kan een lintworm kwaad?

ik heb een lintworm denk ik, maar ik wil echt niet naar de huisarts en durf het aan niemand te vertellen. ik ben trouwens een meisje en 13. wat moet ik doen? is erg als je hem laat zitten? ik ben heel bang en vind het eng. ik heb jeuk bij mijn anus en er komt bij mijn ontlasting kleine witte wormpjes die bewegen...

Toegevoegd na 3 minuten:
ik heb ook aambeien denk ik::

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had die kleine wormpjes ook toen ik een klein kind was. De huisarts gaf mij TWEE pillen die ik om de twee weken moest nemen... probleem was zo goed als weg :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij de drogist kun je een kuurtje kopen nog geen 10€ wat jij hebt zijn aarsmade of spoelworm en dat is helemaal niet erg! het is net zo iets als hoofdluis gewoon vervelend meer niet
wat je wel moet doen is tegen jullie mam zeggen want het is besmettelijk
was je handen erg goed als je van de wc afkomt en je moeder moet nu wat vaker de wc schoonmaken ,dus wel ff zeggen! groetjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zet je dat bij de reacties channeke72? Perfect antwoord!
Dit is een heel bekend probleem, je ouders zullen het erger vinden als je het niet vertelt en ze er over een tijdje vanzelf achter komen omdat zij ook besmet raken, dan dat ze het zullen vinden dat jij iets hebt opgelopen wat zoveel mensen weleens hebben gehad.
Amadea
12 jaar geleden
Waarom staat er in jouw profiel dat je 17 bent, mango?
Wat is dat toch dat pubers tegenwoordig niks meer aan hun ouders durven te vertellen? Zij zijn ook gewoon mensen met kwaaltjes, hoor! Blijf jij maar gewoon overal last van houden en ga vooral niet naar de huisarts....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk Amadea, dat dit een van de kinderen is die gejokt heeft bij het aanmelden.
Je moet 16 zijn, dus vul je 17 in.
En dan komt de waarheid er toch uit........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, bij een andere vraag zegt ze ook
dat ze bijna 14 is..........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom op joh, dat hebben we allemaal wel eens gehad toen we klein waren! Jij bent nou toevallig wat groter... Hup, met je ma of pa naar de huisarts en je bent er zo vanaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klassieker: kind speelt in een zandbak waar ook een besmette kat/hond gepoept heeft, kind stopt handje in zijn/haar mond, bingo! Tijdje later ontdekt mama dat kindje wel erg aan de kont krabt... Pilletjes slikken, weg jeuk, weg wormpjes, weg zorgen. En als je echt denkt dat je aambeien hebt, moet je eens zoeken in het archief hier, heel veel tips wat je dan kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt ik ben bijna 14 en wat maakt het uit dat ik zeg dan ik 17 ben zodat ik me kan aanmelden? als ik dat lekker wil doen, doe ik dat. heb ik jullie toestemming niet voor nodig. alsof ik het leuk vind dat ik niks durf te vertellen... daar kan ik ook niks aan doen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar wel bedankt, ik durf het nu te vertellen en besef dat helemaal niet erg is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze site is voor 16 jaar en ouder. Liegen over je leeftijd is dom, en extra dom als je direct door de mand valt, doordat je in vragen je leeftijd noemt of je in reacties zo puberachtig uitlaat als dit: "als ik dat lekker wil doen, doe ik dat. heb ik jullie toestemming niet voor nodig." - nee, onze toestemming niet, maar door te liegen over je leeftijd schend je wel een van de regels van deze site. Mensen hier proberen een serieus antwoord op je vraag te geven. Het enige verstandige advies heb je nu al vele malen gehad, blijven melden dat je niet naar de dokter wilt verandert daar niets aan - dan ga je naar de apotheek, daar moet je het ook vertellen, maar kun je anti-wormmiddelen kopen.
Of je doet niets, maar vraag dan ook geen advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16 of niet, ik kan er niet van wakker liggen. Gelukkig hebeft ze de antwoorden gekregen waar ze wat mee kan. Het is immers niet echt een vraag voor op scholieren.com
zondag
12 jaar geleden
Ja dat schiet natuurlijk niet op als je het je ouders niet vertelt. Die wormpjes zijn niet erg, maar wel vervelend en ook hartstikke besmettelijk. Dus jij wilt zonder het te vertellen een wormenkuurtje kopen. Maar je familie is waarschijnlijk al besmet. Jij raakt door je pilletjes van die wormpjes af maar krijgt ze weer terug doordat je familie jou op hun beurt weer besmet. Je draait dus in een kringetje rond, begrijp je. Gewoon even thuis vertellen en iedereen die bij jullie besmet is moet een kuurtje doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Damn girl, relax. Je voelt je wel snel aangevallen zeg xD.

