Wat is de oorzaak van de Ziekte van Wegener?

Nee, omdat niemand mij kan uitleggen wat de oorzaak van deze ongeneeslijke ziekte is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De ziekte van Wegener(GPA) is een Primaire Systemische Vasculitis, dat wil zeggen een auto-immuunziekte waarvan de oorzaak onbekend is (primair) en die wordt gekenmerkt door ontstekingen van de binnenwanden van de kleine bloedvaten (vasculitis). Deze ontstekingen kunnen zich in in het hele lichaam voordoen (systemisch).

Heel veel info kun je vinden op deze site:
http://www.vasculitis.nl/vasculitis_nl.html

Nog ter info:
Granulomatose met PolyAngiitis (GPA) heette tot voor kort Wegener's Granulomatosis of simpelweg De Ziekte van Wegener (WG). De oude naam verwees naar de Duitse patholoog Friedrich Wegener die te boek staat als de ontdekker van deze ziekte. Vanwege het dubieuze oorlogsverleden van dr. Wegener is in maart 2011 op advies van een aantal medisch specialisten besloten tot een wereldwijde wijziging van de naam. Deze wijziging zal te zijner tijd ook zijn weerslag vinden in de naam van onze stichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

de oorzaak van deze ziekte is nog niet bekend. zie onderstaande link