Is er nog een manier om goed uit te rustenen of energie te krijgen naast slapen?

Ik stel deze vraag omdat ik zelfs soms een beetje gek van mezelf word. Ik moet van mijzelf altijd veel en goed presteren. Ik ben 19jaar maar slaap gemiddeld maar 3 tot 6uur per nacht. Ik sta 5dagen per week om 05.00 op, kom 4dagen per week pas 23.30 weer thuis. Ik slaap daarnaast ook slecht. Ik reis ongeveer 25-30 per week. Ik sport 5dagen per week waaronder op zaterdag en zondag. Echt rustdagen heb ik niet. Ik merk dat ik er de laatste tijd echt aan onderdoor ga. Ik heb laatste tijs enorm veel last van pijntjes. Mijn rug doet al tijdje best zeer, merk ook dat er veel spanning in mijn rug zit, heb enorm last van mijn kuit wat gewoon een kleine blessure is. Maar ik kan mijzelf absoluut geen rust gunnen. ben de laatste tijd echt oververmoeid. Ik ga slechter presteren, maar dan krijg ik juist een gevoel dat ik nogmeer moet doen. Mezelf rust geven kan ik dus niet. Ik eet verder gezond. Maar let niet echt bepaald op bepaalde vezels die ik mischien wel moet eten voor meer energie? Ik ben namelijk echt 80uur per week wel druk. Om mijn vraag nog even ter verduidelijken; wat kan ik nog doen om meer energie of rust te krijgen waardoor ik alles beter vol kan houden? Groetjes frank:)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Ritsuka
12 jaar geleden
Waarom maak je het zo druk voor jezelf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Resumé:
19 jaar, slecht slapen, 80 p/wk druk in de weer, sporten in de weekenden, echt oververmoeid, spanning in de rug, blessure in de kuit... en nog steeds wil jij niet in de gaten krijgen dat je niet langer zo kan doorgaan? Jij vind dat je slecht presteert en je moet van jezelf nog meer doen? Jij kunt jezelf absoluut geen rust gunnen? Ik ga jou geen tip geven. Dat hoeft ook helemaal niet, want jij komt op deze manier vanzelf in een vette burn-out terecht. En dan ga je rust nemen. Ik gok... nog voor je 21e. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ritauka Denk dat het komt omdat veel dingen doen en deuk zijn in mijn familie zit. Ik heb het niet makkelijk thuis, kan slecht met me vader opschieten wat jaren langmij psychisch gebroken heeft toen. Het gaf me het gevoel dat ik niks goed kon doen. Daarom denk ik dat ik enorm veel wil doen om het tegendeel te bewijzen dat ik wel degelijk dingen kan. En de combinatie van willen bewijzen en wat al in mij zit van willen presteren dat dat zorgt voor een overkill aan drukte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@natha Ja precies, ik wil ook erg graag rusten. Maar ik kan dat "gewoon" niet. Dat is dus mijn probleem. Mischien ook wel goed om 1x een burn-out te krijgen. En er een lesje van te leren.. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Frank, Mijn excuses, ik reageerde nogal spottend, zonder me af te vragen 'waarom' (wat Ritsuka wel deed). Nu zie ik dat er blijkbaar vrij diepgaande problemen ten grondslag liggen aan jouw voortdurende druk-bezig-zijn en dat vind ik oprecht erg voor je. De enige tip ik voor je heb, is het advies van nelly3 ter harte te nemen. Want dit kan echt niet zo doorgaan, daar blijf ik bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@natha Zo vatte ik het niet op.
In mijn ogen zei je het gewoon lekker duidelijk en je excuses is ook vooral niet nodig. Ik interpreteer het vaak positief. Maar toch bedankt. Ik wil en moet eigelijk inderdaad meet rust creëren (correct geschreven?) maar waaruit vind ik zo moeilijk. En even lekker ontspannen kan ik dus alleen niet in de dag. Maar als mijn dag is afgelopen, en nog maar x-aantal weinig uren te slapen heb, waardoor ik nog minder slaap. Toch nogmaals bedankt voor uw tijd.
Ritsuka
12 jaar geleden
Probeer rust in te plannen, misschien is yoga iets voor je. Combinatie van sportief en rustgevend, ik vind zelf hatha yoga fijn, dat is actiever en focussen op ademhaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
proberen? EISEN, claimen, mogelijk maken. rust en ontspanning heeft iedereen nodig. (herken het gevoel van frank en had er maling aan met als resultaat een burn out, dus ook hier is fase van proberen is voorbij m.i.)
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ritsuka Ook jij bedankt voor je antwoord.
Mijn stiefmoeder doet ook aan yoga. En dat is niks voor mij. Ik erger me dood dat ik dan "niks" doe. Ja ik weet dat dat het nut is van yoga, maar ik ga me daar aan irriteren en kan dat absoluut niet. Ik moet "echt" iets doen. +je als ik kon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ eucalypje Ook jij dankjewel! Ontspannen doe ik iedere dag, helaas maar 15minuutjes soms halfuurtje als ik savonds rond half12 a 12uur eindelijk is op bed lig. In mijn dag kan ik dat gewoon niet. Wn dat is claimen/eisen idd goed. En daar ligt dan ook het probleem. Denk dat jij nu wel weet wat je wel en niet moet doen. Maar ook pas na jou burn-out. Soms is ervaren goed want je leert er het beste van. Alleen de burn-out is dan erg lastig. (lijkt mij!)
Ritsuka
12 jaar geleden
Met yoga werk je aan lichamelijke en geestelijke gezondheid, is dat niets?
Ik meldde het alleen even omdat het bij mij zeer goed geholpen heeft om meer rust te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ritsuka Fijn om te horen dat het jou helpt. Maar daar heb ik zelf geen rust voor, ook niet in mijn hoofd, die raast maar aan 1stuk door.. Toch bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een burn out is niet alleen lastig maar ik vond het op een gegeven moment gewoon eng. ik heb een slaapstoornis maar vooral door andere redenen ben ik mezelf ook voorbij gelopen. (eigenlijk zou ik.. maar het gaat nog zo, ik kan niet meer uren uit een dag halen, en kán niets schrappen, en meer van dat soort 'ik kan wel maar wil er simpelweg 'niet aan' excuses. kortom omschreven heb ik mijn burnout ervaren als: de ene poot niet voor de andere kunnen zetten, de kleinste dingen voelen als een marathon, dingen die je moet doen spoken in je kop. ken je het gevoel van doodmoe zijn en jezelf over the limit tillen om het toch maar te doen zo goed of kwaad als het gaat? dat over de limit tillen KAN simpelweg niet meer, puur op je wil gaat niet meer, je kan jezelf motiveren wat je wil maar het voelt als een verlamming alleen niet een die lichamelijk is, en waar je wil en motivatie ook totaal geen invloed op hebben.
kortom, je bent de regie kwijt en hebt maar te luisteren naar wat je lijf aangeeft, of je dit nu fijn vind of niet.
je hebt niets te kiezen, je bent gewoon overgeleverd.
(en het duurt wat langer dan een griepje om hiervan te herstellen!!) maar idd, het is een lesje geweest en gun het niemand om pas hier ook een leermomentje of moment van besef door te laten dringen. en het stomme is: elke waarschuwing heb ik weggewuift, overal had ik een antwoord op, een reden waarom ik niet rustiger aan kon doen, en waarom ik het wel zou redden. .... net als jij nu zeg maar.... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in je kist? Lees dit nu zelf nog eens... En beeld je in dat het om je beste vriend gaat. Wat zou jij die beste vriend adviseren? Hem mideltjes geven om meer energie te krijgen of zeggen dat ie gas terug moet nemen omdat ie in dit tempo de 40 niet haalt en met 20 jaar in een burn-out zal belanden???
loginabcde
12 jaar geleden
Hier iemand van in de 20 met een langdurige burn out. Herken me enorm in de vraagsteller. Heb het 4 jaar volgehouden op een iets minder tempo en het laatste halfjaar ong. dezelfde nummers als jou maken. Als je merkt dat je concentratie achteruit gaat en je prikkelbaar word pak dan aub wat rust. Zo is het bij mij gebeurd

