Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moet ik meer/eerder hoesten als ik lig dan als ik zit?

Als ik ga liggen (in bed, op de bank) dan moet ik binnen een paar minuten enorm hoesten, terwijl als ik zit - zoals nu - die hoestreflex redelijk onder controle is. Ik ben (zwaar) verkouden (geweest), maar het ergste qua snot & snuiten is al weer over, alleen die hoest dus nog. Kriebel en soms ook wat slijm dat ik met behoorlijk veel moeite eruit weet te krijgen.

Ik dacht dat zitten (en dus verticaal) harder 'werken' voor longen zou zijn dan liggen (horizontaal), waardoor er eerder bij zitten gehoest zou moeten worden dan bij liggen, immers dat lijkt toch meer een ruststand te zijn? Mis dus, blijkbaar, maar kan iemand mij uitleggen hoe & waarom?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is normaal. In liggende positie krijgen je longen minder ruimte, (zegt mijn longarts). Het maakt daarbij niet uit of je op je rug of op je zij ligt. Longpatenten wordt aangeraden in half zittende houding te slapen.

Toegevoegd na 1 dag:
Patiënten (natuurlijk, typefoutje)
(Lees meer...)
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding