Welke tegemoetkomingen zijn er voor reumapatienten?

De verzekering is Unive goed.Ik doel dan op dingen als sport,zwemmen,vermaak,pedicure e.d.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je een laag inkomen hebt, zou het best kunnen zijn, dat er gemeentelijke voorzieningen zijn. Die verschillen per gemeente, dus informeer daar eens naar.
Zoek maar op het trefwoord 'bijstandsuitkering', dat zit in de buurt.

Het beste antwoord

Zorg van een pedicure zit voor reuma- en diabetespatiënten in het basispakket.

Verder zijn er verzekeraars die in het aanvullende pakket dingen als zwemmen in extra verwarmd water vergoeden, of speciale sportprogramma's voor reumapatiënten. Dat zijn dingen waarvoor je de aanvullende verzekeringen zult moeten vergelijken. Ook belangrijk, zeker nu (sinds dit jaar) reuma niet meer op de lijst van Borst staat (en dus niet meer automatisch chronische fysiotherapie vergoed wordt vanuit het basispakket) is om te kijken naar de vergoeding van aanvullende verzekeringen voor fysiotherapie. Voor mensen met reuma is het over het algemeen verstandig om bij het afsluiten van een aanvullend pakket vooral te letten op de vergoeding voor fysiotherapie. Er zijn aanvullende pakketten die een onbeperkte vergoeding hebben hiervoor. Sommige zorgverzekeraars vergoeden ook het lidmaatschap van een patiëntenvereniging, en als je lid bent van een patiëntenvereniging, heb je weer recht op bepaalde kortingen bij bijvoorbeeld bepaalde aangepaste vakantieparken, sommige gespecialiseerde sportscholen, en de aanschaf van bepaalde hulpmiddelen bij de thuiszorgwinkel.

Daarnaast kom je mogelijk in aanmerking voor de tegemoetkoming van het eigen risico van de zorgverzekering, dat hangt af van de medicatie die je gebruikt. Daarnaast is er nog de jaarlijkse WTCG-vergoeding, die vastgesteld wordt aan de hand van het gebruik van hulpmiddelen, (WMO: rolstoel, scootmobiel, indicatie voor taxivervoer, etc.) medicatie, gebruik van AWBZ-zorg, bepaalde DBC's voor specialistische zorg, etc. Zowel de tegemoetkoming voor het eigen risico als de jaarlijkse WTCG-vergoeding worden automatisch vastgesteld en overgemaakt.

Als je (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt verklaard bent, heb je daarnaast nog recht op een vast jaarlijks bedrag van het UWV. Ook dit gaat automatisch.

Vervolgens is er de aftrek van bijzondere ziektekosten bij de inkomenstenbelasting. Behandelingen bij fysiotherapeut, medicatie e.d. die niet vergoed wordt, kun je daar opvoeren als bijzondere kosten. Hetzelfde geldt voor aanpassingen in huis die niet vergoed worden, de kosten van onderhoud van hulpmiddelen, oplaadkosten van scootmobiel of elektrische rolstoel, extra elektriciteitsgebruik van een hulpmiddel als een hoog/laagbed of een sta-op stoel, aanpassingen aan een auto, etc. Kijk maar eens op een site als www.meerkosten.nl, hier worden dit soort kosten (én andere mogelijke vergoedingen) netjes uiteen gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een antwoord waar ik wat aan heb,bedankt!