Antwoorden (17)

je zou bv wat meer vitamine kunnen innemen .ook goed en gezond eten en neem daar ook de tijd voor.je zou een uurtje voor het slapen melatonine tabletjes kunnen innemen van 5 mg je slaapt dan beter in en word uitgeruster wakker.ik zou ook proberen om ergens op de dag een half uurtje helemaal niks te doen, geen tv telefoon computer en ff nergens aan denken.als dat allemaal niet helpt zou ik een halve dag vrij te maken . tis jou gezondheid beste Frank! succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie!
Is een plusje waard wat ik niet op de gv app kan geven(ofwel?) Melatonine heeft geen zin.
Al tijd geleden geprobeerd. Heb tijd aan een zwaar medicijn gezeten wat voor "depresieve" mensen is.
Wat veel rust bied alleen moet je daar wel 12uur rust voor nemen, wat ik dus niet heb. Alleen daarop slaap ik goed. Maar ben ik mee gestopt vanwege de tekorte nachtrusten. Slaap laatste tijd wel goed omdat ik moe ben. Alleen dat rust niet genoeg uit. Ik neem verder wel elke dag vitamine D. Idd goed plan om wat te minderen, alleen ik kan dat zo moeilijk omdat ik leef voor mijn sport en school niet kan minderenZ Nogmaals hartstikke bedankt! & zal toch maar overwegen om mischien 1dsg minder te sporten. Top channeke!:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt idd geen plusjes geven op de app. ik zit ook op de app. maar het wordt gewardeerd hoor!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig, ook iets van mij. Ik wil een ander altijd goed gevoel geven. Soms tenkoste van mijzelf. Toppertje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik plus alvast voor jullie én omdat het een goed antwoord is. Ik begrijp de min niet. Onterecht!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van hier ook een +je
Je zal eens naar je dagelijkse bezigheden moeten kijken, want je doet teveel. Jouw lichaam trekt aan de bel: zo is het genoeg geweest, je moet rustiger aandoen.
Dus schrap wat bezigheden en creëer meer rust, zeker in de avond, dan zal je waarschijnlijk ook beter gaan slapen.
Goed presteren is prima maar veel en in jouw geval, teveel is niet goed.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mijn laatste zijn klopt niet, veel presteren is natuurlijk wel goed, tenzij je lichaam aangeeft dat het minder moet. Je lichaam is een prima graad meter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++ goed verwoord!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook idd een plusje voor jou!(kan ik alleen niet geven op de app..) het punt is dus dat ik niet echt veel verschillende bezigheden heb. Al mijn tijd gaat op aan reizen, naar school en sporten. Enigste optie wat ik kan doen is bijvoorbeeld zondag trainen afzeggen. Maar dat kan ik zo lastig. Maar wat je zegt, genoeg is eigelijk genoeg. Daar moet ik dan even aan wennen. Om minder te doen. Dan ga ik me gauw vervelen. En dingen bedenken om weer te gaan doen. Maar dat zit mischien wel tussen mijn oren! Dikke vette plus en bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat jullie het niet kunnen geef ik wel een plus hoor ;)
Ritsuka
12 jaar geleden
Precies, luister naar je lichaam
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@vegterb Anti depresiva inderdaad aangezeten. Moest voor rust zorgen in mijn hoofd en nachtrust. Ik ben verder hyperactief qua energie om dingen te doen, klopt. Gelukkig niet hyperactief qua hoe je overkomt op mensen. Die heel druk zijn met praten en stuiteren voor je neus. Als je me snapt!:) Ook jij toppie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!!
Zoals channeke72 aangeeft is het zeker goed om wat aanvullende vitamines en slaapbevorderaars te slikken. Dat kan nooit kwaad. Maar Nelly3 geeft het ook al aan, je lichaam gaat dit niet trekken. Een korte tijd kun je wel topprestaties leveren, maar dat hou je niet vol. Hier ga je lichamelijk en geestelijk last van krijgen.

