Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is er nog een manier om goed uit te rustenen of energie te krijgen naast slapen?

Ik stel deze vraag omdat ik zelfs soms een beetje gek van mezelf word. Ik moet van mijzelf altijd veel en goed presteren. Ik ben 19jaar maar slaap gemiddeld maar 3 tot 6uur per nacht. Ik sta 5dagen per week om 05.00 op, kom 4dagen per week pas 23.30 weer thuis. Ik slaap daarnaast ook slecht. Ik reis ongeveer 25-30 per week. Ik sport 5dagen per week waaronder op zaterdag en zondag. Echt rustdagen heb ik niet. Ik merk dat ik er de laatste tijd echt aan onderdoor ga. Ik heb laatste tijs enorm veel last van pijntjes. Mijn rug doet al tijdje best zeer, merk ook dat er veel spanning in mijn rug zit, heb enorm last van mijn kuit wat gewoon een kleine blessure is. Maar ik kan mijzelf absoluut geen rust gunnen. ben de laatste tijd echt oververmoeid. Ik ga slechter presteren, maar dan krijg ik juist een gevoel dat ik nogmeer moet doen. Mezelf rust geven kan ik dus niet. Ik eet verder gezond. Maar let niet echt bepaald op bepaalde vezels die ik mischien wel moet eten voor meer energie? Ik ben namelijk echt 80uur per week wel druk. Om mijn vraag nog even ter verduidelijken; wat kan ik nog doen om meer energie of rust te krijgen waardoor ik alles beter vol kan houden? Groetjes frank:)

Weet jij het antwoord?

/2500

je zou bv wat meer vitamine kunnen innemen .ook goed en gezond eten en neem daar ook de tijd voor.je zou een uurtje voor het slapen melatonine tabletjes kunnen innemen van 5 mg je slaapt dan beter in en word uitgeruster wakker.ik zou ook proberen om ergens op de dag een half uurtje helemaal niks te doen, geen tv telefoon computer en ff nergens aan denken.als dat allemaal niet helpt zou ik een halve dag vrij te maken . tis jou gezondheid beste Frank! succes!!

Je zal eens naar je dagelijkse bezigheden moeten kijken, want je doet teveel. Jouw lichaam trekt aan de bel: zo is het genoeg geweest, je moet rustiger aandoen. Dus schrap wat bezigheden en creëer meer rust, zeker in de avond, dan zal je waarschijnlijk ook beter gaan slapen. Goed presteren is prima maar veel en in jouw geval, teveel is niet goed. Toegevoegd na 3 minuten: Mijn laatste zijn klopt niet, veel presteren is natuurlijk wel goed, tenzij je lichaam aangeeft dat het minder moet. Je lichaam is een prima graad meter.

Zoals channeke72 aangeeft is het zeker goed om wat aanvullende vitamines en slaapbevorderaars te slikken. Dat kan nooit kwaad. Maar Nelly3 geeft het ook al aan, je lichaam gaat dit niet trekken. Een korte tijd kun je wel topprestaties leveren, maar dat hou je niet vol. Hier ga je lichamelijk en geestelijk last van krijgen. Dat is natuurlijk niet wat je wilt horen, dat je rustig aan moet doen. Het liefst zou je nog meer doen om je perfectionisme(?) te bevredigen. Echter kan deze perfectionisme (streversdrang) je de das om doen, dat wil je niet. Als je graag een druk leven wilt hebben dan zul je jezelf ook de rust moeten gunnen om te presteren. Beter 5 dingen goed, dan 10 dingen half. En het liefst zul je 10 dingen goed doen, maar dat trek je niet. Niet lang in ieder geval. Kortom, ga opzoek naar 'powernaps', rust moment dat half uurtje - uur NIKS doen, energie opbouwen. Ga een rondje lopen tussen de middag, voor of na het avond eten. Zoek momenten waarop je geestelijk en lichamelijk kunt bijtanken. Want nu put je uit je reserve tank en als de leeg is, dan kun je helemaal niets meer. Maar misschien heb je dat nodig? Een schopje naar de realiteit / beperkingen van je geest en lichaam? Ps.: Je weet zelf ook wel heel goed waar je moet verbeteren als je aangeeft dat je niet genoeg vezels e.d. binnen krijgt. ;-)

Misschien is het een idee om eens met een diëtist te spreken? Die kan dan kijken naar je voedingspatroon en dat aanpassen naar iets waar je meer energie uit haalt. Bovendien gaan je sportprestaties dan ook beter worden.

Lekker ontspannen in bad of eens even gaan shoppen, koffie drinken krantje lezen of eens rustig de tijd nemen om een film te gaan kijken in de bioscoop of lekker op de bank thuis, ga is met vrienden uiteten!

