Wie heeft er ervaring met gekneusde en ontzette ribben? zou graag willen weten hoelang de genezingsduur ervan is..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.4K
IrisBla
3 jaar geleden
jaar later helaas nog steeds klachten, ribben zijn door klap op het middenrif linker voorkant naar achteren/ omhoog gedraaid waardoor er drie ruggewervels
9 jaar later helaas nog steeds klachten, ribben zijn door klap op het middenrif linker voorkant naar achteren/ omhoog gedraaid waardoor er drie ruggewervels verschoven zijn. Monnikapspier is keihard en pijnlijk wat doortrekt naar de nek. Het middenrif trekt de bekkenbodem omhoog en de spieren aan de rechterkant/ heup strak. Ademhaling is moeilijk. Talloze behandelingen verder en het lichaam blijft steeds weer terug in deze stand schieten.

Het beste antwoord

Me even beperkend tot gekneusde ribben: de ergste pijn is na een week of 4 al een stuk minder. Hoesten, niezen, lachen kan dan nog zeer pijnlijk zijn, en je kunt bij bepaalde bewegingen of houdingen nog pijn hebben.
Een paar weken daarna zal de pijn grotendeels weg zijn en alleen nog bij heftige bewegingen van de ribben en de spieren eromheen - zoals bij niezen of hard hoesten - opspelen.
Van kneuzing tot herstel kan tot 10 weken duren.
Soms houd je een paar maanden een vaag zeurend gevoel in je ribbenkast, niet echt pijn maar toch onprettig en bijvoorbeeld alleen als je op je zij ligt.
Bij ribben geldt vreemd genoeg dat je van een breuk sneller geen last meer hebt dan van een kneuzing.

Probeer voorzichtig te bewegen; als je het op tijd voelt aankomen, druk dan een kussen tegen je borst als je moet niezen/hoesten; neem paracetamol als de pijn te heftig wordt.

Ben je bij een dokter geweest? Want ik vraag me af wat 'ontzette ribben' zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben direct na het ongeluk bij de dokter geweest,die stelde vast dat m'n ribben als ware verbogen {ontzet}zijn.Ik heb een trap {van een paard} aan de voorkant gehad,net onder m'n borstbeen aan de linkerkant.
Waarna ik direct veel pijn voelde aan de achterkant op m'n rug.De dokter zei dat de ribben de klap opgevangen hebben door als ware een {als ik het goed begrepen heb} een soort draai te maken,waardoor nu ook het ea vastzit.Onder andere 3 ruggewervels en m'n eerste rib zat vast en die heb ik net laten losmaken bij de ostheopaat wat veel scheelde in ademhalingsklachten.
Nu na meer dan 6 weken heb ik juist aan m'n linkerzij pijn en voel ik de gekwetste plek soms ook..als ik stilzit gaat het prima maar kan dus nog steeds niet bukken,of me iets inspannen..nu geloof ik wel dat het een zware kneuzing is dus ik zal denk ik nog meer geduld moeten hebben..maar zou ook heel graag weer wat willen gaan opbouwen qua conditie e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zo'n trap hebt gehad, dan is het logisch dat het nu nog zo gevoelig is.
Juist omdat je ribbenkast flexibel is (omdat je moet kunnen ademhalen), zijn je ribben niet gebroken maar heeft ie de dreun kunnen opvangen, door tijdens dat opvangen wat in te deuken. Dat voel je in eerste instantie op de plek waar de minste 'ruimte' is (bij je rug), en later op de plek van de impact en de tegenovergestelde plek.
Je weet zo langzamerhand ook precies welke bewegingen extra pijnlijk zijn, probeer die te mijden, maar blijf wel in beweging.
Bij extra pijn kan warmte helpen (een kruik of een kersenpitkussen, zoiets).
Zes weken vind ik niet lang voor zo'n blessure, maar het zal langzaamaan toch minder pijnlijk worden.
Sterkte!
Ivana
12 jaar geleden
Ja, dit valt niet onder gewone kneuzingen. Die uitleg is van wezenlijk belang. Een physiotherapeut kan je misschien een beter antwoord geven dan wij allemaal bij elkaar. Moet er wel bij vermelden, dat bij een forse kneuzing van gelijke strekking na een auto-ongeluk Arnica wel degelijk geholpen heeft. Omdat ademhalen zo zeer doet bij gekneusde ribben was pijnvermindering door het aanwenden van Arnicazalf een heuse verlichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een fysio is mischien wel een goed idee,bedankt voor de tip.
Hippo:ja precies,dat is wat er gebeurd is..de pijn was ook steeds wisselend en nu sinds de laatste week meer op de plek waar ik echt geraakt bent en uitstralend daarnaast.Bukken gaat nog niet,ben ik achter..verder probeer ik steeds een beetje meer te gaan bewegen en zolang ik rechtop blijf gaat dat aardig,mits ik me niet teveel inspan..bedankt allemaal voor de reacties!

