Wat te doen met ESI-arm

Ik heb denk ik last van een ESI-Arm. Dit ivm met kantoorwerk! Ben Continue op de pc bezig. Iemand tips?!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Ik ken alleen Repetitive String Injure, RSI. Wat bedoel jij met ESI?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, bedoel inderdaad RSI

Antwoorden (3)

Er bestaat geen specifieke behandeling voor RSI. Wanneer u vermoedt dat uw pijnklachten wel eens RSI kunnen zijn, neemt u best zo snel mogelijk contact op met uw huisarts en/of bedrijfsarts. Hoe sneller de klachten worden aangepakt, hoe groter de kans dat ze uiteindelijk volledig zullen verdwijnen.
Tenzij specifieke lichamelijke afwijkingen worden ontdekt (bv. carpale tunnelsyndroom) zal de behandeling de verschillende risicofactoren moeten aanpakken.
Voor de patiënt zijn belangrijke aandachtspunten:
- stress en te hoge werkdruk vermijden
- gezond eten
- regelmatig ontspanning nemen
- Een goede werkhouding is essentieel,
- specifieke oefeningen al of niet onder begeleiding van therapeut
- houdingstherapie
- conditietraining
- eventueel medicatie door de arts voorgeschreven

Voor de verantwoordelijken zijn belangrijke aandachtspunten:
- aanpassingen werkplek
- aangepast meubilair
- aanpassingen werkorganisatie

Omdat altijd meerdere factoren meespelen, wordt volledige rust afgeraden. Wel moeten de pijnlijke spiergroepen tijdelijk gespaard worden.
fremar
12 jaar geleden
Er zijn diverse factoren die van invloed zijn op RSI klachten (zoals door de persoon boven mij al aangegeven werd). Ik heb er zelf in het verleden een tijdje erg last van gehad (in zulke mate dat ik bang was dat ik mijn beroep misschien wel eens niet meer uit zou kunnen oefenen) en wat bij mij het meeste verschil maakte was om iedere dag 15 minuten met een (wedstrijd) nun-chuck te oefenen.

Het probleem bij RSI is dat door de constante lichte statische spanning op bepaalde spieren de doorbloeding flink belemmerd kan worden. Daardoor hopen afvalstoffen zich op en dat leidt weer tot allerlei andere processen die ervoor zorgen dat o.a. je zenuwen geïrriteerd (en in een later stadium zelfs beschadigd) raken.

Door dagelijks minimaal 15 minuten je spieren "los" te maken kan de doorbloeding al fors verbeteren. Voor mij was het oefenen met een nun-chuck een manier om het nuttige met het aangename te verenigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan helpen om een Arbo-deskundige jouw werkplek te laten inspecteren. Staan bureau en stoel op de juiste hoogte en goed voor jouw houding ingesteld? Heb je een arm- en/of polssteun nodig, en een voetenbankje? Staat het computerscherm op de juiste afstand en hoogte? Is de lichtinval goed? Allemaal zaken die meespelen of je last kan krijgen van langdurig hetzelfde soort werk. Pas als die omstandigheden ideaal zijn en je houdt nog steeds last van die arm, dan moet je de bedrijfsarts het laten onderzoeken.
Amadea