Waarom zweet ik ineens zo?

Sinds een aantal weken zweet ik als van de één op de andere dag ineens overmatig vanuit mijn oksels. Truitjes kan ik maar één dag dragen vanwege de enorm penetrante (haast chemische) geur van het zweet en ik blijf deodorant spuiten maar dat helpt maar heel even. Voorheen had ik hier nooit last van behalve bij bijvoorbeeld sport. Wel heb ik een keer een soort Pityriasis Versicolo gehad van 's nachts overmatig zweten, maar dat was wel even een andere zaak. Nu zweet en stink ik van een hele dag hangen...

Het enige dat er in de laatste weken anders is gegaan is dat ik een strikt dieet volg en daar heel veel water en thee bij drink.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gestopt met wiet roken?
Toen ik stopte/dramatisch minderde begon ik ook erg te zweten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drastisch -.- niet dramatisch

Antwoorden (4)

Medicatie?

* Wissel om de paar maanden van merk deo
* Wellicht je dieet gooit al je gifstoffen uit je lijf
* Medicatie (misschien Microgynon ipv een andere pil?)
* Stress!!

Groene thee, en niet TEVEEL MINERAAL water.. kook je water (kraanwater en laat dat afkoelen, en gooi het in een fles)
Water voert je afvalstoffen wel af, maar té veel water is ook niet goed ( klinkt vreemd, maar zijn bewezen feiten ) voor je metabolisme.

* Vermijdt die dag hangen, en let op je 2 x groente en 2 ons fruit, dan komt er binnen 2 weken veel minder zweet uit je huid! :P Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan verschillende oorzaken hebben, waarvan 'puberteit' de meest onschuldige is, maar dan zou je ook net die leeftijd moeten hebben dat er nog zo'n heftige verandering kan voorkomen (12, 13 ofzo), of een andere heftige hormonale verandering (pilgebruik).
Piteryasis versicolor is een schimmelaandoening die verder niet voor dat zweten verantwoordelijk is, maar je kunt WEL om welke reden dan ook vatbaar(der) zijn voor schimmels, en het overmatig zweten danwel de geur kan wel veroorzaakt worden door een schimmel. Of een bacterie.

Meerdere keren op een dag grote hoeveelheden deodorant gebruiken al hoe dan ook alleen maar averechts werken. De parfums in de deodorant kunnen bovendien een overgevoeligheid opwekken. Ook het scheren van de oksels kan verkeerd uitpakken.

En as ook dat uitgesloten moet worden, kan het een flinke speurtocht zijn. Hoe gezond is je dieet, (veel drinken is prima, maar eet je genoeg ? En alle voedingstoffen in een goede balans ? ) Ben je ergens allergisch of overgevoelig voor? Is het zelfs misschien niet je zweet maar je reukvermogen dat verstoord is ? Allemaal dingen om te onderzoeken / uit te sluiten.

Maar eerlijk is eerlijk, ik zou eerst stoppen met scheren en de wonden afdekken met parfums / deo's en weer gewoon dagelijks wassen (wellicht twee keer, met een zeepvrije waslotion), talkpoeder of antitranspirant onder je oksels, en kijken of de vieze geur en overmatige productie verminderen. Zoniet, dan wordt het tijd voor een bezoek aan de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het dieet kan goed de oorzaak zijn, zeker als je het dieet van Atkinson, Dr Frank of een ander eiwit dieet volgt.
Door dat je een dieet volgt wordt je stofwisseling vaak anders en gaat het lichaam afvalstoffen uitscheiden, dit zou tijdelijk moeten zijn en na aan aantal weken weer moeten verbeteren,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien ligt het aan je kleding. Als je veel synthetische stoffen, zoals viscose, polyester en nylon draagt, zweet je veel sneller. Dus mijn tip is om vooral katoenen en linnen kleding te dragen!