Ik heb het zo benauwd dat medicijnen niet meer werken, wat moet ik doen?

Ik heb op dit moment erg last van mijn astma,
en als ik het heb, dan werken medicijnen niet goed.
En als ik naar de dokter ga, krijg ik extra medicijnen,
Maar dat werkt dus niet.

Toegevoegd na 1 week:
Dankjewel voor alle reacties!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is een ander soort medicijn de oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag de huisarts een verwijsbriefje voor een specialist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien om ook eens te kijken of bepaalde voeding astma aanvallen uitlokt! http://www.medicinfo.nl/d_ls0736

Het beste antwoord

Wat vervelend dat je momenteel zo benauwd bent en je medicijnen niet goed werken. Zelf heb ik een lichte vorm van astma en heb hier op het moment ook veel meer last van dan anders. Bij mij speelt het weer buiten een hele grote rol en kan in bepaalde situaties benauwder zijn als anders. Om een voorbeeld te geven, als het buiten vriest en heel koud weer is dan verergert mijn astma maar ook als het weer weer doet omslaan van kou naar iets warmer. Ik weet dat meerdere mensen met astma gevoelig zijn voor het weer en het omslaan daarvan en dat hierdoor hun klachten tijdelijk verergeren en dan ook meer medicatie moeten nemen dan ze normaal gewend zijn.
Ik weet niet goed of jij bedoeld dat jou astma normaal wel goed onder controle te houden is met de medicijnen die je krijgt voorgeschreven en dat bijv. je medicijnen nu niet goed/minder werken omdat je op dit moment veel meer last hebt van je astma (kan zijn door de weersomstandigheden of mogelijk door andere veranderingen in je leef omgeving) Soms is het ook heel moeilijk om de precieze oorzaak te vinden van je benauwdheid omdat er zoveel dingen kunnen zijn waardoor jij zoveel last hebt van je astma.
Wat de oorzaak ook is, jij hebt last van je astma en je medicijnen werken niet.
Mocht jij ook het vermoeden hebben dat jou medicijnen niet werken of minder goed werken door een tijdelijke oorzaak bijv. de weersomstandigheden. Dan zou je bijv. in overleg met je huisarts je medicatie tijdelijk even wat aan kunnen passen door de dosering wat omhoog te doen door wat vaker een pufje te nemen of 2 pufjes achter elkaar. Misschien is het voor jou ook wel noodzakelijk om over te stappen op een ander medicijn dat wat zwaarder is of dat je mogelijk een combinatie van medicijnen kan gaan gebruiken. Bijv. iets van Ventolin/salbutamol om de luchtwegen wat wijder te krijgen in combinatie met een ontstekingsremmend medicijn. Maar mocht het nou zo zijn dat je astma hebt en al heel veel medicatie geprobeerd hebt in overlg met je huisarts maar afgezien van dat er geen medicijn lijkt te werken, dan zou je kunnen vragen aan je huisarts of je een verwijzing kan krijgen voor het ziekenhuis en je klachten eens voorleggen aan een longarts op de poli longziekten. Mogelijk kan hij je verder helpen met je benauwdheid en jou een medicijn geven dat het beste bij jou (klachten) past.Want als je bij de huisarts vast loopt omdat je al zoveel geprobeerd hebt en maar niet verder komt ben je het ook wel een keertje zat denk ik.Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Stomen in de douche met de kraan op HEET !
Gewoon daar gaan zitten en stomen maar.
Deed m'n broertje vroeger ook.
Sterkte !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet wat voor medicatie je gebruikt, maar als je zo benauwd bent dat je reguliere medicatie (incl. extra salbutamol (=ventolin)) niet werkt, zul je toch echt contact op moeten nemen met je huisarts. Er zijn natuurlijk wel wat dingen die je zelf kunt doen, je kunt stomen (stond ook in een ander antwoord) en als je op dit moment inhaleert zonder voorzetkamer, zou je bij de apotheek hierom kunnen vragen (soms is voorschrift van een arts nodig, niet altijd) zodat je je medicatie makkelijker kunt inhaleren.

Maar verder: echt, de huisarts. Die kan ook ándere medicatie voorschrijven, eventueel met een andere toedieningsmethode (denk aan vernevelen) en als andere medicatie niet meer werkt, kan kortdurend een lage dosering prednison worden gegeven, en dat werkt eigenlijk altijd.

Nu weten wij natuurlijk zo via internet niet te zeggen wat wel of niet nodig zal zijn en zal helpen, maar bij voorbaat zeggen dat medicatie niet helpt en daarom niet naar de huisarts gaan, dat werkt sowiesó niet. Dus wat je moet doen is echt je huisarts bellen: die kan je longen beluisteren, je saturatie meten, en allerlei dingen doen die via internet niet kunnen. Aan de hand van de resultaten kan hij/zij je medicatie aanpassen. Vertel daar ook even bij wat je in het verleden zoal hebt gekregen en van welke medicatie je het idee hebt dat het niet zal werken, zodat de arts daar rekening mee kan houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd. Afhankelijk van je medicijn gebruik, kun altijd bij je huisarts aangeven of vragen of een pufferige een optie is. Salbutamol is iets wat relatief kort, maar wel snel werkt. En ik praat uit ervaring. Ik heb in totaal 4 inhalers. Atimoz, alvesco, spiriva en zo nodig salbutamol.

Anders verwijzing naar longarts vragen.

Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk ook of het geen stress in het spel kan zijn.
Zelf ook astma, op momenten dat ik erg gestresst ben ben ik erg benauwd. Maar dit krijg ik niet weg door de medicatie.
Kijk of je dit kunt herkennen.
Herken je dit? Dubbel en dwars even naar de ha, en anders voor aanpassing medicatie of longfunctie test.
Kan zowel bij la als bij de huisarts..
Mijn huisarts doet het bij de meeste ook zelf. Dwz praktijk ondersteuner.l
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goedemiddag,

Er is een ademtherapie Butheko genaamd die astma volledig geneest. Ook mensen met copd en al aan de zuurstof fles zijn soms genezen. De methode vraagt 2 maanden investering om een andere manier van ademhalen aan te leren. Deze methode wordt niet vergoed door de verzekering en kost een paar honderd euro. Mijn dochter is volledig genezen van haar astma. Kijk op ademwijzer.nl
groet lien de kruiff
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Als er een therapie zou bestaan die astma volledig zou genezen, zou elke arts die therapie voorschrijven. Maar dat doen artsen niet... De reden is dat de Buteyko-methode (niet Butheko, maar Buteyko) niet werkt. Daarom wordt deze methode alleen in de alternatieve wereld gepromoot, want daar heeft men het niet zo met bewijs. In 2015 heeft het Australische Department of Health een groot onderzoek gedaan naar de Buteyko-methode. Het resultaat: er is geen bewijs dat deze methode werkt. Zie http://www.health.gov.au/internet/main/publishing.nsf/content/0E9129B3574FCA53CA257BF0001ACD11/$File/Natural%20Therapies%20Overview%20Report%20Final%20with%20copyright%2011%20March.pdf . Op pagina 50 begint het hoofdstuk over Buteyko, op pagina 54 staat de conclusie. Ik citeer:
"there is insufficient evidence to support the clinical use of the Buteyko breathing technique for the management of asthma"