Dat is natuurlijk niet wat je wilt horen, dat je rustig aan moet doen. Het liefst zou je nog meer doen om je perfectionisme(?) te bevredigen. Echter kan deze perfectionisme (streversdrang) je de das om doen, dat wil je niet. Als je graag een druk leven wilt hebben dan zul je jezelf ook de rust moeten gunnen om te presteren.

Beter 5 dingen goed, dan 10 dingen half. En het liefst zul je 10 dingen goed doen, maar dat trek je niet. Niet lang in ieder geval.

Kortom, ga opzoek naar 'powernaps', rust moment dat half uurtje - uur NIKS doen, energie opbouwen. Ga een rondje lopen tussen de middag, voor of na het avond eten. Zoek momenten waarop je geestelijk en lichamelijk kunt bijtanken. Want nu put je uit je reserve tank en als de leeg is, dan kun je helemaal niets meer. Maar misschien heb je dat nodig? Een schopje naar de realiteit / beperkingen van je geest en lichaam?

Ps.: Je weet zelf ook wel heel goed waar je moet verbeteren als je aangeeft dat je niet genoeg vezels e.d. binnen krijgt. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het een idee om eens met een diëtist te spreken? Die kan dan kijken naar je voedingspatroon en dat aanpassen naar iets waar je meer energie uit haalt. Bovendien gaan je sportprestaties dan ook beter worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig heb ik zat tijd haha!
Mischien inderdaad wel een goed plan, alleen zal het veel nut hebben om naar een dietist te gaan als je al gezond eet. Of kunnen hun je mischien echt helpen wat voeding betreft voor meer energie. Eigelijk een vraag juist voor bij een dietist. Maar mischien weet iemand het uit ervaring? + voor jou
Lekker ontspannen in bad of eens even gaan shoppen, koffie drinken krantje lezen of eens rustig de tijd nemen om een film te gaan kijken in de bioscoop of lekker op de bank thuis, ga is met vrienden uiteten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hele leuke dingen om te doen inderdaad en lekker ontspannend.
Het punt is dat ik de krant lees sochtends in de bus en savonds als ik thuiskom en klaar met alles ben. En nog maar 5uur te slapen heb voor mijn dag weer begint. In die 5uur ga ik eerst nog krantje lezen.
Dat is mijn ontspanning. Even lekker pilsje drinken met vrienden doe ik gelukkig ook nog 1x per week als ik halfuurtje de tijd heb. Omdat ik daarna naar trainen moet en bij vriend blijf eten thuis omdat ik niet in mijn woonplaats sport. En heb vaak nog 1halfdagje vrij om naar vrienden te gaan. Dat is mijn ontspanning. Vind het heerlijk om dus die dingen te doen. Maar ik kan dat pas nadat ik uitgeput ben van een dag en eigelijk moet slapen. Ik ben ook sinds kort gaan roken, het is heerlijk om savonds op je balkon te staan en in alle rust een sigaretje te nemen. Heerlijke ontspanning. 1voordeel aan alles is, je geniet sneller en meer van kleine pauzes die je op een dag hebt dan waar ik denk het gros van de nederlanders over zeuren dat ze tekort pauze hebben. :) + voor jou
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
euh Frank??? (jump er ff heel brutaal tussen want ik je wil je wat laten inzien)
dat héét geen ontspanning, dat #noem# je ontspanning.
okay okay, je vind het leuk, en het is sociaal, maar wel rap rap tussen de bedrijven door (wat klopt hier niet?) uiteraard waardeer je een rustpunt, het zijn zeldzame momenten!! je geniet ervan omdat je héél even niet hoeft te rennen en te vliegen, en dat is idd iets om even helemaal in op te gaan, en er optimaal van genieten. het is leuk om te vergelijken met klagende mensen over vakantie, pauze, stress etc. maareh, dat zegt nog niets over #jouw# rust die simpelweg nodig hebt toch? en van roken (druk net een peuk uit hiero) ga je je niet fitter voelen zegt men, maar het zijn idd rustpunten op een dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalype Dat is dus juist het probleem, ik moet niet als ik uitrust even extra ontspannen. Maar meer op de dag. En dat kan ik dus niet, ik moet eerst iets afmaken of een ander tevreden stellen voordat ik het zelf ben. Gv is ook nu even een kleine lekkere ontspanning voor mij, en je leert er nog van ook! Ik ga nog even op je andere berichtje reageren en daarna lekker slapen. Morgen een dag van 19uurtjes...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je reactie en uitleg. hmm... ik denk voor mezelf wat te herkennen. kan het zo zijn dat rust gewoon niet als rust ervaart of niet echt ontspanning kan zijn omdat er in je hoofd blijft tollen: ik moet dit nog doen, hoe ga ik dit weer voor elkaar boxen, waar haar ik 'hier' nu weer de tijd vandaan, heb ik dit en dat wel gedaan etc?
dus áls je kan rusten dit eigenlijk onrust kan veroorzaken doordat je zoveel denkt? maar met afleiding van die gedachte (ontspanning met vrienden bv) dit wel rust geeft omdat je niet meer bij deze dingen stil staat? het gevoel dat je de dag van gisteren in wil moet omdat daar ook nog zoveel dingen hadden moeten gebeuren die niet gedaan zijn/effectiever hadden gekund?
dat deze dingen als een berg op je af komen (waar je bijna onder verdwijnt) zodat je niet goed weet hoe je het aan moet pakken?
Uiteraard sluit ik me bij al het bovenstaande maar iets waar ikzelf veel aan gehad heb is een cursus van de volksuniversiteit Zoetermeer die heet meer energie. Hier krijg je in een eenvoudige les oefeningen te doen en die moet je elke dag vijfminuten doen en dan gaat je energie stromen. Het klinkt misschien zweverig maar de inspanning is minimaal en de uitkomsten maximaal maar dat is voor iedereen natuurlijk anders. De lerares zei dat zelfs al geloof je er niet in het werkt toch en ik moet zeggen dat ik me een stuk beter voel. Google maar eens op energy medicine of op meer energie de dame die het geeft heeft ook een eigen praktijk in Gouda dus als dat voor jou in de buurt is kan je dat ook proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel manieren om tot rust te komen NAAST slapen. Maar geen manieren om IN PLAATS VAN slapen toch de rust te krijgen die je lichaam nodig heeft.

