kan je doodgaan door voedsel waarvoor je allergisch bent enkel te ruiken?

Ik heb een kleine rel veroorzaakt door een grapje te maken met iemand die aangeeft allergisch te zijn en te sterven als ze eieren ruikt (gezegd dat ze dan wel "heel erg op eieren moet lopen bij het kiezen van voedsel"..)
Ik bedoelde het natuurlijk net slecht, maar het kwam me zo onwaarschijnlijk bizar voor (en werd zo gedramatiseerd) dat het duiveltje in mij naar boven kwam.
Dat betekent echter niet dat ik het niet serieus neem, al begrijp ik er tegelijk ook helemaal niets van. Is het inderdaad zo dat mensen met een allergie zelfs in shock kunnen geraken bij het ruiken van het voedsel waartegen ze allergisch zijn? en hoe werkt dat dan?

Toegevoegd na 11 uur:
ik wil hiermee helemaal niet zeggen dat ik het niet geloof hoor, enkel dat ik het niet begrijp hoe dat in zijn werk gaat als er geen rechtstreeks contact is met het lichaam...

Toegevoegd na 11 uur:
doodgaan is dan door shock, iets wat kan voorkomen bij allergiepatiënten. allergie is minder onschuldig dan wat men soms denkt.
Bij erge allergiën zwelt de keel op en stikt men. Het enige wat nog helpt is adrenaline, maar dan nog... het is natuurlijk niet gezond.
Het heeft dus niets te maken met stikken door pollen of zoiets, maar opzwellen van de keel door contact met de allergenen.

1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb anders wel een keer een waargebeurd! verhaal gehoord over een meisje dat was allergisch voor pinda's. Zij kreeg een zoen van haar vriend en stierf. Wat bleek haar vriend had een uur geleden een boterham met pindakaas gegeten... Het hoeft natuurlijk niet per se alleen door de lucht te komen (zeker in dit verhaal), maar het maakt wel duidelijk hoe heftig een allergie kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens vindt ik je woordgrap wel sterk gevonden ! +1 :-)
(en een grapje moet kunnen toch !)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verhaal van annob kan inderdaad waar zijn, iemand met een hele heftige pinda allergie, krijgt door aanraking met iets wat met pinda's in aanraking geweest is een hele heftige reactie waarbij de keel opzet: gevolg: die persoon stikt als hij/zij niet tijdig de medicatie krijgt.
liveisgreat
12 jaar geleden
dat van die pindas heb ik ook al gehoord. Er is idd kans dat mensen enorm allergisch zijn. Betrokkene geeft aan dat ze al door een spatje mayonaise in problemen geraakt. maar dat is dan toch nog altijd contact met het allergeen. dus dat begrijp ik zeer goed, die hevige reacties als de stof - als is het maar minimaal - met je lichaam contact maakt.
Bij ruiken is er geen contact dus dat begrijp ik al minder. waarmee ik dus ook weer niet wil zeggen dat het niet kan, alleen snap ik niet hoe.
@taimen : ja, dat vond ik ook dat men es mag lachen, zeker met zo een onschuldige grap. maar betrokkene heeft hierover zwaar gereageerd en hierbij ook anderen betrokken en eist dat ik me verontschuldig en dan "zal ze es overwegen of ze nog wil deelnemen" :-D. doe ik dus niet, ondanks de groepsdruk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken een pinda-allergische jongen die ziek wordt als hij pinda's ruikt. Er worden in de neus toch vluchtige stoffen opgenomen bij het ruiken.
liveisgreat
12 jaar geleden
okee, het moet uitermate vervelend zijn als je zo sterk allergisch bent. in de stad waar ik woon passeert men constant eetkraampjes en die maken iets waarvoor iemand mogelijk allergisch kan zijn. zoals geroosterde pinda's etc. toch wel gevaarlijk, al sta je er als niet-allergisch mens niet zo vlug bij stil.