Het beste antwoord

Ik heb het ook gehad , vertel het tegen je ouders die gaan naar de huisarts . En je krijgt pilletjes mee voor de hele famillie. Ze smaken eigelijk best lekker (k) sinnasappel.

Sterkte ! Gr max
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik durf echt niet te vertellen! is er geen andere manier?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je leid er alleen zelf onder. Schamend is het niet ! Ga er over praten en je voelt je stukken beter ;) gr max
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het denk ik ook echt superlang, een tijd geleden ontdekte ik het en ik heb er niks mee gedaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga toch maar even naar de huisarts, met of zonder mede weten van je ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het denk ik ook echt superlang, een tijd geleden ontdekte ik het en ik heb er niks mee gedaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zijn er geen pilletjes die ik bij de drogist kan halen? sorry voor 2 dezlefde reacties :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn er wel , maar je hebt een advies nodig van de dokter dat je die moet hebben ... Dat is het probleem . Gr max
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die pilletjes hebben ze meestal bij grotere supermarkt ook wel

Andere antwoorden (6)

dat is geen lintworm die je omschrijft je hebt waarschijnlijk vlees of iets anders gegeten waar eitjes in zaten ik zou toch maar eens contact met je huisarts opnemen dan krijg je medicijnen mee en dan ben je er zo vanaf niks om je voor te schamen niet raar hoogstens even vervelend als je contact gehad hebt met de huisarts voel je, je weer een stuk beter geloof me.
succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn wormpjes, geen lintworm. Je moet dan bij de dokter een wormkuur halen. Daarvan moet je een kleine hoeveelheid opdrinken en als ik het goed herinner 2 weken later weer om ervoor te zorgen dat de wormpjes die op dat moment nog beschermd worden omdat ze in een ei zitten ook doodgaan.
Dat is alles. Dit wordt meestal veroorzaakt door het eten met je handen die niet goed gewassen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je zo zeker dat je last hebt van een lintworm? Volgens jouw beschrijving denk ik eerder aan kleine wormpjes. Dit komt ook vaker voor dan lintwormen.
Op onderstaande link vond ik o.a. deze tekst:
"Mensen kunnen last hebben van verschillende soorten wormen. Aarsmaden komen het meest voor. Het zijn witte wormpjes van één centimeter lang. Spoelwormen komen minder vaak voor. Ze lijken op crèmekleurige regenwormen. Lintwormen komen zelden voor. Ze bestaan uit een lint van rechthoekige witte stukjes van ongeveer één centimeter."
"Als u goed kijkt, kunt u aarsmaden in de ontlasting zien bewegen. Spoelwormen en witte stukjes lintworm kunt u ook in de ontlasting zien. Er zijn nog andere soorten wormen. Ze zijn zo zeldzaam dat ze in deze folder verder niet genoemd worden."

Voor deze kleine aarsmaden kun je zelf een wormenkuur kopen bij drogist of apotheek.
Lees vooral ook de tekst op onderstaande website. Misschien dat de informatie hierop je al een heel eind gerust kan stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij beschrijft lijkt meer op aarswormen,
ook wel aarsmaden genoemd.

Aarswormen zijn kleine, dunne, witte, lintachtige wormpjes tussen de 2 en 13 mm lang. Ze infecteren de menselijke darmen (ingewanden). Ze zijn komen vaak voor bij kinderen, maar iedereen van elke leeftijd kan besmet raken.

Het is ECHT NIET om je voor te schamen!
Veel kinderen hebben er last van, maar ze komen ook bij volwassenen voor. Voorkomen kan haast niet
Het kan dus best zijn dat jij die infectie van een ander familielid hebt overgekregen.

