Hoe kom ik van me ingegroeide teennagel af?

Ik heb al maanden last van een ingegroeide teennagel in mijn grote teen aan me linkervoet.
Hoe kom ik daar vanaf, want ik loop gewoon scheef? :(
PS; het is nou iig niet meer ontstoken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.9K

Antwoorden (9)

Daarmee ga je naar je huisarts, die er voor zorgt dat je nagel vrij komt te liggen van de huid. Hiervoor zal hij huid en nagel moeten scheiden wat pijnlijk kan zijn. Ik zeg het er maar even bij, maar het moet wel gebeuren.
Waarschijnlijk zal er een stuk(je) van je nagel worden afgeknipt en dan ben je van je ingegroeide nagel verlost.
Zelf kun je zoiets niet oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan naar de huisarts gaan, maar je kan het ook zelf oplossen. Dit laatste alleen als je niet te kleinzerig bent en begrijpt waar het om gaat.

Je moet ervoor zorgen dat de nagel niet meer je vlees in kan groeien. Dit doe je door je nagel vloeiend schuin af te laten lopen. Zo min mogelijk afknippen als mogelijk, máár de afgeronde nagel als eerste prioriteit.
Het ligt er nogal aan wáár de nagel ingroeit, hòe je de nagel af moet knippen.
Meestal alleen een hoekje/wig. Dit is goed te doen. Als je de nagel die blijft zitten maar wel goed vloeiend, zonder hoeken maakt, zodat de nagel niet het vlees in kan groeien, maar juist buiten het vlees blijft tijdens de groei.
Eventueel een watje onder de nagel duwen, waar hij anders je vlees weer in wil groeien. Dit doe je met een scherpe pincet en een heel klein vlokje witte watten. Hier maak je een dun rolletje van tussen je vingers en dan duw je het stukje voor stukje onder je nagel.

Om dit zelf te doen, moet je door je pijn heen bijten en gewoon de handelingen doen die nodig zijn. Als het niet rood en/of ontstoken is, valt de pijn wel mee...

Ik heb vroeger heel vaak last gehad van ingroeinagels (ligt aan de anatomie van mijn grote tenen) en lostte het altijd op deze manier op. Van mijn vader geleerd. :-)
Inmiddels is het niet meer nodig, want als er nu een dreigende ingroeinagel is doordat er een stukje afbreekt of nagel dubbelklapt en zwak is geworden, dan knip ik het bij voorbaat al rond af en groeit de nagel langzaamaan weer vanzelf langs de huid tot een gezonde lengte.

Sommige nagels hebben geen gezonde vorm en zullen keer op keer problemen blijven geven. Dan is soms een wigexcisie nodig om het deel van de nagel weg te laten snijden (inclusief nagelbed) door een dokter. Anders blijf je keer op keer hetzelfde probleem houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gehoort weet niet of het waar is. Dat je je nagels NIET rond moet knippen en als ze al in gegroei zijn naar de malicure gaan en die weet er wel iets op
Of als je daar geen zin in heb moet je ze vijelen

Ps dit het ik gehoortt weet niet of het werkdt alleen met .die malicure. Iss wel. Waar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er erg last van gehad en wat bij mij heel erg hielp was een voetenbadje met soda. Ik heb nu nergens last meer van!

Een voetenbadje met heet water. Neem het zo heet tot waar je het aan kan. Hoe warmer, hoe beter, maar je moet je niet verbranden! Dan doe je er wat soda bij en laat je je voet een half uur daarin zitten. Ik had last bij mijn hoekje. Maar je moet zeg maar het pus en viezigheid eruit krijgen, op de plek waar jij last van hebt. Met een vijltje kun je het proberen om hoog te wippen. Je nagel moet namelijk de kans krijgen weer goed recht te groeien en niet erin. Het duurt denk ik twee weken, maar zo hoef je niet naar de dokter. En bij mij (en iemand anders die ik ken) heeft het goed geholpen!

De dokter is ook een mogelijkheid, maar dat kan wel erg pijnlijk zijn. Het is wel sneller opgelost, het is maar net wat je zelf fijner vind!

Heel veel sterkte, want ik weet hoe onprettig en pijnlijk het kan zijn!

