Waarom komt Multiple sclerose vaker voor in Amerika en Europa en minder dan in andere werelddelen zoal Afrika, Zuid Amerika, en Azië?

Toegevoegd na 6 minuten:
En zou er een verband kunnen bestaan uit het feit dat de ligging van de continenten Europa en Noord Amerika minder zonkracht uren geeft dan de continenten die dichter bij de evenaar liggen? Zou een vitamine D gehalte hierin een rol kunnen spelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn daar betrouwbare cijfers over dan? Zou er niet een enorme bias zijn vanwege de minder goed bereikbare gezondheidszorg, en minder goede diagnosemogelijkheden in (grote delen van) die werelddelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de gezondheidszorg in Europa en Noord Amerika beter zijn dan die in Afrika waar het dus minder voorkomt! Dus dan zou het nog vreemder zijn!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ivodepivo, MS is niet te genezen. Hier kun je makkelijker de diagnose stellen dan daar omdat de medische wereld hier beter is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is erg kort de bocht gezegd Pelle
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@lies2 Oh ik begreep je vraag verkeerd! Ja, dit zijn betrouwbare cijfers

Het beste antwoord

Dat weten we niet. MS is een zogenaamde auto-immuunziekte die vermoedelijk veroorzaakt wordt door een combinatie van erfelijke en omgevingsfactoren, en komt in landen rond de evenaar inderdaad nauwelijks voor.

Er zijn verschillende theorieën (waaronder de hygiëne-hypothese) die proberen te verklaren waarom MS hier zo veel meer voorkomt, maar sluitend bewijs is daar nog niet voor.

De erfelijke factor is echter zeker niet de enige ; wie als kind uit het ene gebied naar het andere verhuist, loopt een risico gelijk aan dat van de lokale bevolking. Bij wie als volwassene emigreert, gaat dat verschil niet meer op. Omgevingsfactoren in de jeugd lijken dus de voornaamste oorzaak te zijn - een belangrijk criterium voor de hygiene-hypothese, die bij veel auto-immuunziektes een rol lijkt te spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb wel eens gelezen dat daar meer insecten voor komen die bacterien bij zich dragen die t kunnen veroorzaken maar k weet t niet zeker