Je kunt wel medicijnen bij de apotheker halen,
maar die apotheker zal dat misschien niet meegeven aan een kind.

Je moet daar dus echt met je moeder (of vader) over praten en dit laten lezen:

http://www.ouders.nl/kindarts/ka1263.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker tegen je ouders vertellen, of anders als je niet durft praat met een andere volwassen of familielid die je vertrouwt.
Nergens om zich voor te schamen, echt waar!
Dat kan iedereen, maar dan ook echt iedereen, groot of klein, man of vrouw, zwart of wit, gebeuren.
Je krijg de eitjes binnen door het eten, even je handen niet goed gewassen, contact met een huisdier...
De behandeling is zeer eenvoudig: gewoon een paar pilletjes slikken, en binnen enkele dagen ben je ervan verlost.
Het is zeer goed mogelijk dat andere familieleden of huisdieren ook de wormpjes dragen, dus het is heel belangrijk dat iedereen naar de arts gaat en een behandeling krijgt, anders kom je nooit definitief vanaf.
En ook heel belangrijk: was heel goed op hoge temperatuur je kleding (met name je ondergoed), beddengoed, enz. Daar kunnen eitjes achterblijven, en binnen de kortste keren moet je opnieuw beginnen.
En wees gerust: het is niet ernstig, maar wel erg onaangenaam.
Veel succes en sterkte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Kleine hondenlintworm (Echinococcus granulosus)

De blaaswormen van de kleine hondenlintworm kunnen voorkomen bij honden. Een hond raakt besmet door het eten van rauw vlees met blaaswormen. De hond merkt er weinig van dat hij een lintworm heeft. Voor de mens zijn de eitjes van deze lintworm echter levensgevaarlijk. De larven die uit de eitjes vrijkomen, nestelen zich als ‘blazen’ vooral in de lever of de longen maar ook op andere plekken. Dat leidt bij mensen tot echinococcose of ook wel ‘cystic echinococcose’ (CE) of blaaswormziekte.

Vossenlintworm (Echinococcus multilocularis)

De blaasworm van de vossenlintworm plus link naar het dossier leeft in de darmen van vossen. Deze lintworm lijkt uiterlijk en in zijn cyclus heel veel op de kleine hondenlintworm. Eitjes van de vossenlintworm komen met de ontlasting terecht in de natuur. Een mens die ongemerkt eitjes binnenkrijgt, ontwikkelt een levensbedreigende blaaswormziekte, de zogenoemde alveolaire echinococcose (AE). De blaaswormen vernietigen weefsel in organen, vooral in de lever."
http://www.vwa.nl/onderwerpen/gevaren/dossier/lintwormen-en-blaaswormen/de-mens-als-tussengastheer-blaaswormen-bij-mensen

"Het risico (kans x ernst) van bijna alle in Nederland bij de mens voorkomende lintwormen is dus gering.

Varkenslintworm

De enige uitzondering wordt gevormd door de varkenslintworm. De aanwezigheid van de varkenslintworm(en) verloopt meestal symptoomloos. Soms is er sprake van milde buikpijn.

Mensen kunnen deze lintwormen overigens alleen in het buitenland oplopen (na het eten van varkensvlees, met blaaswormen, dat onvoldoende verhit is.)

Het risico van deze lintworm is gelegen in het feit dat de mens voor deze lintworm ook tussengastheer is en zichzelf kan besmetten met eitjes. Die eitjes kunnen blaaswormen laten ontwikkelen in bijvoorbeeld hersenweefsel, de ogen of in de hartspier. Blaaswormziekte (cysticercose) kan dan ernstige gevolgen hebben."
http://www.vwa.nl/onderwerpen/gevaren/dossier/lintwormen-en-blaaswormen/wat-is-het-gevaar-van-lintwormen

Kortom: denk of vrees je echt dat je besmet bent met lintwormen, dan neem je een bakje (met dop), stopt daar wat van die wormpjes in, en je gaat naar de dokter.
Grote kans dat het de veel onschuldiger aarsmade is. Welke worm het ook is: de dokter heeft er een middel tegen.

Of je gaat niet, en maakt jezelf gek met gepieker en de wetenschap dat het ooit gaat uitkomen omdat je anderen in huis besmet hebt.

Kies maar.