Antwoorden (3)

licht er aan hoe allergisch je bent en waar voor precies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat gaat niet.. Een allergische reactie kan wel als contact met de huid heeft denk maar aan nikkel.. En bij inname. Maar niet door te ruiken dat iemand eraan sterft.. Hooguit een niesbui..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een allergie voor eieren lijkt me dat sterk, maar ik vind het wat te kort door de bocht om te zeggen dat je geen allergische aanval kan krijgen door iets te ruiken. Of liever gezegd door het inademen van de stof waar je allergisch voor bent.

Stel jij ben heel allergisch voor stof (huisstofmijt) en je komt in de buurt van een plaats waar het beestje in heel grote mate aanwezig is, dan zal het via de luchtwegen binnen komen. Wanneer de aanval dan heel erg verkeerd uitvalt, dan zouden je luchtwegen zodanig geïrriteerd kunnen raken dat je ademhaling verstoord wordt en dat je uiteindelijk stikt.

Maar dan hebben we het wel over een heeeeeeeel extreme situatie.

Wat ik denk dat er werkelijk aan de hand zou kunnen zijn is het volgende. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat iemand met een allergie een heel nare ervaring achter de rug heeft met een aanval in het verleden. Bij zo iemand staan alle alarmbellen op scherp en deze zullen (psychisch) meteen af gaan wanneer je de betreffende stof ruikt. Zeker bij eieren, die best een sterke geur kunnen hebben, kan dat zeker.
Je kunt dan alleen van de geur al in paniek raken en denken dat je er aan dood gaat. Die beleving kan heel levensecht zijn. Dat zo'n persoon dan denkt dat ze er aan dood kan gaan is dan wellicht ook wel te begrijpen. Of ze er in werkelijkheid ook écht aan dood zou gaan, die kans is niet groot. Nou ja... tenzij ze een hartaanval van de spanning krijgt, maar dat is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
ik dacht ook in de richting van psychische suggestie. hersenen kunnen echter soms het verschil niet maken tussen wat je je voorstelt en wat echt is, zodat je soms een reactie kan krijgen zonder prikkels.
Ik herinner me nog een situatie met mijn grootouders. Grootmoeder was allergisch aan aardbeien, maar kreeg er altijd prompt een soort instant eczeem van dat er wat uitzag als een aardbeienvel : rode huid met wit/gele spikkeltjes.
en extreem jeukte.Maar ze lustte ze zo graag dat ze af en toe toch zondigde, buiten het weten van grootvader om.
Mijn grootvader had een fobie voor vergiftiging. Hij dacht heel vaak dat hij iets giftigs had genuttigd. Die dag waren we op restaurant geweest, en nadien naar het strand. Toen we 's avonds naar huis gingen, wilde grootvader nog even langs een vriend die aan de kust woonde. Mijn grootmoe kocht stiekem aardbeien, die ze samen met mij en mn zusje opat..Zij had ons op het hart gedrukt het niet tegen grootvader te zeggen.
Toen de brave man een hele tijd later binnen kwam, was grootmoe helemaal rood in het aangezicht (pech natuurlijk dat het die keer juist daar toesloeg) met stippels. Mijn grootvader raakte onmiddellijk in paniek en gilde "zie je wel, er was vanmiddag vergif in het eten, zie je wel".
En prompt kreeg hij ook een rood gelaat met stippels en vreselijke jeuk.
Dat is me altijd bij gebleven, ik vond dat zo onbegrijpelijk. De arts werd geroepen en die begreep er ook helemaal niets van : hetgeen grootvader genuttigd had die middag kon die reactie niet hebben uitgelokt want het was uuuuuuren later.en ondertussen had hij naar eigen zeggen niet meer gegeten....
maar goed, als ik dat tegen betrokken zeg ivm eieren creëer ik allicht nog eens een rel :-))). Ik wil haar ook echt wel serieus nemen hoor, psychisch of niet.