Uiteraard sluit ik me bij al het bovenstaande maar iets waar ikzelf veel aan gehad heb is een cursus van de volksuniversiteit Zoetermeer die heet meer energie. Hier krijg je in een eenvoudige les oefeningen te doen en die moet je elke dag vijfminuten doen en dan gaat je energie stromen. Het klinkt misschien zweverig maar de inspanning is minimaal en de uitkomsten maximaal maar dat is voor iedereen natuurlijk anders. De lerares zei dat zelfs al geloof je er niet in het werkt toch en ik moet zeggen dat ik me een stuk beter voel. Google maar eens op energy medicine of op meer energie de dame die het geeft heeft ook een eigen praktijk in Gouda dus als dat voor jou in de buurt is kan je dat ook proberen.

Er zijn wel manieren om tot rust te komen NAAST slapen. Maar geen manieren om IN PLAATS VAN slapen toch de rust te krijgen die je lichaam nodig heeft. Als je op zich voldoende slaapt, of misschien net niet voldoende maar het slapen is geen groot probleem, dan is het houden van een goede balans tussen inspanning en ontspanning (af en toe vijf of tien minuten niets doen tussen activiteiten door) vaak een goede manier om je minder moe te voelen gedurende de dag. Bij jou is er iets anders aan de hand: je bent jezelf aan het uitputten. Je hebt slaap nodig, en hoewel je merkt dat je minder gaat presteren omdat je te weinig slaapt, heb je daardoor de neiging om juist meer te gaan doen. Als ik je verhaal zo lees, ga je volgens mij nooit meer energie krijgen, tenzij je je lichaam voldoende rust gaat gunnen. Als je zelf dit patroon van perfectionisme-veel doen-weinig slapen-minder presteren-meer doen-nog minder slapen etc. niet kunt doorbreken met eventueel de hulp van je omgeving, raad ik je aan om professionele hulp te zoeken. Bespreek het eens met je huisarts. Professionele hulp hoeft echt niet meteen heel 'zwaar' te zijn, maar als je iemand kunt vinden die een soort coachingsrol kan vervullen en met jou naar je dagindeling kan kijken en je kan helpen om daar een betere balans in te krijgen, ben je volgens mij al een heel eind. Uiteindelijk ga je natuurlijk helemaal niet beter presteren van zo min mogelijk slapen en zo hoog mogelijke eisen aan jezelf stellen, en volgens mij besef je dat al heel goed, omdat je het letterlijk aan den lijve begint te ondervinden. Het patroon doorbreken is echter niet altijd gemakkelijk, daar kun je vaak best een duwtje in de rug bij gebruiken.

sjoet Frank!!!! ga jij aan de lader, ben je robot??? je bent M E N S !!!! (pas) 19 jaar, je loopt jezelf voorbij en wel in een sneltrein vaart ook! (richting burnout als je niets doet en geloof me: dit is GEEN aanrader!) vergeet het moeten, je hoge lat: wat wil JIJ zelf? wat lijkt jouw LEUK om te doen? wat zou je doen als je een dagje vrij was en tijd voor jezelf had (dus geen achterstallig werk, bezoekjes omdat je ergens lang niet bent geweest etc) je lijf luidt de noodbel, en terecht: je pleegt roofbouw op je lijf en wil je presteren heb je echt je lijf nodig (en een helderen geest!) dus gas terug nemen. uren die je in de dag tekort komt NIET uit de nacht halen 8 uur slaap hoe dan ook mogelijk maken. sport omdat het moet? om de sociale contacten? schrappen of drastisch terugschroeven als dit meer een plicht is dan ontspanning. hoeveel uur werk je? meer dan fulltime? terugdraaien naar een normaal aantal uren. reizen? is het mogelijk om nu en dan (of langer) een op een locatie te komen zodat je de reisuren kan besteden aan slaap en ontspanning? het gaat niet om VOLHOUDEN, dat is ook met vezels niet mogelijk hoor, als at je hele korenvelden leeg. laat dit idee dus los want het is voor niemand haalbaar. wil jij geen burnout moet je aan de rem trekken of je dit leuk vind of niet. het MOETEN zit in je hoofd, jij legt jezelf die eisen en verwachtingen op, dat is hetgeen wat er moet veranderen voor je body and mind nóg duidelijkere signalen gaan geven, want dan valt er simpelweg niets meer te kiezen. tussendoor je rust zoeken, dagelijks iets doen wat JIJ leuk vind (al hang je nutteloos voor de buis voor een waardeloze serie, maakt niets uit) en 1 moment in de week reserveren (géén uitzondering of smoes mogelijk) waarop je dingen doet die voor je lijf ontspannen zijn. je wil op elk punt 100% presteren, en hoe fijn dat ook zou zijn, het is gewoon echt niet mogelijk.

