Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe kom ik van me ingegroeide teennagel af?

Ik heb al maanden last van een ingegroeide teennagel in mijn grote teen aan me linkervoet.
Hoe kom ik daar vanaf, want ik loop gewoon scheef? :(
PS; het is nou iig niet meer ontstoken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Daarmee ga je naar je huisarts, die er voor zorgt dat je nagel vrij komt te liggen van de huid. Hiervoor zal hij huid en nagel moeten scheiden wat pijnlijk kan zijn. Ik zeg het er maar even bij, maar het moet wel gebeuren. Waarschijnlijk zal er een stuk(je) van je nagel worden afgeknipt en dan ben je van je ingegroeide nagel verlost. Zelf kun je zoiets niet oplossen.

Je kan naar de huisarts gaan, maar je kan het ook zelf oplossen. Dit laatste alleen als je niet te kleinzerig bent en begrijpt waar het om gaat. Je moet ervoor zorgen dat de nagel niet meer je vlees in kan groeien. Dit doe je door je nagel vloeiend schuin af te laten lopen. Zo min mogelijk afknippen als mogelijk, máár de afgeronde nagel als eerste prioriteit. Het ligt er nogal aan wáár de nagel ingroeit, hòe je de nagel af moet knippen. Meestal alleen een hoekje/wig. Dit is goed te doen. Als je de nagel die blijft zitten maar wel goed vloeiend, zonder hoeken maakt, zodat de nagel niet het vlees in kan groeien, maar juist buiten het vlees blijft tijdens de groei. Eventueel een watje onder de nagel duwen, waar hij anders je vlees weer in wil groeien. Dit doe je met een scherpe pincet en een heel klein vlokje witte watten. Hier maak je een dun rolletje van tussen je vingers en dan duw je het stukje voor stukje onder je nagel. Om dit zelf te doen, moet je door je pijn heen bijten en gewoon de handelingen doen die nodig zijn. Als het niet rood en/of ontstoken is, valt de pijn wel mee... Ik heb vroeger heel vaak last gehad van ingroeinagels (ligt aan de anatomie van mijn grote tenen) en lostte het altijd op deze manier op. Van mijn vader geleerd. :-) Inmiddels is het niet meer nodig, want als er nu een dreigende ingroeinagel is doordat er een stukje afbreekt of nagel dubbelklapt en zwak is geworden, dan knip ik het bij voorbaat al rond af en groeit de nagel langzaamaan weer vanzelf langs de huid tot een gezonde lengte. Sommige nagels hebben geen gezonde vorm en zullen keer op keer problemen blijven geven. Dan is soms een wigexcisie nodig om het deel van de nagel weg te laten snijden (inclusief nagelbed) door een dokter. Anders blijf je keer op keer hetzelfde probleem houden.

Voorzichtig afknippen, doe ik ook altijd :)

Een ingegroeide teennagel is aan een of beide zijkanten sterk gekromd en snijdt in het omliggende huidweefsel, waardoor een ontsteking en soms een infectie ontstaat. De klachten, die meestal optreden in de grote teen, zijn vaak te wijten aan slecht passende schoenen of het verkeerd knippen van de nagels. Soms leidt letsel ertoe dat de huid over een deel van de nagel heengroeit. Slechte verzorging van de voeten vergroot de kans op infecties, waardoor een ontsteking kan ontstaan. De symptomen van een ingegroeide teennagel zijn onder andere: Pijnlijke, rode en opgezette huid rondom de nagel; Kloofjes in de huid naast de nagel, waaruit soms helder vocht, bloed of zelfs pus kan komen. U kunt de pijn van een ingroeiende teennagel verlichten door uw voet dagelijks te baden in warm water en door een pijnstiller (Analgetica) in te nemen. Bescherm de pijnlijke teen door hem te verbinden met een steriel gaasje. Om te voorkomen dat een teennagel opnieuw ingroeit, moet u uw voeten schoonhouden en goed passende schoenen dragen. Knip de teennagels recht af en niet in een boogje. Vijl het midden van de nagelplaat iets af, waardoor de nagel wat dunner wordt, de spanning minder groot wordt en hij vanzelf weer recht trekt. Ook de pedicure kan helpen de nagel uit te laten groeien door middel van nagelverzorging, een wigje of een nagelbeugel. Als de klachten niet verdwijnen, ga dan naar uw huisarts. Als het probleem niet verdwijnt of telkens terugkeert, kan de arts voorstellen dat u de nagel geheel of gedeeltelijk laat wegnemen om te voorkomen dat hij in de teen groeit.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100