Als je op zich voldoende slaapt, of misschien net niet voldoende maar het slapen is geen groot probleem, dan is het houden van een goede balans tussen inspanning en ontspanning (af en toe vijf of tien minuten niets doen tussen activiteiten door) vaak een goede manier om je minder moe te voelen gedurende de dag.

Bij jou is er iets anders aan de hand: je bent jezelf aan het uitputten. Je hebt slaap nodig, en hoewel je merkt dat je minder gaat presteren omdat je te weinig slaapt, heb je daardoor de neiging om juist meer te gaan doen. Als ik je verhaal zo lees, ga je volgens mij nooit meer energie krijgen, tenzij je je lichaam voldoende rust gaat gunnen. Als je zelf dit patroon van perfectionisme-veel doen-weinig slapen-minder presteren-meer doen-nog minder slapen etc. niet kunt doorbreken met eventueel de hulp van je omgeving, raad ik je aan om professionele hulp te zoeken. Bespreek het eens met je huisarts. Professionele hulp hoeft echt niet meteen heel 'zwaar' te zijn, maar als je iemand kunt vinden die een soort coachingsrol kan vervullen en met jou naar je dagindeling kan kijken en je kan helpen om daar een betere balans in te krijgen, ben je volgens mij al een heel eind. Uiteindelijk ga je natuurlijk helemaal niet beter presteren van zo min mogelijk slapen en zo hoog mogelijke eisen aan jezelf stellen, en volgens mij besef je dat al heel goed, omdat je het letterlijk aan den lijve begint te ondervinden. Het patroon doorbreken is echter niet altijd gemakkelijk, daar kun je vaak best een duwtje in de rug bij gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ heel nuttig en goed antwoord dankjewel. Een coach is inderdaad goed idee. Mijn stiefvader en moeder zijn huisarts en zorgen dat ik wel regelmaat heb. En zij zeggen ook dat ik het tedruk heb. Maar ik kan uit mezelf absoluut niet minderen met dingen doen. En ik heb zelf al inderdaad door dat dit niet lang goed zal gaan. Daarom ook deze vraag. Ik maak soms echt dagen van 19uur en kan ik nogmaar 5uur slapen, eerst nog krantje lezen (ontspannen) en voordat ik slaap heb ik nogmaar 4uur echte slaap over voor mijn volgende dag weer begint.
Dat is mijn probleem dus. Nogmaals bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slechts vijf of vier uur kunnen slapen per nacht, dat ga je niet volhouden. Volgens mij merk je dat ook heel goed nu, en echt, dit heet roofbouw, want je geeft je lichaam (én geest) totaal geen kans om te herstellen tussen je veel te drukke dagen door.
Als je 'geen tijd' hebt om te slapen omdat je van jezelf zoveel moet, is dat 'moeten' het probleem. Je vraag hier is eigenlijk ook hoe je nog verder 'vals kunt spelen' door toch wat meer energie te krijgen zonder daadwerkelijk meer rust te nemen. Maar je hebt al te lang 'valsgespeeld', en een mens heeft gewoon voldoende slaap nodig. Zowel lichaam als geest kunnen behoorlijk ontsporen als je jezelf systematisch de slaap ontzegt.
Ik denk inderdaad dat het probleem vooral is dat je zelf deze cirkel niet kunt doorbreken, omdat elk moment rust je nu waarschijnlijk een schuldgevoel oplevert en je het gevoel geeft dat je tijd 'verspilt'. Je bent nog zo jong, je moet nog even mee Frank! Je wordt alleen al doodmoe van jezelf doordat je continu het idee hebt dat je niet voldoet aan een bepaalde norm, en je het voor je gevoel nooit goed genoeg kunt doen. Dát is de kern van jouw probleem. Ik denk je zeker wat hulp kunt gebruiken, en afhankelijk van wat er verder eventueel nog speelt en waar die drang om te presteren precies vandaan komt, kunnen diverse soorten hulpverleners zo'n soort coachingsrol vervullen. Heb je een goede band met je moeder en stiefvader? Misschien kun je hen dan eens vragen bij wat voor hulpverlener je het beste terecht zou kunnen. En wil je liever advies van iemand die er wat minder 'bovenop zit', die met een frisse blik naar je problemen kijkt, dan kun je misschien eens om advies vragen bij een studentenpsycholoog, een andere huisarts, of bij het maatschappelijk werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!!! de spijker op zijn kop m.i.!!!
sjoet Frank!!!! ga jij aan de lader, ben je robot???

