Wat is facet-artose en hoe kan hieraan worden verholpen ?

Facet-artrose op latere leeftijd ? welke pijnstilling kan men hiervoor geven ? is deze aandoening ook erfelijk ?
Wie heeft ervaring hiermee en wil deze graag delen ?
Reakties zijn welkom !

Mvg,

Karel8158

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Facetartrose
Facetartrose is een aandoening van de facetgewrichtjes. Deze wervelgewrichtjes verbinden telkens twee opeenvolgende ruggenwervels met elkaar. Elk gewrichtje bestaat uit twee beenderige knobbeltjes. Waar ze elkaar raken zijn ze bekleed met kraakbeen.

Met de leeftijd verdunt het kraakbeen tussen de knobbeltjes en kan het pijnlijk worden om het gewricht te gebruiken. Bovendien kunnen er benige botuitwassen of sporen aan groeien, die op termijn een vernauwing van het ruggenmergkanaal of spinaalstenose kunnen veroorzaken.

Symptomen
Pijn die toeneemt in de loop van de dag. Je hebt vooral pijn bij bewegen en wanneer je je rug hol maakt. De pijn kan rond één gewricht zitten maar zich ook over verschillende wervels uitstrekken.
Een botspoor kan een zenuw prikkelen en symptomen van ischias veroorzaken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Meestal gaat het beter met een conservatieve behandeling bestaande uit:

korte periodes van rust,
oefentherapie: spierversterkende oefeningen en lichaamshoudingen die de druk op de gewrichtjes verminderen Ga naar het Rugweb-oefenprogramma>,
tracties: stretchen van de ruggengraat door een kinesist, chiropractor of osteopaat,
pijnstillende en ontstekingsremmende geneesmiddelen,
facetinfiltratie in het gewricht zelf,
facetrhizotomie om de zenuwuiteinden in het getroffen gewricht te vernietigen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Facetartrose is artrose ("slijtage") van de gewrichtjes die de wervels met elkaar verbinden. Dat kan pijnklachten geven, en vaak ontstaat er dan pijn die niet alleen op de plaats van de artrose zélf zit, maar ook uitstraalt naar bijvoorbeeld bil, been, of - als de artrose hoger zit - naar armen, schouders of nek.

Voor wat betreft pijnstilling zijn er veel mogelijkheden. Allereerst pijnmedicatie: paracetamol, en als dat niet voldoende werkzaam is, kan er een NSAID (bij) worden voorgeschreven (ibuprofen, naproxen, diclofenac..) Bij ernstige pijnklachten die niet reageren op paracetamol of (combinaties met) NSAID's, kunnen opiaten worden gegeven. Dat zijn morfine-achtige middelen, de sterkste pijnstillers die er zijn. Er zijn zwakwerkende opiaten zoals codeïne en tramadol, en als die niet voldoende werken, kunnen sterkwerkende opiaten zoals morfine, oxycodon, fentanyl, en andere in aanmerking komen.

Naast medicatie zijn er methoden waarbij lokaal vaak goede pijnstilling gegeven kan worden. Bij facetartrose kan bijvoorbeeld een ontstekingsremmer met een verdovend middel rechtstreeks in het gewricht worden gespoten, en zelfs kunnen de zenuwuiteinden die de pijn doorgeven, worden geblokkeerd. Dan wordt door middel van warmte of met een chemisch middel de pijngeleiding beïnvloed precies daar waar de pijn vandaan komt. Dit zijn technieken die worden toegepast door anesthesiologen die gespecialiseerd zijn in pijnbestrijdingstechnieken, op een speciale pijnpolikliniek die tegenwoordig in bijna elk ziekenhuis aanwezig is.

Naast de meer medisch-technische behandelingen kan fysiotherapie verlichting geven, en is het voor patiënten waarbij de pijn erg beperkend is in hun dagelijks leven, soms mogelijk om een speciaal pijnmanagement programma te volgen in een revalidatiecentrum of de revalidatieafdeling van een ziekenhuis. Er zijn ook speciale programma's voor reumapatiënten, waar artrose onder valt.

Dan je vraag over erfelijkheid: vooral de snelheid waarmee artrose ontstaat, kan familiair bepaald zijn. Wanneer iemand bijvoorbeeld al vóór z'n 40e of zelfs 30e ernstige artrose heeft in meerdere gewrichten, is de kans groot dat dit in de familie terug te vinden is. Daarnaast blijkt uit diverse onderzoeken dat vooral artrose van meerdere gewrichtsgroepen en artrose van de heup een familiaire component lijken te hebben. Voor facetartrose zijn er dus niet echt aanwijzingen voor, zeker niet wanneer het ontstaat op latere leeftijd.