie, dat is een beschadiging van het ruggenmerg. Ontstaat vaak door een ongeval, maar het kan ook ontstaan door een tumor of een bloeding in het ruggenmerg, of door ernstige complicaties bij een operatie. Ook bij een spina bifida ("open ruggetje", aangeboren afwijking) is er sprake van een beschadiging van het ruggenmerg.

Daarnaast kunnen er dingen misgaan bij de aansturing vanuit de hersenen. Iemand kan halfzijdig verlamd raken na een CVA (hersenbloeding of -infarct) of alleen verlamd in één been. Ook neurologische ziekten als M.S. kunnen verlamming veroorzaken. Een enkele keer raakt iemand verlamd door complicaties van aandoeningen die maar zeer zelden echte verlammingen veroorzaken, zoals posttraumatische dystrofie, postpoliosyndroom of de ziekte van Lyme. De zenuwen van een been kunnen ook door bijvoorbeeld een bloedpropje of een afknelling zo beschadigd raken dat de signalen niet meer doorgegeven kunnen worden en er dus sprake is van een verlamming. Maar dan heb je het meestal over een verlamming in één been.

Bij progressieve spierziektes kan ook sprake zijn van (nagenoeg volledige) verlamming. Bij veel ziektes zijn dan de benen het eerst aangedaan, en blijft de functie van de armen langer behouden. Denk dan aan de ziekte van Duchenne, SMA of ALS. Maar dan is er dus wel duidelijk méér aan de hand dan alleen een verlamming van de benen.

Verlamming kan ook psychogeen zijn, dan spreken we van een conversiestoornis. En ik zal ongetwijfeld nog voorbeelden vergeten, maar er zijn dus wel diverse oorzaken voor verlammingen van de benen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een rare vraag. Waarom wil je dat zo graag weten?
Als je alles weet wordt je alleen maar angstig.
Ik heb vorig jaar een auto ongeluk gehad. Ik heb nu een dwarslaesie en mijn benen zijn dus verlamd.
Maar in het revalidatiecentrum heb ik zoveel gezien...
Ontsteking aan het ruggemerg, bloedingen in het ruggemerg, hernia's, chemo therapie wat het ruggemerg heeft aangetast. En de grootste catogerie heeft een ongeluk gehad waardoor er zenuwen beschadigd zijn. Dat is in alle gevallen zo, er zijn zenuwen beschadigd of zit bekneld.
Maar er is ook nog een ziekte GBS die ervoor zorgt dat je hele lichaam verlamd kan raken. Alleen geneest dit in de meeste gevallen weer. Let op!!! Niet alle!

Tja ik zou zeggen, google eens. Maar verdiep je er niet te veel in. Leef gelukkig zoals je nu bent!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles waardoor de zenuwen die naar je benen toe gaan beschadigd raken kan verlammingen geven. Ongelukken, doorsnijdingen, gezwellen, hersenbeschadigingen enzovoort.
Je benen kan je ook op allerlei manieren breken. Ik zou zeggen, denk er niet te veel over na.