je bent M E N S !!!! (pas) 19 jaar, je loopt jezelf voorbij en wel in een sneltrein vaart ook! (richting burnout als je niets doet en geloof me: dit is GEEN aanrader!)

vergeet het moeten, je hoge lat: wat wil JIJ zelf? wat lijkt jouw LEUK om te doen? wat zou je doen als je een dagje vrij was en tijd voor jezelf had (dus geen achterstallig werk, bezoekjes omdat je ergens lang niet bent geweest etc)

je lijf luidt de noodbel, en terecht: je pleegt roofbouw op je lijf en wil je presteren heb je echt je lijf nodig (en een helderen geest!)

dus gas terug nemen.
uren die je in de dag tekort komt NIET uit de nacht halen
8 uur slaap hoe dan ook mogelijk maken.
sport omdat het moet? om de sociale contacten? schrappen of drastisch terugschroeven als dit meer een plicht is dan ontspanning.
hoeveel uur werk je? meer dan fulltime? terugdraaien naar een normaal aantal uren.
reizen? is het mogelijk om nu en dan (of langer) een op een locatie te komen zodat je de reisuren kan besteden aan slaap en ontspanning?

het gaat niet om VOLHOUDEN, dat is ook met vezels niet mogelijk hoor, als at je hele korenvelden leeg. laat dit idee dus los want het is voor niemand haalbaar.

wil jij geen burnout moet je aan de rem trekken of je dit leuk vind of niet. het MOETEN zit in je hoofd, jij legt jezelf die eisen en verwachtingen op, dat is hetgeen wat er moet veranderen voor je body and mind nóg duidelijkere signalen gaan geven, want dan valt er simpelweg niets meer te kiezen.

tussendoor je rust zoeken, dagelijks iets doen wat JIJ leuk vind (al hang je nutteloos voor de buis voor een waardeloze serie, maakt niets uit) en 1 moment in de week reserveren (géén uitzondering of smoes mogelijk) waarop je dingen doet die voor je lijf ontspannen zijn.

