Waarom krijg ik opeens moedervlekken?

Ik krijg de laatste tijd meer en meer moedervlekken, is dat een slecht teken?

En waarom krijgt men moedervlekken weet iemand dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Pigmentvlekken kunnen soms zomaar ontstaan, soms domweg door zonlicht, zoals ook sproeten dan zichtbaarder worden. Moedervlekken ontstaan vaak tussen je 3e en je 20e jaar, en er zijn veel verschillende types (zie bijvoorbeeld hier: http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/moedervlekken.htm ).
Bij 'ouderen' ontstaan vaak lentigo's, ook levervlekken genoemd. 'Oud' is in dit verband twijfelachtig - ik ben 44 en heb er al een paar, misschien omdat ik als kind vaak een zonverbranding heb gehad, geen idee.

Als je ongerust bent over jouw vlekken, kun je de huisarts vragen ernaar te kijken. Die kan of zelf beoordelen of ze onschuldig zijn en je geruststellen, of je verwijzen naar een dermatoloog als z/hij zelf niet voldoende ervaring heeft met dit soort vlekken.
Ik had zelf ooit een 'onrustige' moedervlek, die ik al jaren had maar ineens ging 'uitvloeien' en bloeden - mijn huisarts heeft hem weggesneden en gelukkig bleek het vals alarm.

Maar puur het krijgen van (moeder)vlekjes is niet per se een slecht teken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+10, heb een afspraak gemaakt bij de dermatoloog, binnenkort weet ik meer hierover...

Andere antwoorden (3)

Ik zou even naar de huisarts gaan.. misschien is 't wel niks, maar misschien is 't ook gewoon wél iets en dan kun je er maar beter vroeg bij zijn. Ik kan wel zeggen waar ik aan denk, maar ga maar eerst gewoon even naar die huisarts toe, voordat ik paniek om niks veroorzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moedervlekken kunnen soms gewoon ontstaan. Het is soms een soort cluster van pigment en dan heb je er weer een vlekkie bij.

Als de moedervlekken die je krijgt dik zijn en soms korrelig, zou ik me zorgen maken. Ook als de moedervlekken een soort eilandje lijken, dus donker met licht eromheen. Als een eiland, zou ik me zorgen maken.

Toch even langs de huisarts gaan, kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb altijd begrepen dat moedervlekken ontstaan onder invloed van hormonen.

Maar als je je zorgen maakt zou ik gewoon langs de huisarts gaan.