Andere antwoorden (4)

Ga er maar vanuit dat dat ongeveer 6 weken is.
12 jaar geleden
De duur van de genezing van een gekneusde rib hangt af van drie factoren, te weten:

1 De ernst van de kneuzing,

2 Jouw conditie en

3 Je leeftijd

Hoe zwaarder de kneuzing, hoe langer duurt het voordat het genezen is.

En hoe beter jouw conditie..hoe korter is de duur van de genezing.

En tenslotte: Hoe jonger je bent..hoe sneller het genezingsproces verloopt en hoe ouder je bent..hoe trager.

In het algemeen kun je wel stellen dat je na een weekje of vijf zes vrijwel geen last meer ondervindt van je kwetsuur. Tenzij je zeer zwaar gekwetst bent..dan kost je genezing wat meer tijd.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! ik ben/was in een zeer goede conditie,en nog niet heel super oud..maar het is iig een zware kneuzing denk ik,want het is al meer dan 6 weken geleden en ik ben er nog niet vanaf..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dergelijk zware kneuzing heb ik ook eens gehad. Een uiterst pijnlijke aangelegenheid en ook mij kostte het meer dan zeven weken alvorens het over was.. Maar toen draaide mijn lieve echtgenote zich 's nachts om en pats..haar elleboog in mijn ribben..toen duurde het nòg bijna drie weken voordat het over was.. Haar ouders raadden mij mij aan aangifte te doen wegens mishandeling.. haha was een grapje van hen. Groet, Ton
Als je het direct na kneuzing insmeert met arnica zalf en dat een aantal dagen volhoudt, scheelt dat zeker de helft in tijd om te genezen.
En zeg nou zelf, als dat twee/drie weken minder pijn oplevert is dat de moeite waard.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens,heb gelijk arnica gesmeerd vanaf het begin en veel in de infraroodsauna geweest wat ook aanzienelijk gescheeld heeft in de pijn..maar het zo zo langzamerhand weleens over mogen zijn..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana, goed dat je dat even aangeeft van die arnica, ik gebruik zelf graag Traumeel, ook daar zit arnica in, het heet niet voor niets valkruid. ;-)
+
Ivana
12 jaar geleden
En nou maar hopen dat je het niet te vaak nodig hebt ;)
Viel een keer van de trap naar beneden en een keer van een bouwwerk af in ons park.
Wist niet dat het zo veel pijn kon doen.
Zelfs praten en ademen deed pijn.
Kuchen en niezen waren een marteling!
En dan maar niet te spreken over je bed in en uit gaan!!!!
Of je omdraaien in bed.
Kreeg een tip van iemand om er Traumeel op te smeren.
En die tip geef ik graag door!
Verkrijgbaar in een reformwinkel, maar tegenwoordig ook vaak bij de drogist.

Let op met dit homeopatische zalfje, op het moment dat je het op de zere plek smeert, krijg je een hele heftige reactie op je huid, alsof je een stroomschokje krijgt en het voelt heel koud aan.
je schrikt je rot!
Als je dat ervaart, zit je met je zalf op de juiste plek!!

Nog een tip, blijf zo veel mogelijk in beweging!
Ga desnoods veel wandelen en zo min mogelijk stil zitten.
Kan je van de pijn niet slapen in bed, ga dan op zoek naar een makkelijke stoel en zoek net zo lang een houding dat je even zonder pijn bent.

Heb het veel mensen al geadviseerd en allemaal met een goed tot zeer goed resultaat, het halveert de genezingstijd!!
Binnen een week met deze zalf kan je weer redelijk slapen.
genezingstijd normaal 4 tot 8 weken, daarna nog veel maanden tot enkele jaren met napijn, maar je komt er helemaal van af!