Als iemand ergens in stikt, waar moet ik dan op de rug kloppen/slaan en hoe hard? En mag een onervaren persoon de heimlich methode toepassen?

Ik ben 15, ik ben best geinteresseerd in ehbo. Ik heb hier wat over gelezen.
Stel je voor iemand stikt (er is geen ervaren persoon hierbij), ik heb gelezen dat je de persoon moet zeggen dat hij moet hoesten en langzaam door zijn neus te ademen. Wanneer moet ik beginnen met op zijn rug te kloppen/slaan en hoe hard en waar precies moet ik slaan?
Als dit niet werkt, mag ik dan als onervaren persoon de heimlich methode toepassen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Als je hier echt interesse in hebt, adviseer ik je eens te informeren bij een ehbo vereniging in de buurt, er bestaat zoiets als EHBO voor kinderen (dat is wat anders dan kinderEHBO)

Als je ouders een aanvullende vezekering heeft, dan wordt zo'n cursus vaak ook nog eens (gedeeltelijk) vergoed. Kortom iets om eens naar te kijken.

Nu gericht op je vraag.

Zolang iemand hoest, haalt hij nog iets van adem dat is altijd een plus... NOOIT op de rug kloppen als iemand aan het hoesten is, maar het hoesten aanmoedigen.

Het moment om wel op de rug te slaan is het moment dat het slachtoffer niet meer hoest en overduidelijk dus nog steeds aan het stikken is.

Je houdt hem dan met de ene arm aan de voorkant tegen en slaat met de VLAKKE hand laag tussen de schouderbladen 5 x dat mag best flink hard zijn, hou er rekening mee dat je hem zelf aan het tegen houden ben. Te hard betekent dat je hem zelf niet meer kan houden.

Na deze 5 x gebruik je de heimlich, dat is iets wat je best moet oefenen, aan de andere kant in geval van nood, niet geschoten altijd mis, met je ene hand om de vuist van je andere hand, aan de onderkant van de ribbenkast, dan hard naar binnen trekken en beetje draaien.

Je bent verplicht iemand in nood te helpen, echter als je geen EHBO hebt, geniet je ook niet de EHBO-bescherming, met dingen als de heimlich loop je het risico dat je schade brengt en het betreffende slachtoffer je aanklacht voor die schade. Als EHBO-er geniet je bescherming en de EHBO-vereniging zal zorg dragen voor de nodige zaken.

De verplichting iemand te helpen kan ook zijn, hulp halen op de plek waar er hulp te vinden is, 112 bellen... deze kunnen je ook telefonisch eventueel helpen wat te doen als ook de heimlich bijvoorbeeld niet werkt en het slachtoffer bewusteloos raakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, voor kinderen tot 8 jaar gelden er andere methodes, daarvoor zou je dan een module KinderEHBO kunnen volgen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou EHBO'er... ze is 15 en dan mag je gewoon de cursus volgen hoor: http://www.ehbo.nl/basiseerstehulp.htm
sterredag
12 jaar geleden
Waarom nou zo? Als EHBO'er hoor ik verstand te hebben van EHBO, leeftijdsgrenzen leren ze je daar niet, en ik ben nou niet iemand die les geeft. Toen ik 15 was kregen we kinderEHBO. Bovendien doet het verder ook niet echt iets af aan mijn verhaal, ze kan EHBO les volgen en misschien dat ze dat het niet kon, vanwege de leeftijd. Dus ik maak duidelijk dat het sowieso kan. Dat je dan met 15 zelfs gewoon EHBO kan doen, mooi meegenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je had de regels toch even kunnen opzoeken? KinderEHBO is momenteel iets voor tussen groep 7 en de brugklas! Ik vond het al zo raar klinken dat je met 15 nog een kinderEHBO cursus zou moeten doen. Tja, het was dus gewoon niet juist toch?
sterredag
12 jaar geleden
Ja had gekund niet gedaan vond het in deze niet belangrijk, punt was dat diegene wist dat ze wel kon informeren naar een EHBO cursus doen en had hier vanzelf achter gekomen. Verder ligt die grens OP 15, dus zover er vanaf was het nou ook weer niet, had je met 14 niet nog hetzelfde gedacht? Ik stel ook nergens dat degene kinderEHBO moet doen trouwens, mijn informatie was dus zeker niet onjuist. Ik adviseer vraagsteller te INFORMEREN bij een EHBO in de buurt, omdat er OOK een kinderEHBO bestaat en ik dus niet precies wist waar die grens lag heb ik verder in het midden gelaten of deze persoon bij "gewone" EHBO kan of bij de kinderEHBO moet. Ik heb geadviseerd er naar te informeren, omdat er sowieso een mogelijkheid is. Mijn informatie is dus geheel correct.

