Mijn hoofdspieren zijn voortdurend gespannen.Ontspanningsoefeningen lijken niet te werken. Bestaan er alternatieve methoden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat is de oorzaak can de spanning in je spieren, stress?

Antwoorden (4)

Ja, een dokter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ken je Tijgerbalsem? Daarmee insmeren/masseren helpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop een pitte zak( Dat is een zak gevuld met kersen pitten)
leg die 4 minuten in de magnetron,en leg hem waar je spanning in je spieren hebt.
Ze zijn er in verschillende modellen,en helpt de spieren te ontspannen.
Suc6
12 jaar geleden
Massage, warmte, ontspanningsoefeningen en alles waardoor je stress reduceert, helpt om dergelijke klachten te verminderen. Genoeg slapen, voldoende beweging, en letten op je houding is ook heel belangrijk.

Werk je toevallig veel achter de computer? Of doe je sowieso zittend werk? Zo'n eenzijdige houding is erg zwaar voor je nekspieren, die je hoofd rechtop moeten houden. Spanning in je nek zal snel doorwerken in je hoofd, en sowieso is mentale stress ook een grote factor. Heb je trouwens ook last van de spieren in je gezicht, en rondom je ogen? Laat dan voor de zekerheid ook eens een oogmeting doen bij een opticien.

Zoek eens een goede fysio- of oefentherapeut op. Laat je houding beoordelen, en oefen om een goede zithouding te krijgen. Elke vorm van statische belasting (lang werken in één houding) is belastend voor je spieren. Dynamische belasting, dus bewegen, is waar je spieren voor gemaakt zijn. Daar worden je spieren sterker van, het stimuleert de doorbloeding, en je wisselt daarmee aan- en ontspannen van je spieren af. Er zijn dus veel meer oefeningen dan alleen ontspanningsoefeningen die je kunnen helpen bij dergelijke klachten. Een goede houding van je nek, een goede ergonomie van je werkplek is ook heel belangrijk: staat de monitor van je PC op de goede hoogte bijvoorbeeld, en staat hij niet te dichtbij of juist te ver van je ogen af? Op je werk kun je hulp vragen via de arbodienst om dit te laten controleren, thuis kun je een ergotherapeut vragen. Je huisarts kan je doorverwijzen.

Ontspanningsoefeningen zijn er verder in soorten en maten. Vooral progressieve spierrelaxatie kan effectief zijn bij dergelijke klachten. Vraag er je fysiotherapeut eens naar. En blijf je klachten houden die ondanks behandeling door de fysiotherapeut blijven bestaan, ga dan terug naar je huisarts. Die kan je - afhankelijk van je klachten - doorverwijzen naar een andere behandelaar.