Aanvullend op alle juiste bovenstaande adviezen zou je ook eens kunnen kijken naar een nieuw bed. Immers je slaapt slecht en in veel gevallen is dat te wijten aan een slecht/oud matras. Slaapexperts zeggen dat je een zacht matras moet hebben, ook wordt een waterbed aangeraden. Doordat je dan beter gaat slapen heb je minder tijd te besteden en zal je keuzes moeten gaan maken, want dat is naar mijn mening jouw zwakte, je kan geen nee tegen jezelf zeggen.

Qua voedsel waar veel energie in zit: banaan, brinta, cruesli, brinta wake up. Iig snelle suikers. Je kan het beste contact opnemen met een diëtist, verder sluit ik me aan bij iedereen. Ik heb yoga gedaan en het bevalt goed als je jezelf de rust ook gunt.

als je ook echt doet wat je schrijft eindigt je leven eerder dan je lief is, en niemand is hiermee gebaat.Ik zou maar eens meer op mezelf gaan passen als ik jouw was, en niet de vraag stellen wat je moet doen om meer energie te krijgen. doe het eens wat rustiger aan,je zult merken dat je ook dan geen energie overhoud.

Mijn eerste impuls toen in je vraag zag was "yoga". Er zijn houdingen in yoga die verkwikkender zouden zijn (of alleszins even verkwikkend) dan slaap... Maar toen ik je uitleg las dacht ik : wat is die frank in godsnaam mee bezig? hij gaat helemaal over zijn grenzen en in plaats van meer te rusten vraagt hij een tip om dit vol te houden. Je lichaam geeft je signalen om af te remmen, waar je niet naar luistert. De vraag is : waarvan ben je op de loop? Is er iets dat je ervan weerhoudt op "stil" te worden? Komt er dan een bepaalde situatie of gevoel waar je liever niet mee geconfronteerd wordt? Slecht slapen kan contradictorisch genoeg veroorzaakt worden door oververmoeid zijn, maar kan ook komen doordat je onbewust met bepaalde dingen "zit" die je uit je slaap houden. Het eerste dus wat je je moet afvragen is wat er mààkt dat je je zo uitslooft. Is het een boodschap uit je jeugd dat "rust roest"? Of waren je ouders juist te inactief volgens jou en zet je je hiertegen af? Ik kan niet in jou plaats antwoorden op deze vragen. Maar geloof mijn advies : ooit zal de elastiek zo hard gespannen zijn dat hij knapt. En dan zal je MOETEN rusten en met jezelf geconfronteerd worden. Misschien is yoga en meditatie dan toch niet zo een slecht antwoord, maar dan meer om binding te krijgen met jezelf en met wat je drijft, en weer in contact te komen met je lichaam en geest

ik ben zelf actief sporter en studeer ook druk. uit eigen ervaring en alle informatie die ik heb opgedaan kan ik je dit vertellen. zowel geestelijk als lichamelijk heeft iedere oefening of training die je doet twee keer zoveel effect als je genoeg slaapt. nog zorgelijker zowel geestelijk als lichamelijk breekt iedere oefening of training die je doet je lichaam af!!! als je onder de maat slaapt en te weinig rust. hersenen raken over vermoeid en slaan informatie slechter op en verliezen concentratie. en je spieren gaan hun eigen vezels verbranden omdat ze overbelast raken. je zij dat je jezelf wilt bewijzen? bewijs dan dat je dat je beter kan worden als andere door de rust te nemen als andere, want op deze manier bewijs je helemaal niets. bewijs dat je het leven aankunt, en daar hoort slaap en rust ook bij.

