Zijn alle asymmetrische moedervlekken slecht?

Mijn moeder zegt dag alle goede moedervlekken ovaal moeten zijn of rond klopt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (6)

Nee, in principe niet maar ze mogen niet groeien of onregelmatig WORDEN want veranderingen en bloeden etc is slecht.

Toegevoegd na 48 seconden:
Nog even de belangrijkste alarmsymptomen voor moedervlekken op een rij:

Kleurverandering in de moedervlek (nieuwe donkere elementen of juist lichte ophelderingen zijn verdacht)

Verandering van vorm van de moedervlek (grilliger begrenzing, dikker worden, opvallender ten opzichte van andere moedervlekken etc.)

Jeuk aan de moedervlek

Pijn

Bloeden van de moedervlek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een moedervlek niet 100% asymmetrische is, hoeft dit niet meteen te betekenen dat het een slecht moedervlek is, een Melanoom. Hou hem wel in de gaten.
Als je moedervlek verkleurd, vergroot dan is er waarschijnlijk sprake van een Melanoom (slechte moedervlek)

Op de link staan afbeeldingen, verschillen tussen een moedervlek en een melanoom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, jouw moeder heeft geen gelijk.

Mijn kleindochter heeft al vanaf haar geboorte 6 jaar
geleden een vlek in haar hals.
Niks mee aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle respect voor je moeder maar ze heeft GEEN gelijk.
Er zijn maar weinig moedervlekken symmetrisch en/of ovaal.
Zou dat zo zijn dan ware er te weinig dermatologen in Nederland om alle huidvlekken weg te halen.
Kwaadaardige vlekken als plaveiselcelcarcinoom , melanoom en andere kwaadaardige vlekken zijn (gelukkig fors in de minderheid) een ander antwoord (waarvoor een plus) geeft een goede aanwijzing waar je op moet letten.
Ik moet , met respect voor huisartsen er op wijzen dat ik uit ervaring weet dat niet iedere huisarts een huidvlek/moedervlek goed in weet te schatten.
Mijn vrouw had een verdachte plek tussen de schouderbladen.
Ze is over een termijn van jaren drie keer daarvoor naar de huisarts gegaan.
Ik zag echter de vlek veranderen en heb, toen ze voor iets anders bij de chirurg moest zijn gevraagd of deze naar de plek kon kijken omdat ik het niet vertrouwde.
Ze is dezelfde dag nog via de chirurg door de dermatoloog gezien en meteen een biopt genomen.

Foute boel!

Gelukkig was het in een vroeg stadium en kon het met dermatologische oncologische medicatie onder controle gebracht worden.
De vlek is nu weg.

Mijn vrouw voelt zich gezonder.

Dus vertrouw je een plek niet en kom je er met de huisarts niet uit, gebruik dan het recht op second opinion.

Met name melanomen zijn erg gevaarlijk omdat ze al uit kunnen zaaien als ze een diameter hebben van slechts 3 mm.

Laat een vertrouwd iemand je huid inspecteren op plaatsen die je zelf niet kan zien.
Dit is ook bij tekenbeten sterk aan te raden!

Nogmaals , dit is niet bedoeld als verwijt aan de huisarts, dermatologen bestaan niet voor niets!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je moeder het niet helemaal begrepen heeft. In principe zijn moedervlekken onschuldig, welke vorm ze ook hebben.
Maar: een moedervlek _kan_ kwaadaardig worden, en dan zie je soms (naast signalen als jeuk, groei en bloeden) dat de moedervlek op een typerende manier lijkt uit te vloeien. Dat hoeft niet symmetrisch te zijn, maar dat kan wel degelijk, zie de illustraties.
De asymmetrische komt van http://repository.kwfkankerbestrijding.nl/PublishingImages/blauwbruin-beginnend-melanoom-op-been.jpg
en de ovale van http://www.ingelicht.be/images/big/7977/wat-is-een-melanoom.jpg

Aan die afbeeldingen zie je ook al dat er veel verschillende versies zijn van melanomen (huidkanker die begint in bepaalde pigmentcellen).

Verandert een moedervlek, laat er dan altijd even naar kijken door je huisarts. Meestal is het vals alarm, maar als er iets echt mis is of zou kunnen zijn, kun je er maar beter snel bij zijn, dan is er van alles mogelijk wat betreft behandeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ware aard van een moedervlek is heel moeilijk te beoordelen en hier geldt: bij twijfel: naar de huis- en/of huidarts. Ik spreek helaas uit ervaring. Een heel pietepeuterig klein moedervlekje op mijn rug (had ik zelf nog nooit gezien) werd echt toevallig ontdekt door een huidarts Het bleek fase 4 huidkanker te zijn. Het is in twee etappes verwijderd, en volgens de lab uitkomst was het helemaal schoon rondom.

Neem geen enkel risico! Het is een heel gemene sluipende genieperige aandoening. Naar de huidarts gaan, niet zelf gaan beoordelen!