Wat kan je doen tegen hyperventilatie tijdens je examens?

Sinds een paar weken hyperventileer ik tijdens schoolexamens. Ik kan niet goed ademen en voel me een beetje licht in m'n hoofd. We zitten dan in een heel groot lokaal dus ik heb ook geen uitweg en kan niet praten en je zit dicht op elkaar. Ik ben dan ook heel erg misselijk. Ik heb wel altijd een flesje water bij maar dat helpt ook niet. Heeft iemand tips? Ik ben bang dat ik het tijdens mijn centraal examen krijg. Ik presteer ook niet goed als ik het heb want ik kan me niet goed concentreren en heb alleen maar de gedachte dat ik uit het lokaal wil. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Neem eens een zakje mee, misschien werkt dat als je het voelt opkomen. Wat bij mij ook werkte (niet lachen) was een zonnebril. Weet niet precies waarom en hoe, maar t werkte...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Praat er eens met je huisarts over. Hij kan je eventueel doorverwijzen naar een therapeut die is gespecialiseerd in hyperventilatie.
Je kunt zelf ook even op hyperventilatie googelen, dan vind je ook tips over wat te doen tijdens zo'n aanval maar het lijkt mij beter als je het probleem bij de bron aanpakt. Vaak zit er nl. meer achter.
En verder is het zo dat hoe drukker je je maakt hoe meer kans je op een aanval hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het alleen nu voorkomt in je examenperiode, is examenangst waarschijnlijk de boosdoener.
Je moet je dus ontspannen. Tijdens deze periode kan je dat bereiken met valeriaantabletten. Helemaal onschuldig, wordt je niet suf van en je concentratie blijft normaal. De (goede) drogist of apotheker kan je hierin raad geven.
Je moet er niet zo'n punt van maken. Zenuwen mag, maar je moet ze niet gaan aanwakkeren door extra aandacht aan hyperventilatie te besteden.
Valdispert is de naam van de kalmeringspilletjes op natuurlijke basis.
Succes met je examen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus, als van mijn kinderen hier last van hadden, dan gaf ik ze Bach rescue spray, werkt ook prima. Alleen bij rijexamen niet aan je examinator laten zien dat je dit gebruikt, omdat er een druppeltje alcohol inzit.
http://www.bachrescue.nl/con_rescue_spray.asp
Ivana
10 jaar geleden
Ja, Bach rescue geef ik aan de hond, is ook prima voor mensen. Verkrijgbaar bij de natuurzaken.
Bedankt voor de plus.