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, als je je teennagels rond afknipt is de kans op ingroeien groter. Daarom is recht afknippen beter! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorzichtig afknippen, doe ik ook altijd :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt twee dingen doen. Naar de dokter welke vervolgens een deel van je teennagel verwijdert onder plaatselijke verdoving. Mijn ervaring na twee keer deze ingreep is dat de teennagel weer teruggroeit naar zijn oorspronkelijke groeiwijze.

Optie twee welke voor mij een blijvende oplossing bleek is langs gaan bij de pedicure. Deze had bij mij een goede oplossing zonder dat er operatief iets verwijdert diende te worden. Er werd toen een cilindervorming stukje plastic rond de rand van mij nagel gedaan. Dit is veel minder pijnlijk en werkt beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet heel groot en het zal per pedicure en per situatie verschillen denk ik. Ik kon gewoon alles.
laat een beugeltje plaatsen bij de pedicure.
je moet wel even rondbellen, want niet iedere pedicure beheerst deze techniek.
met een beugeltje ben je ongeveer een half jaar pijnvrij; hij tilt ahw de nagel omhoog.
de tarieven zullen verschillen, maar ik ben er 45 euro voor kwijt.
informeer bij je ziektekostenverzekering, soms wordt het vergoed.
Rieneke1
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
oeps, onduidelijk neergezet: die 45 euro is wel voor beide nagels!
Je moet allereerst naar de huisarts gaan. De huisarts gebruikt en soort kleine tang om je nagel wat dieper in te knippen. Hier voel je niets van. Tevens kan de huisarts een vloeistof voorschrijven om je teen in te weken.
Wanneer de nagel na een tijdje weer fout groeit moet je via de huisarts een poloklinische afspraak maken in het ziekenhuis. Er wordt dat een plaatselijke verdoving in je teen gezet waarna er van boven tot onder een soort 'streep' van je nagel wordt weggehaald. Dit geeft de nagel meer ruimte om te groeien. Je zal een dag of 2 met verband om je tenen moeten lopen en daarna moet je een warm bad nemen. Dit zorgt ervoor dat het bloed, dat is gestold op je teen, van de wond wordt afgespoeld. Dit kan best pijnlijk zijn. Hierna is het goed om de teen goed af te spoelen omdat je eigenlijk nog een open wond hebt. Na een aantal weken zal de teennagel weer goed groeien en zul je er hopelijk geen last meer van hebben. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ingegroeide teennagel is aan een of beide zijkanten sterk gekromd en snijdt in het omliggende huidweefsel, waardoor een ontsteking en soms een infectie ontstaat. De klachten, die meestal optreden in de grote teen, zijn vaak te wijten aan slecht passende schoenen of het verkeerd knippen van de nagels. Soms leidt letsel ertoe dat de huid over een deel van de nagel heengroeit. Slechte verzorging van de voeten vergroot de kans op infecties, waardoor een ontsteking kan ontstaan.

De symptomen van een ingegroeide teennagel zijn onder andere: Pijnlijke, rode en opgezette huid rondom de nagel;
Kloofjes in de huid naast de nagel, waaruit soms helder vocht, bloed of zelfs pus kan komen.

U kunt de pijn van een ingroeiende teennagel verlichten door uw voet dagelijks te baden in warm water en door een pijnstiller (Analgetica) in te nemen. Bescherm de pijnlijke teen door hem te verbinden met een steriel gaasje.
Om te voorkomen dat een teennagel opnieuw ingroeit, moet u uw voeten schoonhouden en goed passende schoenen dragen. Knip de teennagels recht af en niet in een boogje. Vijl het midden van de nagelplaat iets af, waardoor de nagel wat dunner wordt, de spanning minder groot wordt en hij vanzelf weer recht trekt. Ook de pedicure kan helpen de nagel uit te laten groeien door middel van nagelverzorging, een wigje of een nagelbeugel. Als de klachten niet verdwijnen, ga dan naar uw huisarts.

Als het probleem niet verdwijnt of telkens terugkeert, kan de arts voorstellen dat u de nagel geheel of gedeeltelijk laat wegnemen om te voorkomen dat hij in de teen groeit.