wat kan ik doen tegen ingroeiende teennagel?

Ik heb denk ik last van ingroeiende teennagel, maar weet niet wat ik hier tegen kan doen. Zijn hier speciale zalfjes voor of moet ik hiervoor echt naar een pedicure?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter voorkoming, als het door het knippen komt: je teennagels altijd recht afknippen, en goed passende schoenen dragen.

Het beste antwoord

WAT ZIJN DE BEHANDELINGSMOGELIJKHEDEN?

Er zijn verschillende behandelingsmogelijkheden, afhankelijk van de ernst van ingroeiing van de nagelrand.
-
Wanneer de nagelrand een beetje ingroeit of dreigt in te groeien en irritatie veroorzaakt, kan vaak volstaan worden met eenvoudige maatregelen. De nagelrand kan wat worden opgehoogd door een wattenbolletje onder de nagel te schuiven en/of de huid regelmatig naar beneden te masseren.
-
Wanneer de mate van ingroei erger is en aanleiding geeft tot pijn, een ontsteking veroorzaakt met of zonder verdikking van de huid en wild vlees (hypergranulatie), dan is een versmalling van de nagelrand vaak aangewezen. Zo'n versmalling kan geschieden door de nagelrand weg te knippen. Later groeit de nagel dan weer terug. Als de ontsteking tot rust is gekomen, kan geprobeerd worden met bovengenoemde eenvoudige maatregelen een hernieuwde ingroei te voorkomen.
-
Ook kan de nagel blijvend versmald worden door niet alleen de nagelrand weg te knippen, maar ook de wortel van de nagel te versmallen. Dat stukje wortel van de nagel kan weg worden gesneden of gekrabd, of door middel van een etsende vloeistof (fenol) worden vernietigd.
-
Soms kan, afhankelijk van de bevindingen van de arts, het nodig zijn de hele of halve nagel te verwijderden.

Deze operaties aan de teennagel worden poliklinisch uitgevoerd onder plaatselijke verdoving door middel van een tweetal verdovingsprikken aan de teenbasis. Uw arts zal met u overleggen welke behandeling in uw situatie het beste lijkt.

http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/ingegroeideteennagel.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar je kunt het inderdaad ook laten beoordelen door een pedicure: http://www.gezondheidsnet.nl/mooie-en-gezonde-voeten/artikelen/21/nooit-meer-ingegroeide-nagels
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik raad je aan toch naar de pedicure te gaan.
ze kan je teennagel wat bijknippen aan de rand, en vervolgens een beugeltje plaatsen.
dit beugeltje trekt de zijkanten van de nagel wat omhoog, en verlicht zo de druk.
ik betaal 45 euro voor beide nagels, en heb vervolgens geen last tot het beugeltje van de nagel is afgegroeid.
dit duurt ruim een half jaar.
in sommige gevallen wordt deze behandeling vergoed, raadpleeg je polis.
Rieneke1
11 jaar geleden
Afspraak maken bij een podoloog ik heb daar heel veel baad bij gehad
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt hier ook mee naar de huisarts als hij/zij er niks aan kan doen word je zeer waarschijnlijk doorverwezen. Dit wordt in de meeste gevallen vergoed afhankelijk van hoe je verzekerd bent uiteraard.