Helpt sudocrem bij het herstellen van een brandwond?

Ik heb Een brandwond gekregen tijdens het
Koken, nu is het rood, dik en doet een beetje pijn... Brandwond was van 3 dagen geleden.
Zou sudocrem dan helpe om mijn brandwond te herstellen?
Groetjes

Toegevoegd na 7 minuten:
Mijn huid is verder nog intact, er zitten geen blaren op etc
Het is alleen een beetje dik en rood

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30.7K

Het beste antwoord

Als de wond open is dan kan je er het beste niets opdoen, de kans op infectie is dan te groot.
Is de huid intact kan je er tandpasta op doen, dat haalt het branderig gevoel weg.
Sudocreme is zinkzalf en heeft geen nut bij brandwonden, soms wordt het gebruikt aan wond randen om de huid sterker te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok bedankt voor je antwoord!
Mijn huid is verder nog intact, er zitten geen blaren op etc
Het is alleen een beetje dik en rood
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat is zinkzalf precies? :S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gebruik je op de rode billetjes van babies. Dat haalt het branderige gevoel weg en herstelt de huid sneller.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zinkzalf werkt een beetje uitdrogend wat bij luier uitslag helpt omdat de huid dan week is. Maar het geeft ook bescherming omdat het een vocht afstotend laagje vormt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar nelly, ik snap nu nog niet waarom je het niet op brandwonden zou kunnen smeren. De billetjes van die baby's voelen ook branderig aan. Waarom zou je het daar wel op doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Luieruitslag is een ontsteking en dus iets anders dan een verbranding
Je mag sowieso geen vette cremes op brandwonden doen. Dan blokkeer je de mogelijkheid on aftekoelen de huid en te herstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De werking van sudo crème is vooral het uitdrogend effect en het aanbrengen van een laagje wat vocht tegen houd.
De pijn verlichting zal niet veel zijn, daarvoor kan je beter methol gebruiken, omdat niet iedereen menthol zalf in huis heeft maar wel tandpasta is dat en prima alternatief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sanzoo, deze brandwond is al 3 dagen oud, daarom adviseer ik tandpasta.
Net ontstane brandwonden moet je niets aan doen dan enkel water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sudo crème is makkelijker te verwijderen met lauw water, zink zalf is bijna alleen te verwijderen met (amandel) olie.
Sudo wordt veel gebruikt voor luier uitslag.
Zinkzalf heeft een meer uitdrogende werking.

Andere antwoorden (4)

Als het niet open is en er zitten geen blaren op kun je het inderdaad doen. Sudocreme staat juist wel bekend als zalf bij eerstegraads brandwonden.

http://www.brabbels.com/baby/uitzetlijst: Mocht je toch een potje sudocreme hebben staan dan kun je deze ook heel erg goed gebruiken op 1e graads brandwonden, het zorgt ervoor dat de rode pijnlijke huid snel weer rustig en minder pijnlijk wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een brandwond moet je zo snel mogelijk na het ontstaan langdurig koelen met niet al te koud water. Desnoods met slootwater als er geen schoon water voorhanden is omdat koelen het brandproces stopt. Een wat oudere eerstegraads brandwond kun je prima met tea tree olie of crème behandelen. Het heeft een licht desinfecterende en pijnstillende werking. Als gelcompres wordt het ook bij verse brandwonden gebruikt in de vorm van Burnshield, na koelen met water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sudocrem zal de roodheid misschien wat doen afnemen, maar dat is natuurlijk alleen een bijeffect. Het zal de pijn en de brandt die er nog in zit niet doen afnemen. Er bestaat speciale brandwondenzalf, werkt zeer goed, maar aangezien je sudo wilt gebruiken, neem ik aan dat je geen (dure) zalf wilt aanschaffen. En gelijk heb je.
Aloe Vera helpt de genezing van een wond, zo ook een brandwond. Het zal ook de brandt er een beetje uithalen. Je kunt dit in een zalfje kopen, maar je kunt ook gewoon de steel van de plant afbreken en het sap op de wond doen. Werkt net zo goed.
Echter zou ik niet van allerlei middeltjes aan uitproberen, aangezien het afweermechanisme van de huid kapot is gegaan, en dus heb je sneller kans op infecties, ookal is de huid niet kapot.
Gewoon goed schoonhouden, de huid doet je rest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt het over het afweermechanisme en kans op infecties maar je adviseert wel om gewoon een steel af te breken en dat sap er op te doen. Dan maar liever iets uit een net geopend potje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat doe ik inderdaad. Ken je de werking van planten niet? Bepaalde planten (en kruiden) zijn genezingwerkend. Deze algemene kennis is helaas in de tijd verloren gegaan, doordat we alles uit winkels halen.
Ik heb het echter niet over ingewikkelde ziekten hoor. Maar over kleine kwaaltjes die makkelijk opgelost kunnen worden, bijv. buikpijn, brandwond, kleine ontsteking, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar even ergens een plant vandaan halen is stukken minder steriel dan iets uit een ongeopend potje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gek genoeg niet, want je gebruikt het sap wat in de steel zit en niet de stengel die in aanraking geweest is met de buitenlucht/zand/regen/enzovoort. Als de plant gewoon in aarde heeft gestaan is het sap in de steel prima!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het openmaken van de steel zorgt er natuurlijk voor dat alle bacteriën die OP de steel zitten in het sap komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga hier niet verder op in, want voor mijn gevoel zoekt u telkens een manier om te winnen. Nog verder uitleggen heeft in dat geval geen zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het gewoon niet hygienisch en al helemaal niet als je zelf al begint over 'sneller kans op infecties'. Blijkbaar heb je daar op die manier niet over na gedacht. Prima, maar dat probeer ik je duidelijk te maken.
Beste lezer,
Ik ben toevallig de afgelopen weken een paar keer behoorlijk verbrand door de zon en heb er Sudocrem opgesmeerd. De roodheid en de pijn gingen veel sneller weg dan ik gewend was van vorige keren. Dus, volgens mij is Sudocrem heel goed bij brandwonden. (uiteraard niet als die open zijn).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste hojotoho,
Ik zou als ik jou was een aparte vraag stellen in goeievraag.nl.
Op die manier krijg je sneller een antwoord:)