Ik begin verkouden te worden en had een discussie over wat beter is, veel snuiten of ophalen?

Aan de ene kant lijkt snuiten mij beter omdat je de bacteriën er dan voor een deel uitblaast. Ik heb ooit als kind gehoord dat als je veel je neus ophaalt dit op termijn niet meer kan?? Of komt door snuiten de bacteriën juist overal en heb je kans op verdere besmetting van holtes e.d.

Reddie
12 jaar geleden
Verkoudheid heeft niet te maken met bacterien, maar met virussen.
Als je je neus ophaalt en het slijm doorslikt komen de virussen in het maagzuur, wat ze niet overleven.

Het beste antwoord

Volgens onderzoekers is ophalen beter, omdat je daarmee voorkomt dat je slijm in de bijholten perst. Dat gebeurt namelijk als je hard snuit.
Wil je toch liever snuiten, gebruik dan een papieren tissue. Druk één neusgat dicht en snuit, niet te hard, door het andere neusgat.

Toegevoegd na 17 minuten:
En door dat persen van slijm in de bijholten kan je veroorzaken dat die gaan ontsteken. En daar kan je je behoorlijk belabberd door voelen. Een zwaar drukkend gevoel in je hoofd, net of je er niet echt bij bent (een soort zombie) - weet ik uit eigen ervaring.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liefs! +1

Andere antwoorden (4)

Als je niest, niet in houden.
Als je moet snuiten, doe het dan ook!
Niet ophalen, dan blijven alle bacteriën in je lichaam, en die moeten er juist uit.

tip: Je kan je gezicht stomen (eventueel met kamille thee)
En daarna goed snuiten enz. Daarna je gezicht goed wassen, en later nog is met koud water.
Door stomen gaan ook alle bacteriën eruit!

Liefs, en beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ophalen schijnt beter te zijn, want zet minder druk (op vaatjes, holten, etc.) én het schijnt dat door snuiten je lichaam ook gestimuleerd wordt om nieuw snot aan te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liefs! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank! Mag ik ook een kus dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
smak smak op beide wangen...lol
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooohh... ik word helemaal warm vanbinnen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koorts!!!! als je maar nu niet hebt aangestoken...lol
Ja ze zeggen ophalen, hu het is maar net waar je voor kiest ik denk nu niet dat het op de hele verkoudheid 2 dagen uit haalt als je ophaalt of snuit,doe wat je het fijnste vind joh.
12 jaar geleden
Ophalen is beter omdat je met snuiten het snot en dus de bacterien in je holtes kan persen. Doorslikken is ook geen probleem omdat de bacterien niet tegen je maagzuur kan.