Waarom krijg ik vocht in mijn knie bij te lang zitten?

Zes jaar geleden heb ik een kijkoperatie in mijn knie gehad. Er ging toen veel fout. Zo zijn oa door een te strakke bloedband zenuwen en bloedvaten in mijn bovenbeen onherstelbaar beschadigd. Ook werd mijn knie dik en bleef hij dik en gevoelig, wat ik voor de operatie niet had. Nu moet ik veel bewegen om mijn knie soepel te houden. Niks mis mee maar lang in een bus, in een kerkbank of op een krappe plek in het theater en ik krijg een dikke stijve knie. Hoe onstaat dit en wat kan ik er aan doen? Ik doe al bijna dagelijks oefeningen, ik wandel, ik fiets.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn reumatoloog noemt dat "klotsknieën". Een knie die snel geïrriteerd is, zal snel dik worden door vocht. Zo'n irritatie kan iets zijn als een milde slijtage, maar ook een beschadiging door bijvoorbeeld een operatie zoals jij die beschrijft.

Er is niet veel aan te doen. Gewoon in beweging blijven wat je al doet. Het kan op zich geen kwaad, maar het is een uiting van het feit dat je knie niet helemaal in orde is. Als het ontstaat bij lang stilzitten, kan het helpen om wat vaker tussendoor even een stukje te lopen, bijvoorbeeld even gaan staan, of wat vaker heen en weer lopen naar de wc. Veel meer kun je er helaas niet aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien een beetje vergezocht, maar zo een sporttrilband kan misschien helpen. Die zorgt er dan voor dat je spieren zich aanspannen/ontspannen, dus ben je eigenlijk aan het bewegen.

Moet je even op zoek gaan naar 1 met een accu en niet teveel lawaai maakt.

Voorbeeld:
http://m.drogisterij.net/PVIBRATONE