Moet je je zorgen maken over gevoelloosheid aan je hand?

Als je hand slaapt en maar blijft slapen en je hand gevoelloos begint te worden, als je erin knijpt en bijna niets voelt... Is dat een teken van een ziekte of kan dit wel eens voorkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.3K

Het beste antwoord

Als dit eenmalig is, is er waarschijnlijk niets aan de hand, komt het vaker voor ga dan naar je huisarts om eventuele vervelende oorzaken uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar 1X voorgekomen, verkeerde houding zeker?!
Bedankt!

Andere antwoorden (5)

Ja, dat kan carpaal tunnelsyndroom zijn. Als het echt lang duurt en vaak terug komt is een bezoekje aan de huisarts altijd het beste idee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je niet een tijdje je hand afgeklemt? De bloedtoevoer is dan afgekneld.
Soms duurd het even voordat het volledig is doorbloed. Dus blijft wel even gevoelloos.

Niet afgeklemd gehad, toch even naar je ha. Die kan bepalen wat het is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook wel is !
Volgens mij niets ernstigs aan de hand,bij mij is het altijd zo weer weg. Als je het tevaak heb of twijfels gewoon even langs de huisarts gaan :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bedoelt dat je hand continu doof is, dan kan dat een teken zijn van een beknelde of beschadigde zenuw, een bloedvat, of iets heel anders.

Als de nervus medianus niet goed werkt (bijvoorbeeld door het carpaal tunnelsyndroom), zul je doofheid ervaren in je duim en eerste drie vingers. Bij afknelling van de nervus ulnaris, is de pink en de helft van de ringvinger doof (en dat deel van de hand, dat geldt bij carpaal tunnelsyndroom ook). Als de hele hand doof is, maar de arm niet, ligt het niet aan de zenuwen, maar is er iets anders aan de hand.

Als het grootste deel van je hand en een deel van je arm doof is, zou er nog een beknelling in de nek kunnen zijn. Maar verstoringen van gevoel kunnen op meer niveaus voorkomen. Het hoeft niet altijd een beknelde of beschadigde zenuw te zijn. Maar echt bijna volledige doofheid, is meestal wel een beknelling van zenuw of bloedvat.

Als het niet om een continue doofheid gaat, maar de situatie die je beschrijft af en toe voorkomt, kan het heel goed een onschuldig probleem zijn, meestal gerelateerd aan je houding. Als je je arm in een andere positie legt, zou het dan minder moeten worden.

In het eerste geval, dus een continue doofheid, raad ik je zeker aan eens langs de huisarts te gaan. Een beknelde zenuw is meestal goed te behandelen, de behandeling varieert van rust en beweegadviezen tot in het uiterste geval een operatie. In sommige gevallen gaat het vanzelf over, in andere gevallen zal het alleen maar erger worden als er niets aan gedaan wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u altijd leunt op uw ellebogen dan kunnen de zenuwen bekneld raken bij uw ,,telefoneerbotje,,
Een EMG kan uitsluitsel geven waar een eventuele beklemming zit.
Metingen worden verricht vanaf diverse posities vanaf
de vingertoppen tot pols elleboog schouder of nek.
Indien tinteling of pijn optreedt volgt een operatie onder volledige narcose. Er is echter 50% kans op herstel.
EMG= ElektroMyoGram
Voorbeeld: Uw arm(en) moeten eerst een bad nemen in zo warm mogelijk water. Daarna worden metingen verricht van vingertoppen tot pols, daarna van vingertoppen tot elleboog en daarna van vingertoppen tot schouder etc.
Stel dat een meting 100% tussen 2 gezonde zenuwknooppunten, dan is bij een meting waartussen een beknelling zit 50%.
Een gevoelloosheid van de hand/vingers kan leiden tot grote ongemakken.
Met sleutels in uw zak stoppen voelt u niet of uw vingers zich ook in de zak bevinden. (en dat doet zeer)
Ook met medicijnen innemen voelt u niet dat een tabletje oid van uw hand glijdt.
Even naar uw huisarts voor een verwijsbrief voor de neuroloog/neurochirurg.

Beterschap......