je wil op elk punt 100% presteren, en hoe fijn dat ook zou zijn, het is gewoon echt niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook jij dikke + als ik dat kon geven. Wat ik het liefste zou doen is naar mijn beste vriendinnen gaan en die is goed knuffelen en met mn vrienden lekker een pilsje drinken. Hun doen zoveel voor mij omdat ik het niet altijd dus even makkelijk heb. Hun helpen me soms een handje. Ik zou lekker met hun wegwillen en leuke dingen doen , want dat gebeurt weinig. Zoal ik al bij een ander antwoord zei; ik ben veel meer gaan genieten van de kleine dingen. En kan echt een traan laten als ik een weekend met hun heb doorgebracht zonder echt iets te moeten van mezelf. Verder sport ik voor omdat het mijn hobby is, ik op redelijk goed niveau speel en dus sport alles voor mij is. Ik ben een erg lieve jongen al zeg ik het zelf ( beetje zelfrespect he!)
En lig ook altijd goed in de groep. Gelukkig zijn er dus genoeg mensen die mij steunen! Ik werk niet omdat ik daar dus geen tijd voor heb. Als ik primaire dingen nodig heb en soms secundaire dingen om leuke dingen te doen met vrienden/vriendinnen hoef ik mij over financien niet druk te maken. Want zal geld krijgen van mijn ouders. Omdat hun snappen dat ik er geen tijd voor heb. Ik zit daarin tegen nog wel op school. 30 a 35uur per week. Ik kan opzich meer rust krijgen om van club(sport) te switchen naar mijn eigen woonplaats. Maar dan kan ik net zo goed stoppen. Bij de club waar ik nu speel spelen we al jaren samen. Heel hecht team met goed niveau. Deden mee aan NK jeugd. Werden topklasse kampioen. (hoogste jeugd klasse) En zal dus nooit daar weg willen. Ben verhuist en moet dus uurtje reizen om te trainen en dus ook weer uur terug. Ik kon op kamers voor school wat reistijd naar school zou schelen maar omdat ik absoluut niet wegwil bij mijn club/team zou ik als ik op kamers was weer ver moeten reiZen voor mijn sport en maakt het dus niks uit. Ik leef echt voor mijnsport. Daar haal ik ook ontzettend veel energie uit, na een goede wedstrijd heb ik energie voor 100man. Alleen gaat het laatste tijd steeds slechter en haal er ook geen energie meer uit . Dus zou moeten minderen. Maar als ik minder sta ik er bij de wedstrijden naast voor het niet komen opdagen. Want dat hebben we als team afgesproken. Alleen zondag trainen zou ik met pijn en moeite kunnen afzeggen zonder gevolgen.. Groetjes frank! En nogmaals velen dank! ( wat een rijm:) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bekende tegenstrijdigheden lees ik.
sport is ontspanning/maar je staat er naast zonder 100% inzet. het geeft energie voor 100 man/maar nu KOST het je energie. het is hobby/maar een verplichting
sociale contacten/maar team wil blijven presteren en jij ook! beste Frank, ik geloof ook dat jij een lieve jongen bent, maar je moet ook lief zijn voor JEZELF! hoever wil je gaan voordat je inziet, accepteert dat wat je wil (nu ff) NIET haalbaar (meer) is? hoe ver ga je voor je ingrijpt en gas terug neemt? genieten van kleine dingen is altijd okay, maar niet ff tussen de bedrijven door om het leuk te houden. neem, maar en CLAIM die tijd (ja....ook van jezelf!!) om te kunnen genieten.
het is geen inleveren, iemand in de steek laten, toegeven 'aan', valen, etc, je investeert in je in je eigen welzijn (hoog tijd!) waar iedereen profijt van zal hebben.
echt, deze 'game' ga je niet winnen en zal je op het nul punt moeten beginnen (kan je er wel over vertellen hoor, maar zorg er a.u.b voor dat jij het niet zover laat komen) schrap de training op zondag (dan maar met pijn en moeite) leg uit waarom. jij en je team kennen elkaar langer dan vandaag, ze willen vast ook rekening met je houden en jou in het team houden.ze weten dat je van ver moet komen, vraag hun eens wat een oplossing zou kunnen zijn (zondag schrappen, nog een andere dag in de week om de week schrappen?)
het gaat immers om een tijdelijke oplossing! (en nee, pin je niet vast op een deathline, géen druk, verwachtingen, prestaties!) ;-) kijk eens naar je weekschema.
wat zijn de dingen waar je niet onderuit kan? (school, training in overleg, slaap, rustpunten in de dag, EN een vaste dag/dagdeel voor jezelf!!)
wat is niet noodzakelijk en kan je ook best even laten vallen (denk hierbij meer aan jezelf dan aan wat voor anderen belangrijk is!) is het over de week te verdelen? (niet alles in 1 proppen om meer ruimte te creeren voor anderen dingen, smeer het uit over de week daar waar mogelijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
achter de schermen ligt er zo te lezen ook e.e.a wat je op moet pakken? hier moet je ook tijd aan besteden, dingen op een rijtje kunnen zetten, de revue nog een keer kunnen laten passeren etc. dat gaat ook niet 1,2,3 het kost ook energie! spreek wat vaker af met je vrienden. een middag, avond, wip ff langs, nodig ze uit om een film te komen kijken of wat dan ook.
wil niet neg doen, maar dit ga je niet volhouden hoor, écht niet. luister niet naar wat je wil, luister naar je lijf, je gevoel, je energie level en haal niet bij jezelf het onderste uit de kan. als je net zoveel voor jezelf zou willen betekenen als dat je dat voor anderen wil en ook DOET ben je al een heel eind!
laat je ouders ook weten hoe en wat, ook op school.
soms heeft iemand het nodig om eventjes teruggefloten te worden (mensen zijn gewoonte dieren) mensen willen echt wel rekening met je houden hoor, maar dan moet je het wel even aangeven dat Sneltrein Frank eigenlijk toch geen robotje blijkt te zijn, maar gewoon een mens net als elk ander ;-) take care!!!
(en hierbij toch een klein schopje onder je achterste hoor, ben jij nu 'helemáál' om zo met jezelf om te gaan?) en je rijm: helemaal okay! ik rijm net zo lang terug tot er geen excuus meer is ;-P
Ritsuka
12 jaar geleden
Dikke +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt echt enorm goede standpunten, en ik zie ook wel beter in dat dit zo niet kan doorgaan, maar wat het extra lastig allemaal maakt is dat ik niet heel geweldig met mn vader overweg kan terwijl hij veel voor mij regelt. En als mij moeder menwilt helpen spreekt me vader het weer tegen. De thuis situatie heeft afgelopen 7 a 8 jaar echt voor mij een totaal nieuw leven neergezet. En jammer genoeg negatief. Alles wat ik deed was dus fout. Ik ben daar psychisch aan kapot gegaan en heb bij een psychiater gezeten om hem te laten helpen met mijn problemen, want thuis kon ik er moeilijk over praten. Het is nu denk ik de combinatie van het geestelijke waar ik aan kapot (geweest) ben gegaan. Want nog dagelijks voel ik mij "thuis" niet echt thuis zoals het zou moeten voelen. + het fysieke waar ik nu aan onderdoor ga, de combinatie van die 2 nekt mij nu gewoon heel erg denk ik. Het lastige is dus dat ik alleen op mijn sport kan minderen. Wat ik dus eigelijk niet wil. En ik moet op andere tijden overdag meer rust nemen denk ik ja. En het is bijna half 12, ik ga mijn ogen sluiten want over 5.5uur gaat de wekker en kom 23.30 pas weer thuis. Dus moet even mn rust pakken! (goh wat klinkt dit wijs!;) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor je verhaal en reactie. respect dat je hier zo open over wil en kan zijn!

