Blijft de spierverslappende werking van Temazepam ook na langere tijd werkzaam?

Ik slik nu sinds lange tijd Oxazepam als spierverslapper wegens nachtelijke krampen, maar moet vanwege mijn rijbewijs overstappen op Temazepam.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Mwah. De halfwaardetijd van temazepam is 7-11 uur, van oxazepam 4-15. Verschilt dus erg per persoon. Ik denk trouwens dat de versuffende werking een groter probleem is dan het spierverslappende effect, dat is bij deze middelen niet zo heel groot. (Hoewel: dosisafhankelijk natuurlijk.)

Toegevoegd na 2 uur:
Heb even de CBR adviezen erbij gezocht. Beide geneesmiddelen maken ongeschikt tot een aantal uur na inname, maar bij oxazepam mag je - als je het alleen in de avond neemt - de eerste 16 uur na inname niet rijden (en bij een dosering van hoger dan 50 mg helemaal niet) terwijl je bij temazepam t/m 20 mg de eerste 8 uur niet mag rijden.

Zijn er ook alternatieven geprobeerd? Er zijn nog wel andere middelen de kunnen werken, en die - in tegenstelling tot benzodiazepinen - niet verslavend zijn, en ook minder rijgevaarlijk. Misschien je arts er eens naar vragen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of de oorzaak van de krampen bekend is, en welke middelen tot nu toe geprobeerd zijn? Ik dacht eigenlijk vooral en specifieke middelen tegen spasmen. Hydrokinine is bijvoorbeeld voor zover ik weet als enige middel specifiek geregistreerd voor nachtelijke spierkrampen. Daarnaast zijn er nog middelen als baclofen, sirdalud, ook specifiek tegen krampen. Ook geen lichte middelen, maar het lijkt me om eerlijk te zijn toch beter dan het langdurig gebruik van benzo's, al is het maar omdat die laatste eigenlijk automatisch bij langdurig gebruik minder effectief worden, en je er dus meer van nodig hebt. Naast de specifieke middelen voor spierspasmen worden er nog andere middelen met enige regelmaat en redelijk succes ingezet bij dit soort klachten. Zo heeft amitryptyline in hoge dosering een anti-depressieve werking, maar in lagere dosering help het tegen zenuwpijn en slaapstoornissen. Tegen de laatste vooral omdat het de spieren wat ontspant en iemand dieper doet slapen. Ook andere middelen (SSRI's, zelfs antipsychotica en anti-epileptische middelen) worden in lagere doseringen wel gebruikt om slaap te bevorderen, en voor behandeling tegen nachtelijke krampen en/of restless legs. Er valt dus best het één en ander te proberen voordat je uitkomt bij benzodiazepinen die dan op basis van de spierontspanning kunnen helpen tegen nachtelijke krampen. Naar mijn mening zou dat zo'n beetje het laatste alternatief moeten zijn, als andere dingen niet werken. Mag ik vragen wat voor soort krampen je hebt, dus waar, en of er een oorzaak bekend is? Is dat goed uitgezocht, eventueel nog met inbreng van een neuroloog en/of slaapspecialist?

Andere antwoorden (2)

Het zijn beide benzodiazepinen. Beide kortwerkende middelen, terwijl oxazepam iets langer werkt dan temazepam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tetrazepam is een typische spierverslapper die weinig versuft. 3x 50 mg per dag volstaan. Je mag er mee auto besturen.
Oxazepam en temazepam zijn meer rustgevend en verminderen dus je alertheid.
Heb je geen magnesiumtekort? Dat helpt vaak meer bij krampen.