Denk positief . Positief denken is niet over wishful of dromer denken, het gaat over het maken van de meeste van de situaties die je in en het vermijden van elke neiging om negatieve overlays toe te voegen. Gebruik visualisatie technieken. Terwijl u misschien niet het gevoel kalm en ontspannen, verbeelden een rustige en ontspannen scene in je hoofd kan wonderen doen om je outlook te verbeteren. Foto stranden, liggend rusten, gaan voor een wandeling, enz., om u te helpen ontspannen blijven. Schrijf een liefdesbrief aan uzelfGebruik affirmaties om je kijk op het leven te veranderen, om jezelf te voorkomen dat altijd te springen om de negatieve redenering. Affirmaties zijn korte, krachtige statements die je opbouwen en vergroten je zelfvertrouwen en helpt u om positieve resultaten te verwachten. [4] Wees voorzichtig met de woorden u ook kiest - de dingen die je zeggen over jezelf keer op keer zal ervoor zorgen dat je je eigen retoriek geloven - Gebruik positieve, geloofwaardig en zorgzame woorden over jezelf. Leer jezelf om een ​​stap terug en de "big picture" te zien als je in de dikke van dingen die niet lijken goed te gaan. 2Leer hoe u de logica en minder emotie te gebruiken . Als je leert denken meer sequentieel en logisch, dan dingen zullen minder stressvol. Wijzig uw wegen. Als het probleem is iets dat je doet, verander dan de manier waarop je handelen of reageren. Stoppen en te luisteren naar mensen om je heen om erachter te komen en wat het is je misschien wel misverstand of het doen van verkeerd te corrigeren. Focus op de schoonheid in alles. 3Zoek een rustige plek als je het gevoel overweldigd en verwen uzelf . Teken een warm bad . Kaarsen rond het bad, dim de lichten, toe te voegen bellen of lavendel, indien gewenst. Ga op je bed of bank. Spelen een aantal zachte muziek of de natuur-cd's. Ontspannen te luisteren naar de oceaan golven, watervallen of vogels. Lees een goed boek . Opkrullen op de bank met een deken en een kop kamille thee. Stel je een persoonlijk paradijs. Sluit je ogen en visualiseer een andere instelling. Wat zie je om je heen? Is er een wind? Wat hoor je - vogels of water? Stel je voor het rustgevende geluid van de golven van de zee bereiken van de kust. Geniet van een moment in uw speciale plaats. Zelfs de kraam van een badkamer op het werk is een ideale "rustig plekje" voor een adempauze als je geen andere plaats om te gaan. 4Stop met je schuldig te voelen . Schuld is een krachtige bron van stress.

Bronnen:
http://www.wikihow.com/Relax#Relaxing_your_mind

Vraag me af of je nog thuis woont, als dit niet zo is: ga op jezelf wonen. De druk van je vader verdwijnt dan. Woon je nog thuis? In beide gevallen het volgende: Gooi een rem op je leven, als je zo doorga zit je binnen de kortst mogelijke tijd in een burnout. Dit is niet wat jij denkt een goede les, hier kun je namelijk erg lang last van blijven houden. Dus voorkomen is beter dan genezen, je lichaam en geest geven duidelijk aan dat je te ver gaat!!!!!! Als je nu nog meer gaat vergen van lichaam en geest zal het ook veel langer duren voordat je lichaam weer in staat is om normaal te reageren.

Sjonge jonge, hier nog iemand die omhoogkrabbelt van een burnout... Ik was 21 toen ik geveld werd en ben nu de 30 al gepasseerd... Echt niet leuk! 'Van de ene op de andere dag'* kon ik niets meer. Zodra ik weer een beetje energie terug had gewonnen, ging ik daar meteen volop gebruik van maken met een terugklap tot gevolg. Het kost véél meer discipline om UIT een burn-out te komen dan om deze te VOORkomen. Neem je voordeel dit te weten en kom er nooit zelf achter dat dit ook daadwerkelijk zo is... * want zo lijkt het als je AL de signalen van je lichaam blijft negeren en maar doorgaat, terwijl je met je verstand ook wel weet dat het niet meer gaat. Ik kan, ik moet, ik wil... Je moet leren om prioriteiten te stellen. Je zit nog op school, dus die staat redelijk bovenaan. :-) Als je echt zo perfectionistisch bent als je zegt kun je je afvragen of je teveel tijd aan je studie besteedt. Misschien kun je tevreden zijn met 'voldoende' tot 'goed' in plaats van met 'uitmuntend'? ;-) Bekijk zelf eerlijk of je inzet niet te hoog is, maar blijf natuurlijk wel serieus voor je opleiding gaan. Een diploma heb je je hele leven wat aan! Zo'n papiertje is in het leven soms meer waard dan ervaring en inzicht... Je sport is je leven... Dat heb je al meerdere malen duidelijk aangegeven. Ik heb geen idee wat voor sport je doet, maar hier is vast nog wel win-winst te behalen. ;-) Je kunt trainen op zondag skippen? DOEN! Je lichaam heeft ECHT tijd nodig om te herstellen. Neem die tijd ook, want je kunt trainen wat je wilt, maar zonder rust vindt er veel minder groei en vordering plaats. Soms heeft minder trainen een groter effect dan je uit de naad blijven trainen. Ga die zondag (of de avond ervoor) dan niet volproppen met dingen die je alsnog niet de rust en het herstel gunnen waar je lichaam om schreeuwt. Zie mijn reactie voor het vervolg...

Een lekker warm bad nemen, een boek lezen, muziekje luisteren.