Komen vermoeidheid en een kort lontje door het stoppen van het nemen van multivitamine?

Sinds een week ben ik gestopt met het slikken van multivitaminen. Dit deed ik al maanden, omdat ik om mijn gezondheid geef. Echter, vorige week ben ik gestopt met het slikken van multivitaminen, omdat het volgens het Voedingscentrum geen toegevoegde waarde heeft. Nu ben ik ontzettend snel vermoeid, en heb ik een kort lontje / nors overkomen. Toen ik met de multivitamine begon, had ik hier ook al last van. Maar gedurende het slikken van de multivitamine niet meer.
Voor de kenners: zou dit kunnen duiden op een vitaminetekort die door de multivitamine werd opgelost? Of moet het lichaam afkicken van een multivitaminetablet?
Alvast bedankt.

2.7K
Ritsuka
2 jaar geleden
Heb je de rest exact hetzelfde gehouden?
Heb je meer stress? Minder geslapen? Is er bij de huisarts gemeten of je tekorten hebt?
JvGenderen
2 jaar geleden
Ja, de rest is hetzelfde voor zover ik weet. Ik ben lekker rustig, ik slaap goed, en heb geen zorgen.
De klachten van vermoeidheid en het korte lontje zijn binnen 1 á 2 dagen teruggekomen. Heel apart. Alsof het een dipje is na het stoppen met de multivitamine. De huisarts vindt het onzin om te testen op vitamines; de kans op een tekort is voor iedereen nagenoeg nihil. Dat durf ik te betwijfelen.
Pieterke
2 jaar geleden
Ik zou toch nog maar eens aan die huisarts vragen om toch te testen op vitamines.
Zelf had ik een aantal jaar geleden een vitamine B12 tekort. Ik was daar behoorlijk moe door..
tinus1969
2 jaar geleden
Als multivitamines werken voor jou, zou ik er mee doorgaan.
tinus1969
2 jaar geleden
Wat zit er in die multivitamine? Dit lijkt me geen effect van vitamine D of B12. Die reageren niet zo snel.
TurfGraver
2 jaar geleden
B6 te kort?

Antwoorden (1)

Lastige vraag!
In principe als je goed gevarieerd eet met groente en fruit en af en toe vlees moet je voldoende vitamine en mineralen binnenkrijgen.

Vermoeidheid duid vaak op een B12 en D tekort. Vermoeidheid, nors, somber, moeie benen, nergens zin in, concentratie stoornissen, haar uitval zijn de symptomen bij beide.

Afkicken van een vitamine pil moet niet kunnen. Je lichaam krijgt alles ook binnen via de voeding en een teveel word uitgeplast. Nou ja het meeste dan. Alles in water oplosbare vitamine en mineralen wel. In olie en vetten niet.

Mijn advies zou zijn om bij de huisarts langs te gaan en het uit te leggen en te vragen eens bloed te prikken op vitamine/mineralen en ontstekingswaardes.

Verder kan je je afvragen of je voedingspatroon wel voldoende is. Drink je 2l water per dag en eet je voldoende gevarieerd fruit en groente? Of is het veel pizza en patat? Of list je gewoon weinig groenten? Als dat het geval is dan loop je al heel snel een tekort op.