Om je botten te versterken is het belangrijk om voldoende calciumrijke producten binnen te krijgen. Goede calciumbronnen zijn onder andere boerenkool, peulvruchten, noten en zaden. Ook vitamine D is een belangrijk product. Deze vitamine stimuleert namelijk de opname van calcium. Vitamine D vind je bijvoorbeeld in margarine, halvarine, vlees, eieren en vit. Ook kan ons lichaam zelf vitamine D aanmaken. Dit gebeurt onder invloed van zonlicht.
Beweging:
Ook voldoende lichaamsbeweging is erg belangrijk in de strijd tegen botontkalking. Bewegen zorgt ervoor dat je botten sterker worden en dat ze hun weerstand beter behouden. Daarnaast zorgt voldoende beweging ook voor sterkere spieren en het behoud van lenigheid. Dit verkleint tevens de kans op vallen.
Vooral beweging in de buitenlucht werkt erg goed.Net als activiteiten waarbij de botmassa wordt belast. Dit komt doordat dit de stofwisseling in je botten stimuleert. Sporten als fietsen en zwemmen hebben minder effect op het aanmaken van nieuw botweefsel, omdat ze de botten minder belasten. Uiteraard zijn deze sporten wel geschikt om je spieren en gewrichten soepel te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt botontkalking voorkomen door dagelijks voldoende vitamine D (zonlicht), magnesium (o.a. spinazie) en calcium (o.a. melk) binnen te krijgen.

Studies suggereren dat te veel alcohol (meer dan 2 eenheden per dag), roken, te weinig lichaamsbeweging en ondergewicht (beïnvloedbare) risicofactoren zijn op het krijgen van osteoporose (=botontkalking).

Toegevoegd na 38 seconden:
*correctie: voorkomen is verkeerd gekozen, beperken is een beter woord.