Mijn grote teen is al een tijdje ingegroeid, ik heb er geen tot nauwelijks last van. Is het nodig dat ik echt naar de chirurg moet?

Ik heb er een foto bijgepost hoe de teen eruit ziet, de foto is een beetje rood, dus mijn teen is in principe iets lichter!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (8)

Ga er toch maar mee naar de huisarts, want zo te zien is het aan het ontsteken. Dat kan heel erg pijn gaan doen en met een beetje pech heb je straks een bloedvergiftiging te pakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om je ontsteking te verhelpen is het beter om drie a vier keer per dag in warm water te zitten met je teen en dan elke keer ongeveer 10 minuten en verder zou je het beste langs de chirurg kunnen gaan om je ingegroeide nagel te laten verwijderen want meestal keert dit probleem terug als je er niets aan laat doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel een beetje soda of biotex in het water doen tegen de ontsteking.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor,dit wordt juist afgeraden omdat je huid ervan kapot gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O, is dat zo? 't Is bij mij ook al weer heel lang geleden dat ik iets had dat ontstoken was. Maar bedankt voor de tip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan Cavia,ik had vorig jaar een ontstoken pink en moest van de huisarts badjes nemen met biotex of soda.
Na dit een tijd gedaan te hebben werd de huid kurkdroog en ging ervan kapot en omdat de ontsteking maar niet overging ben ik naar het ziekenhuis gegaan en daar raadde de chirurg het af om met Biotex of soda te weken omdat dit achterhaald en slecht voor je huid is.
Naar de chirurg is niet meteen nodig, hoor! Je kan er zelf ook al verbetering in brengen door met je voet in een badje met soda te gaan zitten. Lauwwarm water, en dat een minuut of tien. Als de klacht aanhoudt, dan naar de huisarts of pedicure. En teennagels altijd recht afknippen, dat voorkomt ingroeien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, deed ik ook. En ik wurmde er een gaasje achter zodat de nagel niet in t vlees boorde. Maar misschien is t daarvoor in dit geval te laat.
Je teen is niet ingegroeid, maar je teennagel.

Je zegt dat je er nauwelijks last van hebt, maar het ziet er wel een beetje rood en ontstoken uit, en als je het maar lang genoeg zo laat, krijg je vanzelf problemen. Ik spreek uit ervaring!

Probeer met een SCHONE en dunne nagelvijl het ingegroeide stuk nagel een beetje schoon te peuren (eventuele huid- en nagelresten die daaronder zitten weghalen) en op te lichten, zodat de nagel wat meer los komt van de teen. Je kan een vijl ontsmetten door 'm in de vlam van een aansteker te houden. Pas als de vijl dus helemaal schoon is gebrand, kun je ermee gaan rommelen.

Als je dat gedaan hebt, neem je een sodabadje. Koop een zakje soda bij de drogist, doe een eetlepel soda in een teil of emmer heet water, en laat je voet daar vijf minuten in 'weken'. Niet langer dan vijf minuten: soda is erg agressief spul, het tast je huid en nagels aan (ze worden er heel zacht van, dus pas op). Maar de ontsmettende werking van soda is heel goed voor dit soort problemen. Doe dit iedere dag 1 of 2 keer.

Knip je teennagels niet te kort - beter iets te lang houden dan te kort knippen - en let erop dat de nagels van de grote tenen bij de hoeken RECHT blijven. Dus niet rond afknippen, die hoekjes. Als je ze rond afknipt, hebben de nagels de neiging in te groeien.

Let ook op je schoeisel. Niet te krappe schoenen dragen! Met dit warme weer is het handig, je kunt dan sandalen of schoenen dragen die je tenen vrijlaten.

Sowieso kun je even langs de pedicure. Die heeft speciale apparaatjes waarmee ze het ingroeien van teennagels kan voorkomen of verhelpen. Als dat allemaal niet werkt, naar de huisarts voor een doorverwijzing naar de chirurg, maar ik hoop dat je het zo ver niet laat komen. Het is een bloody hell, een ingegroeide teennagel die verwaarloosd is en alleen door chirurgische ingreep verholpen kan worden. Ik kan het weten, heb het zelf meegemaakt en wens die pijn en ellende niemand toe.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die van die vijl is niet echt een top idee. Je moet net zulke dingen juist NIET zelf gaan klooien. Straks wordt het alleen naar ergen en dan ben je nog verder van huis af. Ik zo gewoon gelijk naar de arts gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Bajalover: als de huisarts dat zegt, is het probleem al vergevorderd en zou ik inderdaad maar eens om een doorverwijzing vragen. De chirurg maakt er zo korte metten mee, maar het is even een lijdensweg. Daarna ben je er wel van verlost. @Inbloed: je hebt op zich wel gelijk, maar ik dacht dat er nog wat aan te verhelpen viel. Blijkbaar dus niet, lees ik nu in de reactie van Baja.
Je kunt ook naar een podoloog gaan.
Ze kunnen daar een speciaal
Beugeltje plaatsen.
Zodat het niet meer gaat ingroeien.

Wel een gevoelig zaakje..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er helaas ervaring mee..
Ja je moet echt even naar de huis arts. Je schreef naar stippel dat als je er aan kwam dat je dan een gat in de lucht sprong. Dit wijst op een ontsteking. Zoals stippel ook al schreef je kan je zelf gaan vergiftigen. En ik heb wel is gehoord dat in zware gevallen de teen afsterft. Dus dan ben je hem kwijt. Ik zou toch maar even naar de huisarts gaan. Die stuurt je door naar een chirurg en die snijdt hem eruit. En als je pech trekken ze je nagel er van af.

Veel beterschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, gewoon even laten verwijderen. Uit ervaring kan ik vertellen dat als je mee wacht er 'wild vlees' kan gaan groeien en dat gaat wel pijn doen en ben verder van huis dan wanneer je het nu laat doen.

Waarschijnlijk 2 kleine verdovingsprikjes aan de basis van je teen. Je voelt niets van. Enkele dagen met krukken lopen (of onhandig mankepoten) en je loopt weer al een hinde.

Weesverstandig ... Doe t gewoon even! Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je diabetes hebt moet je direct naar de huisarts omdat een ontsteking daarbij gevaarlijk is.

Zelf kan je vaak scherpe punten van de nagel of een ingegroeide gedeelte er van zelf verwijderen zodat de druk op de teen verminderd. Ook kan het zijn dat een nagel op een lastig bereikbare plek is ingegroeid, als dit zo is zou ik een huisarts raadplegen.

Je hoeft echter niet altijd direct naar de huisarts, als je er maar voor zorgt dat er geen vuil in de wond kan komen en je deze goed schoon houdt. Ook belangrijk is om zoveel mogelijk te luchten dus wanneer mogelijk zonder sokken en open schoenen te vertoeven.

Zelf heb ik 2 operaties gehad aan mijn rechter teen die regelmatig ontstoken is waar bij de laatste operatie mijn nagel is verwijderd. Nu is het zo dat ik maanden met een ontstoken teen rondloop (kon op een gegeven moment amper lopen en deed elke stootje zeer). Door regelmatig stukjes nagel weg te halen waar het meeste druk op staat en open schoenen te dragen wordt de ontsteking minder en met een beetje geluk valt de nagel er van zelf af.

Op de foto is de huidige situatie te zien van mijn teen die al 2 weken geen pijn meer doet.

Heel veel sterkte!!