Is er een verband tussen vaginisme en heupklachten?

Ik heb waarschijnlijk vaginisme, moet binnenkort weer naar het ziekenhuis. Heb ook al lange tijd heupklachten, maar ze weten niet wat het is. Kan dat een verband hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Dat kan maar hoeft zeer zeker niet het geval te zijn. De spanning in een lichaam kan opbouwen en op verschillende manieren tot uiting komen. Heupen zitten anatomisch dicht bij de bekkenbodem.

Nogmaals het zou kunnen maar kan ook andere oorzaken hebben. Je kunt zonder verwijzing naar de fysio om je heup te laten checken ALS er is het ziekenhuis te weinig aandacht aan wordt besteed naar jou mening.

Tip: schrijf al je vragen op die je wilt weten van je behandelaar en zorg dat je antwoorden krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet waarschijnlijk.

Vaginisme is over het algemeen een psychologische aandoening.
Vaginisme wordt soms veroorzaakt door angst: angst voor de penis (mogelijk de grootte van de penis) of angst voor pijn. Andere oorzaken kunnen zijn een slechte relatie met de partner of een eerdere traumatische seksuele ervaring.

Lees hier alles over vaginisme:
http://www.vaginisme-info.nl/

Heupklachten kunnen veroorzaakt worden door allerlei oorzaken.
Kunnen natuurlijk ook een psychologische oorzaak hebben.
Zo ja, dan zou er een verband kunnen zijn.
Maar niet lichamelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaginisme is het onwillekeurig samentrekken van de bekkenbodemspieren wanneer een poging tot penetratie wordt gedaan. Dat kan zijn met de penis, maar ook met een vinger, of bij het inbrengen van een tampon, etc.

Bij veel vrouwen met vaginisme is er sprake van een continu te strak gespannen bekkenbodem. Niet bij allemaal, maar het gaat vaak wel samen. Zo'n te strak gespannen bekkenbodem kan voor allerlei klachten zorgen, zo hebben vrouwen (maar ook mannen) hierbij niet alleen problemen met de seks, maar ook met plassen en ontlasten, en vaak is er ook uitstralende pijn naar de onderrug, liezen, of bovenbenen. Heuppijn zou dus best samen kunnen gaan met vaginisme.

Wat ook nog kan, is dat er sprake is van een probleem van de heup of van het bekken, en dat daardoor de spieren samentrekken, als reactie op pijn of een gevoel van instabiliteit. Dit zie je bijvoorbeeld ook bij vrouwen met bekkeninstabiliteit. Daarbij kan het ook lastig worden om de bekkenbodem te ontspannen, omdat die reageert op pijn of instabiliteit. Daar zou ook nog een verband kunnen liggen.

Maar wat ook kan, wat zelfs heel goed kan, is dat er iets anders met je heup aan de hand is. Je schrijft "ze weten niet wat het is", maar ik kan daar niet uit halen wat voor onderzoeken zijn gedaan en wat er is uitgesloten tot nu toe. Maar als je verschillende klachten hebt, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat er geen dingen over het hoofd worden gezien.

Als je bij een bekkenbodemtherapeut komt vanwege je vaginisme, of misschien in de toekomst met een behandeling daarvoor gaat starten, kun je ook aan die therapeut vragen hoe waarschijnlijk die het acht - gezien de mate van spierspanning die eventueel te meten is - dat je heupklachten een relatie hebben met je vaginisme.

Ik heb nog even een link toegevoegd over bekkenbodemproblemen en hoe dat ook uitstralende pijn in bijvoorbeeld de liezen kan geven, om te laten zien dat ik 't echt niet zelf verzin ;-) Kijk bij 3.2: klachten van een te sterk gespannen bekkenbodem.