Wat gebeurt er met de doorbloeding van de slagader van je je am verliest?

Als ik het goed heb gaat er een slagader door je arm, aan het uiteinde zitten er andere aders aan vast die het bloed overnemen en door je vingers brengt en vergolgens weer terug brengt. Maar als je je arm verliest (bijvoorbeeld dat hij eraf gesneden word, of eraf gebeten door bv een haai) komt het bloed eruit door de slagader maar het kan niet meer terug het lichaam in. Hoe behandelen ze dit in het ziekenhuis? Word er iets gemaakt waardoor het bloed terug kan stromen? Als je deze slagader bekneld als iemand zijn arm verliest, hoopt dat bloed zich dan niet op?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (3)

Je moet de slag ader zien als de wortels van een boom, er zijn vertakkingen die beginnen al in je schouder tot aan je vingers toe. Dus als je hand er af is en de ader dicht gegroeid, gaat de bloed doorstroming gewoon door, maar nu alleen via de vertakkingen voor de hand en het bloed zal dus niet ophopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een slagader is de belangrijkste ader van je hart naar je spieren.
zie het als de snelweg in nederland. jij wil van amsterdam naar maastricht. de snelste weg is de snelweg.
in de buurt van maastricht zal je de snelweg verlaten en over gaan op een "gebiedsontsluitingsweg" (de normale aders), en uiteindelijk zelfs door een wijk rijden (de haarvaatjes).

als de slagader van je arm doorbroken word omdat bijv. je arm er afgebeten is. ontsnapt er heel veel bloed.
als eerste krijg je een infuus, hierdoor kunnen de dokters de tijd rekken dat je dood bloed. daarna zullen ze proberen je arm er weer aan te zetten. is dit niet mogelijk dan branden ze de aders dicht om het bloeden te stoppen.

als dit dicht gebrand is zoekt het bloed een andere weg op op zijn plaats te komen, ( zie omleidingen op de snelweg.)
dit houd dus in dat wanneer een ader niet te gebruiken is niet direct een probleem. wel zal dit vreemd aanvoelen in eerste instantie.

bijv. druk een slagader dicht op je pols. je hand zal te weinig bloed toevoer krijgen, en er ontstaat een drukkend of tintelend gevoel, bij een enkele ader is dit geen probleem en zal er na lange tijd een omleiding komen. druk je er meerdere af ( dus alle toevoer) dan zal je hand uiteindelijk afsterven.

dit laatste gebeurd bij een herseninfarct.
voor je hersenen is ieder bloedvaatje belangrijk, hier zitten nauwelijks extra vaatjes. wanneer een vaatje verstopt raakt, is er een kans dat een deel van de hersens afsterft
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De slagaders zijn de AANVOER van het bloed en de aders de AFVOER.
Als je een slagader doorsnijdt, zal ie op wat voor manier ook afgebonden moeten worden, omdat anders bij elke hartslag weer bloed uit die slagader geperst wordt.
In het geval van amputatie (of bij anderszins doorsnijden van een slagader) zullen de bewuste bloedvaten dichtgebrand worden. Vervolgens kan het bloed er niet meer door en hoeft het dus ook niet terug te stromen. Daarnaast reguleert de druk zichzelf.
Vergelijk het met een ballon die je aan de kraan vastmaakt: doe je niets en zit de ballon aan een open brandweerkraan vast, dan krijg je een probleem. Maar heb je (zoals in het lichaam) een gesloten systeem met een vaste hoeveelheid vloeistof, dan vult die ballon zich tot de druk daarin gelijk is aan de druk in de rest van het systeem, en is er niets aan de hand.
Besef ook goed dat je hele lijf vol zit met een netwerk van slagaders en aders, dat gaat van de aorta (bij je hart) tot minieme slagadertjes in alle lichaamsdelen en net zo voor aderen.