Vriendin slaapt heel slecht want ze word steeds wakker zonder rede. Ik maak me echt zorgen. Wat kan er aan de hand zijn en wat kunnen we er aan doen?

Ze heeft problemen enzo thuis en ik denk dat dat er heel veel mee te maken heeft maar ik weet het niet zeker. Ze eet de laatste tijd ook heel veel. Iedere nacht word ze minstens 3 keer wakker. Lichte Slaappillen zoals melatonine helpen niet. Help! Ik maak me echt zorgen:(

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

'S nachts een paar keer wakker worden is volkomen normaal. In een normale slaapcyclus worden we 4 à 5 keer even kort wakker. Vaak is dat zo kort dat we het niet eens opmerken, maar een paar keer wakker worden is op zich niet abnormaal. Als je vriendin daarna meer dan een half uur nodig heeft om weer in slaap te vallen, dán zou er sprake kunnen zijn van een slaapstoornis.

Jij maakt je zorgen over het slaappatroon van je vriendin. Maar hindert het haar ook? Heeft ze zelf het idee dat ze slecht slaapt, heeft ze er last van dat ze vaak wakker wordt 's nachts, of wordt ze heel moe wakker 's ochtends? Bij het beoordelen van slaapproblemen gaat het vooral om de vraag in hoeverre iemand overdag last heeft van de slaapproblemen van 's nachts. Bij iemand die heel moeilijk in slaap komt, maar die overdag niet meer vermoeid is en geen andere klachten heeft, spreken we bijvoorbeeld van pseudo-insomnia. Dat is dus geen echte insomnia, omdat er niet echt een probleem is zolang iemand geen beperkingen ondervindt door de mindere slaap. De vraag is dus in hoeverre je vriendin echt lást heeft van de wijze waarop ze slaapt.

Stress en zorgen kunnen zeker je slaappatroon verstoren. Dus als ze daar door gehinderd wordt, dan is het verstandig als jullie hulp zoeken via haar huisarts. Die kan adviezen geven, en eventueel doorverwijzen voor verdere hulp. En als haar slaap inderdaad een probleem is, dan is ook dat iets wat de huisarts goed kan beoordelen, en waarvoor hij/zij indien nodig ook verder onderzoek kan laten uitvoeren of een behandeling kan voorstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanks

Andere antwoorden (5)

Problemen kunnen ermee te maken hebben. Moedig je vriendin en haar familie aan er gezamenlijk over te praten en dit op te lossen. Dit is dus wel en rede waarom iemand steeds wakker wordt en onrustig slaapt. Zorgen hoef je je niet te maken, ze slaapt nog wel als is het niet zoals ze wenst. Pas als ze helemaal niet meer kan slapen moet je je zorgen maken. Ga desnoods bij de huisarts langs met dit verhaal als slapen (na het oplossen van die problemen nog niet lukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat deze vraag niet hier thuis hoort.
Slaappillen moet je niet gebruiken. Dit is namelijk geen oplossing voor het probleem. Wel kun je veel oefeningen doen voor slapeloosheid zoals meditatie. (zie bronnen) Belangrijk hierin is dat je niet gaan peinzen of piekeren voor je gaat slapen. Lees een boek, of luister muziek (sleep functie van je wekker) voor het slapen gaan. Dit geeft meer rust dan een televisie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lief van je! Ik denk inderdaad dat het niet goed slapen en veel eten komt door de problemen thuis. Er is dan maar 1 oplossing: de problemen aanpakken. Dit kan door met de mensen thuis dingen uit te praten, eventueel met (of als dat niet kan alleen) met een maatschappelijk werker of via de huisarts met een doorverwijzing naar een psycholoog. Laat haar niet te lang wachten met haar hulpvraag, een depressie of burn-out is nog een stap verder achteruit. Sterkte samen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te beginnen probeer de stress weg te nemen, maar dat zal niet zo makkelijk te doen zijn. Verder:
Een paar uur voor je naar bed gaat:
-Niet veel eten
-Geen koffie of thee of andere cafeïne houdende produkten innemen.
-Niet net voor het slapen, gaan praten of denken aan de problemen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk ook dat stress zeker de oorzaak kan zijn van minder goed slapen en dan meerdere keren wakker worden (en dan piekeren?). Naast het oplossen van het stress veroorzakende probleem (als dat al mogelijk is): inderdaad is de huisarts de eerst aangewezene kun je veel tips vinden onder het woord slaaphygiëne (zie bron). Slaapmiddelen zijn vaak meer slecht dan goed, maar kunnen wel voor een week geprobeerd worden als er een grote stressfactor is (wordt vaak even voorgeschreven door de huisarts bij bv een overlijden ofzo). Sterkte ermee