Andere antwoorden (5)

Als iemand echt stikt, dan moet je de Heimlichgreep toepassen:
http://www.medischwebboek.nl/de-heimlich-greep/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen bij een baby moet je dat niet doen, dat is veel te gevaarlijk. Maar een groot persoon kan je beter het leven redden door 'm een blauwe plek te bezorgen dan niets te doen. Dus wat dat betreft mag iedereen de Heimlich methode uitvoeren. Op de rug kloppen is trouwens niet de beste methode. Persoon zittend op een stoel van achteren af met een flinke ruk om het middel naar de rugleuning trekken.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit een film gezien waarin iemand zo dik was dat deze methode met 2 handen niet lukte.
De persoon nam een stok,en plaatste deze voor de buik van het slachtoffer.
En trok hem zo naar de rugleuning toe.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier een linkje naar Heimlich voor baby's: http://children.webmd.com/guide/choking-rescue-procedure-baby-younger-than-1-year
sterredag
12 jaar geleden
beetje jammer dat je stelt dat kloppen op de rug niet de beste methode is, gezien het feit dat je toch eerst 5 x op de rug moet kloppen/slaan voordat je de heimlich gaat proberen.
Natuurlijk mag je de Heimlich Manoeuvre toepassen als je ziet dat iemand stikt. Als iemand in ademnood is en paars aan begint te lopen is het hoog tijd om dat te doen.

Het risico wat je loopt, is dat je iemand letsel toebrengt (met de beste bedoelingen) en daarvoor aansprakelijk gesteld wordt. Maar als je goed weet hoe de manoeuvre moet, moet je het zeker doen, want hij kan levensreddend zijn.

Op de rug kloppen doe je tussen de schouderbladen, en met de onderkant van je hand. In de onderstaande link zie je hoe het moet.

Ik heb ooit mijn dochter 'gered' van een snoepje in haar luchtpijp, het werkt echt heel goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog, een onervaren persoon die een achteraf mislukte Heimlich methode hanteert. Is niet strafbaar. Iemand met een EHBO diploma, kan nog een flinke douw krijgen indien niet goed toegepast. Dus onder het mom baat het niet schaad het niet…..Wel doen dus .
12 jaar geleden
sterredag
12 jaar geleden
Wat je nu zegt klopt echt niet, ook mensen met een EHBO diploma kunnen fouten maken en niet altijd alles perfect, met een EHBO diploma geniet je juist WEL je gerechtelijke bescherming tenzij je echt iets heel raars zou doen, maar dat geld ook voor zonder EHBO diploma. Bijvoorbeeld, je moet iemand reanimeren en breekt daarbij zijn borstbeen, wat zou betekenen dat je het eigenlijk te hard heb gedaan, als je een EHBO diploma heb krijg je dan je bescherming, je hebt uit goeder trouw en met kennis van zaken gehandeld namelijk, ook al was het niet helemaal zoals het moet. Iemand zonder EHBO diploma mag zelfs zijn juridisch gelijk gaan zien te behalen.
Ik heb van EHBO' ers altijd begrepen dat als je kan helpen, je het gewoon doet, ongeacht of je hier dan kennis of kunde toe hebt. Ook als je geen EHBO hebt. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat iemand je gaat aanklagen als je oprecht hebt geprobeerd zijn of haar leven te redden. Maarja, het schijnt te kunnen in de belachelijke maatschappij anno nu waar alles perfect en volmaakt moet zijn ofzo.

Desalniettemin, zou ik toch willen aanbevelen altijd hulpvaardig te zijn en dus, mocht je in een situatie verzeild raken waar je geen andere mogelijkheden hebt, iemand gewoon te helpen naar jouw mogelijkheden. Dat je daarbij geinteresseerd bent in EHBO en je erin wilt verdiepen, is alleen maar mooi meegenomen.

Er zijn bijv. zat moeders die wel eens met een stikkend kind te maken krijgen en dan is het beter actie te ondernemen, dan in paniek te raken en niets te doen, want het laatste heeft vaak de dood tot gevolg, terwij het eerste misschien een leven kan redden.