het kan me voorstellen dat dit een probleem is.
ellendig dat jij tussen je ouders instaat.
hoewel ze het beiden goed met je voor hebben werkt het dus de verkeerde kant op. beseffen ze dit zich wel? goed dat je hulp hebt gezocht, maar in feite is het probleem (je ouders onderling naar elkaar) niet opgelost. de sfeer in huis is niet verbetert, dus zal het impact op je blijven hebben terijl je juist thuis bij zou moeten komen van de dagelijkse dingen van de dag kost het juist (nog meer) energie om je hoofd boven water te houden thuis. ook dit is dus een (mede)oorzaak van je vermoeidheid én een factor waar jij helemaal geen invloed op hebt. heb je ze weleens gezegt: pap, mam, wat jullie wel of niet hebben onderling, en wat de reden hiervan is weet ik niet en hoef ik niet te weten maar ik zit er tussenin. ik trek dit niet meer (het is al 7-8 jaar aan gang!)
veranderen kan ik het niet en jullie lukt het duidelijk ook niet. als je het niet voor elkaar wil doenwillen jullie dan voor mij proberen om hieraan te werken en hier hulp bij te zoeken want ik weet niet hoe ik dit vol moet gaan houden. stel nu dat ze door blijven modderen, zou het misschien een optie kunnen zijn om op kamers te gaan?
misschien heb je een goede vriend of familie in de buurt waar je even kan ontsnappen aan het hele gebeuren door daar een nachtje door te brengen? de thuissituatie is een structureel probleem met een impact die je echt niet kan gebruiken nu. wens je welterusten en hoop dat je nu lekker ligt te knorren. (het klinkt idd erg verstandig!! nice! :)) p.s. mocht ik te lastige vragen stellen of iets dergelijks: geef het dan a.u.b. even aan want dan haal ik mijn heksenneusje uit jouw 'zaken' hoor.
Aanvullend op alle juiste bovenstaande adviezen zou je ook eens kunnen kijken naar een nieuw bed. Immers je slaapt slecht en in veel gevallen is dat te wijten aan een slecht/oud matras. Slaapexperts zeggen dat je een zacht matras moet hebben, ook wordt een waterbed aangeraden.
Doordat je dan beter gaat slapen heb je minder tijd te besteden en zal je keuzes moeten gaan maken, want dat is naar mijn mening jouw zwakte, je kan geen nee tegen jezelf zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Qua voedsel waar veel energie in zit: banaan, brinta, cruesli, brinta wake up. Iig snelle suikers. Je kan het beste contact opnemen met een diëtist, verder sluit ik me aan bij iedereen. Ik heb yoga gedaan en het bevalt goed als je jezelf de rust ook gunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.....NEE frank, geen dozen bananen in slaan als je dit lees, Manca spreek ook over jezelf RUST gunnen ;-)) denk dat een dietist niet nodig is als de maaltijden verantwoord en compleet zijn, maar kwaad kan het natuurlijk niet. +1
als je ook echt doet wat je schrijft eindigt je leven eerder dan je lief is, en niemand is hiermee gebaat.Ik zou maar eens meer op mezelf gaan passen als ik jouw was, en niet de vraag stellen wat je moet doen om meer energie te krijgen. doe het eens wat rustiger aan,je zult merken dat je ook dan geen energie overhoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn eerste impuls toen in je vraag zag was "yoga". Er zijn houdingen in yoga die verkwikkender zouden zijn (of alleszins even verkwikkend) dan slaap...
Maar toen ik je uitleg las dacht ik : wat is die frank in godsnaam mee bezig? hij gaat helemaal over zijn grenzen en in plaats van meer te rusten vraagt hij een tip om dit vol te houden. Je lichaam geeft je signalen om af te remmen, waar je niet naar luistert.
De vraag is : waarvan ben je op de loop? Is er iets dat je ervan weerhoudt op "stil" te worden? Komt er dan een bepaalde situatie of gevoel waar je liever niet mee geconfronteerd wordt?
Slecht slapen kan contradictorisch genoeg veroorzaakt worden door oververmoeid zijn, maar kan ook komen doordat je onbewust met bepaalde dingen "zit" die je uit je slaap houden.
Het eerste dus wat je je moet afvragen is wat er mààkt dat je je zo uitslooft.
Is het een boodschap uit je jeugd dat "rust roest"? Of waren je ouders juist te inactief volgens jou en zet je je hiertegen af?
Ik kan niet in jou plaats antwoorden op deze vragen.
Maar geloof mijn advies : ooit zal de elastiek zo hard gespannen zijn dat hij knapt. En dan zal je MOETEN rusten en met jezelf geconfronteerd worden.
Misschien is yoga en meditatie dan toch niet zo een slecht antwoord, maar dan meer om binding te krijgen met jezelf en met wat je drijft, en weer in contact te komen met je lichaam en geest
12 jaar geleden
ik ben zelf actief sporter en studeer ook druk.
uit eigen ervaring en alle informatie die ik heb opgedaan kan ik je dit vertellen.

zowel geestelijk als lichamelijk heeft iedere oefening of training die je doet twee keer zoveel effect als je genoeg slaapt.

nog zorgelijker
zowel geestelijk als lichamelijk breekt iedere oefening of training die je doet je lichaam af!!! als je onder de maat slaapt en te weinig rust.

hersenen raken over vermoeid en slaan informatie slechter op en verliezen concentratie.
en je spieren gaan hun eigen vezels verbranden omdat ze overbelast raken.

je zij dat je jezelf wilt bewijzen? bewijs dan dat je dat je beter kan worden als andere door de rust te nemen als andere, want op deze manier bewijs je helemaal niets.

bewijs dat je het leven aankunt, en daar hoort slaap en rust ook bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
goed antwoord , dat (hoop ik) zal aankomen omdat je vertrekt vanuit zn eigen denkkader. een +sje !
Denk positief . Positief denken is niet over wishful of dromer denken, het gaat over het maken van de meeste van de situaties die je in en het vermijden van elke neiging om negatieve overlays toe te voegen.
Gebruik visualisatie technieken. Terwijl u misschien niet het gevoel kalm en ontspannen, verbeelden een rustige en ontspannen scene in je hoofd kan wonderen doen om je outlook te verbeteren. Foto stranden, liggend rusten, gaan voor een wandeling, enz., om u te helpen ontspannen blijven.

