Hoe kun je je cholesterol het beste, zonder medicijnen, verlagen?

Ik heb geen last van cholesterol, gelukkig. Maar hoe kun je dit nou verlagen zonder medicijnen. En wanneer is het nou nodig om te dotteren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Door gezond te eten en voldoende lichaamsbeweging. Cholesterol is geen ziekte maar een stof die je hard nodig hebt voor het in stand houden van heel veel lichaamsfuncties. Margarinefabrikanten hebben in de vijftiger jaren van de vorige eeuw een verkeerd geïnterpreteerd onderzoek misbruikt om hun waren te verkopen. Men dacht toen namelijk dat je dood zou gaan door echte boter op je brood te smeren en af en toe een karbonaadje te eten. In plaats daarvan werd geadviseerd margarine, namaakboter, te eten die van spotgoedkope plantaardige olie gemaakt werd en voor veel geld werd verkocht.

De waarheid is echter dat juist die namaakboter, margarine, allerlei hart- en vaatziekten in de hand werkt door het kunstmatige harden van die plantaardige olie. Ook een overdosis meervoudig onverzadigde vetzuren is verantwoordelijk voor een verhoogd risico op hart- en vaatziekten en kanker. Dergelijke vetten verlagen weliswaar het cholesterol in je bloed maar vooral omdat het cholesterol hard nodig is om ontstekingsprocessen in de lichaamscellen te genezen, die door dat meervoudig onverzadigde vet zijn veroorzaakt.

Er zijn landen waar een laag cholesterol wordt geassocieerd met een slechte gezondheid. Ik denk dat de waarheid in het midden ligt en dat je beter naar andere factoren kunt kijken dan naar je cholesterol, dat bovendien een momentopname is als je het laat prikken. Zorg er gewoon voor dat je gezond eet en voldoende beweegt. Gezond eten doe je vooral door voor volwaardig voedsel te kiezen, dus zo min mogelijk bewerkt. Dat betekent volkoren producten, groente, fruit, zo min mogelijk hulpstoffen, matig met suiker, geen frisdranken, geen vruchtensap etc.

Dotteren is nodig als de vaatwanden vernauwd zijn door ontstekingsprocessen die veroorzaakt zijn door verkeerde vetten en ander geraffineerd voedsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens Becel, kun je met Becel Pro Activ ( dit is een magerine ) je cholesterol verlagen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie. Maar is dit ook bewezen, dat het werkt, of...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het werkt wel, maar je kunt veel beter gezond gaan eten.
Reddie
11 jaar geleden
Becel Pro Activ bevat cholesterolverlager en is dus een medicijn. -
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klopt helemaal dat Becel Pro Activ het bloedcholesterol verlaagt. Of het goedje je gezondheid ten goede komt is echter de vraag. Canada heeft ten gevolge van gegronde twijfels daarover dit bizarre voedingsproduct (inderdaad meer een medicijn) verboden.
Natuurlijk heb je geen last van cholesterol. Niemand heeft last van cholesterol. Cholesterol is een stofje dat het lichaam nodig heeft. Het kan pas een probleem worden als je er te veel van hebt en in de verkeerde verhouding, want er is een samenhang aangetoond tussen een hoog cholesterolgehalte en dichtslibbende aderen. Ook niet bij iedereen trouwens, er zijn mensen die 100 worden met een hoog cholesterolgehalte.

Dotteren doen ze als de kransslagaderen rond je hart dichtgeslibt zijn en je hart te weinig bloed rond kan pompen, er wordt dan een ballonnetje in de aderen opgeblazen om de verstopping weg te halen.

Als je iets aan je cholesterolgehalte wil doen: zorg dat je geen overgewicht hebt en zorg dat je weinig voedsel met verzadigde vetten eet (dus zorgen dat je je vetten voornamelijk uit mager vlees, vis en plantaardige bronnen binnen krijgt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, er is geen enkel direct verband te vinden tussen cholesterol en hvz.
Door te vermijden: dierlijke (verzadigde) oftewel de "harde"vetten. Zoals: vet vlees, vette kaas, volvette melkproducten, koek, gebak, vast frituurvet, echte boter.
Door juist te nuttigen: plantaardige (onverzadigde) oftewel de "zachte" vetten. Zoals: zonnebloemolie, olijfolie, mager vlees, magere kaas, halfvolle of magere melkproducten, noten, zaden, vette vis (die mag juist wel), halvarine, vloeibaar frituurvet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan niet. Cholesterol is dermate essentieel voor het lichaam dat het zelf al minstens 90% aanmaakt. Als je minder cholesterol eet maakt je lichaam de rest er gewoon bij.
Waarom bevat een eidooier zoveel cholesterol? Omdat die cholesterol nodig is om een gezond levensvatbaar kuikentje te maken!
Consumptie van vet heeft overigens niets met cholesterol te maken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus, want je verkondigt een waarheid als een koe, op één detail na. Malcolm Kendrick is geen cardioloog maar huisarts (general practitioner).
Reddie
11 jaar geleden
@Keesvi, je hebt helemaal gelijk, maar de flaptekst paste niet in het hokje "Bronnen".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan gebeuren maar zoals gezegd, 't is een detail. Ik hecht overigens niet zo gek veel waarde aan academische titels op zich. Wat de dragers ervan zeggen en nog veel meer waarop ze die uitspraken baseren vind ik van groter belang.
Het cholesterol kan je op peil houden : door niet te roken en geen alcohol te drinken en op jou gewicht te passen en gezond te eten .
En als jou aderen zijn dichtgeslipt zoals de aorta en jou kransslagader zodat er geen bloed meer doorkan dan is het tijd om te dotteren .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slippen doe je met je autootje en je aorta heeft niks met cholesterol te maken.
allles wat beschreven is in de antwoorden hiervoor is waar, wat heel goed voor je is......is sojaproducten gebruiken
Dus soja melk, soja vla.soja boter enz.is cholesterol verlagend...en bevat vele goede vitaminen