Worden mensen met de ziekte van Parkinson vlugger dement dan gezonde ouderen of heeft deze ziekte er niets mee te zien ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dat kan, maar het hoeft niet. Uit een aantal onderzoeken is naar voren gekomen dat 35 tot 55% van de mensen die
lijden aan de ziekte van Parkinson daarnaast een vorm van dementie ontwikkelen. Bij ongeveer 20% van de Parkinsonpatiënten bestaat de dementie uit vertraging van het denken en spreken. Bij een kleinere groep mensen met de ziekte van Parkinson staan andere
dementieverschijnselen op de voorgrond. Deze dementie lijkt meer op de ziekte van Alzheimer. Er zijn stoornissen in het geheugen, en dan vooral het inprentings- en leervermogen. Problemen met het uiten en begrijpen van taal komen voor. Ook het uitvoeren van dagelijkse handelingen wordt dan moeilijker, zoals brood smeren of schoenveters strikken.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, er is een link tussen dementie is Parkinson. Lewy Body dementie wordt vaker gezien bij mensen met Parkinson. Volgens de site van Alzheimer Nederland ontwikkelt 35-55% van de mensen met Parkinson, een vorm van dementie.