Schrijf een liefdesbrief aan uzelfGebruik affirmaties om je kijk op het leven te veranderen, om jezelf te voorkomen dat altijd te springen om de negatieve redenering. Affirmaties zijn korte, krachtige statements die je opbouwen en vergroten je zelfvertrouwen en helpt u om positieve resultaten te verwachten. [4] Wees voorzichtig met de woorden u ook kiest - de dingen die je zeggen over jezelf keer op keer zal ervoor zorgen dat je je eigen retoriek geloven - Gebruik positieve, geloofwaardig en zorgzame woorden over jezelf.
Leer jezelf om een ​​stap terug en de "big picture" te zien als je in de dikke van dingen die niet lijken goed te gaan.
2Leer hoe u de logica en minder emotie te gebruiken . Als je leert denken meer sequentieel en logisch, dan dingen zullen minder stressvol.
Wijzig uw wegen. Als het probleem is iets dat je doet, verander dan de manier waarop je handelen of reageren. Stoppen en te luisteren naar mensen om je heen om erachter te komen en wat het is je misschien wel misverstand of het doen van verkeerd te corrigeren.
Focus op de schoonheid in alles.
3Zoek een rustige plek als je het gevoel overweldigd en verwen uzelf .
Teken een warm bad . Kaarsen rond het bad, dim de lichten, toe te voegen bellen of lavendel, indien gewenst.
Ga op je bed of bank. Spelen een aantal zachte muziek of de natuur-cd's. Ontspannen te luisteren naar de oceaan golven, watervallen of vogels.
Lees een goed boek . Opkrullen op de bank met een deken en een kop kamille thee.
Stel je een persoonlijk paradijs. Sluit je ogen en visualiseer een andere instelling. Wat zie je om je heen? Is er een wind? Wat hoor je - vogels of water? Stel je voor het rustgevende geluid van de golven van de zee bereiken van de kust. Geniet van een moment in uw speciale plaats.
Zelfs de kraam van een badkamer op het werk is een ideale "rustig plekje" voor een adempauze als je geen andere plaats om te gaan.
4Stop met je schuldig te voelen . Schuld is een krachtige bron van stress.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag me af of je nog thuis woont, als dit niet zo is: ga op jezelf wonen.
De druk van je vader verdwijnt dan.
Woon je nog thuis?
In beide gevallen het volgende:
Gooi een rem op je leven, als je zo doorga zit je binnen de kortst mogelijke tijd in een burnout.
Dit is niet wat jij denkt een goede les, hier kun je namelijk erg lang last van blijven houden.
Dus voorkomen is beter dan genezen, je lichaam en geest geven duidelijk aan dat je te ver gaat!!!!!!
Als je nu nog meer gaat vergen van lichaam en geest zal het ook veel langer duren voordat je lichaam weer in staat is om normaal te reageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sjonge jonge, hier nog iemand die omhoogkrabbelt van een burnout... Ik was 21 toen ik geveld werd en ben nu de 30 al gepasseerd... Echt niet leuk! 'Van de ene op de andere dag'* kon ik niets meer. Zodra ik weer een beetje energie terug had gewonnen, ging ik daar meteen volop gebruik van maken met een terugklap tot gevolg. Het kost véél meer discipline om UIT een burn-out te komen dan om deze te VOORkomen. Neem je voordeel dit te weten en kom er nooit zelf achter dat dit ook daadwerkelijk zo is...

* want zo lijkt het als je AL de signalen van je lichaam blijft negeren en maar doorgaat, terwijl je met je verstand ook wel weet dat het niet meer gaat.

Ik kan, ik moet, ik wil... Je moet leren om prioriteiten te stellen.

Je zit nog op school, dus die staat redelijk bovenaan. :-) Als je echt zo perfectionistisch bent als je zegt kun je je afvragen of je teveel tijd aan je studie besteedt. Misschien kun je tevreden zijn met 'voldoende' tot 'goed' in plaats van met 'uitmuntend'? ;-) Bekijk zelf eerlijk of je inzet niet te hoog is, maar blijf natuurlijk wel serieus voor je opleiding gaan. Een diploma heb je je hele leven wat aan! Zo'n papiertje is in het leven soms meer waard dan ervaring en inzicht...

Je sport is je leven... Dat heb je al meerdere malen duidelijk aangegeven. Ik heb geen idee wat voor sport je doet, maar hier is vast nog wel win-winst te behalen. ;-)
Je kunt trainen op zondag skippen? DOEN! Je lichaam heeft ECHT tijd nodig om te herstellen. Neem die tijd ook, want je kunt trainen wat je wilt, maar zonder rust vindt er veel minder groei en vordering plaats. Soms heeft minder trainen een groter effect dan je uit de naad blijven trainen.

Ga die zondag (of de avond ervoor) dan niet volproppen met dingen die je alsnog niet de rust en het herstel gunnen waar je lichaam om schreeuwt.

Zie mijn reactie voor het vervolg...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lekker warm bad nemen, een boek lezen, muziekje luisteren.