wat doet er juist pijn bij fybromyalgie?

Bij de meeste spieraandoeningen lijkt me dit duidelijk. Bij artritis bv. heb je ontstekingen, bij artrose sluit het kraakbeen af en krijg je daardoor pijn, bij reuma zorgt een teveel aan urinezuur voor stijfheid en pijn enz.
Maar wat veroorzaakt juist pijn bij fibromyalgie? Daar is immers niets "objectief" lichamelijk vast te stellen? Is dat dan puur psychisch? Kan het genezen?

1.2K
liveisgreat
12 jaar geleden
sommige bronnen zeggen het tegendeel. in ieder geval bedankt voor je feedback!

Het beste antwoord

Fibromyalgie wordt meestal geclassificeerd als een reumatische spieraandoening, omdat een van de meest voorkomende symptomen bij fibromyalgiepatiënten de chronische pijnlijke spieren zijn. Omdat we echter steeds meer te weten zijn gekomen over deze aandoening, wordt deze tegenwoordig vaker geclassificeerd als een vorm van het disfunctioneren van neurotransmitters. Neurotransmitters zijn chemische stoffen die door de hersenen worden aangemaakt om het lichaam te "vertellen" wat het moet doen. Bij mensen met fibromyalgie blijkt er een abnormale productie van neurotransmitters en andere chemische stoffen aanwezig te zijn die niet alleen de gemoedstoestand en het slaappatroon beïnvloeden, maar ook de manier waarop pijn wordt beheerst en de functioneringswijze van het immuunsysteem. De fibromyalgiepatiënt ervaart een domino effect waarin het ene symptoom en het ontstaan ervan, van invloed is op een ander symptoom.

Constante gespannenheid van de spieren in combinatie met het onvermogen om in de diepe herstellende slaap te geraken, zijn er de oorzaak van dat de fibromyalgiepatiënt niet alleen hevige pijnen ervaart op deze gevoelige plaatsen, maar ook algehele uitputting. Als u alles met elkaar in verband brengt, wordt het bestaande domino effect duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat weten we niet, en daarom is het ook nog altijd een zeer omstreden ziektebeeld. Dat de klachten in een bepaalde mate en cluster en combinatie voorkomen staat buiten kijf, maar een oorzaak ontbreekt vooralsnog, en een diagnose kun je eigenlijk alleen maar stellen door uitsluiting, niet objectief via een test oid.

Dat sterk het vermoeden dat het - net als CVS, het chronisch vermoeidheid syndroom dat eveneens niet objectief vast te stellen is en vaak gelijk opgaat met fibromyalgie - voornamelijk het effect is van het langdurig overbelasten van lichaam en geest, en daarom eerder on de categorie psychische/psychosomatische dan fysieke aandoeningen valt. Er 'gebeurt' dus niks aantoonbaars in het lichaam dat met een pilletje of operatie op te lossen is.

Wat echter - en dat is jammer dat dat vaak wel gebeurt - NIET betekent dat het 'maar tussen de oortjes' zit en dus niet serieus genomen moet worden. Andere psychische aandoeningen nemen we tenslotte OOK serieus, ook of juist als ze NIET gepaard gaan met lichamelijke klachten.

Het betekent echter wel, net als met CVS, maar ook psychische aandoeningen ls depressie of burnout (waar het ook wel wat overeenkomsten mee heeft) dat de patiënt zelf heel veel kan doen aan -meestal - haar herstel, door normaal actief te blijven, stress te vermijden, de conditie te verbeteren en vooral geestelijk heel veel los te laten. Dat is echter vaak veel makkelijker gezegd dan gedaan.

Het kan genezen of verbeteren, maar het is een lange weg. De start is dat de patiënt beseft dat het herstel niet van een pilletje of dokter kan komen, maar zelf lichaam (en geest) moet motiveren / bewegen om de klachten te verminderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We vergeten even dat ook fibromyalgie maar een verzamelnaam is voor allerlei aandoeningen die vroeger wekedelen reuma werd genoemd.

Het zijn niet alleen maar de onaanwijsbare pijnklachten maar ook de chronische peesschede ontsteking, zacht kraakbeen, chronische peesontstekingen, chronische spier aanhechtings ontstekingen, chronische slijmbeurs ontstekingen.

Deze ontstekingen zijn wel aanwijsbaar echter niet voortdurend bewijsbaar, alleen bij (over)belasting zijn ze constateren.

Toegevoegd na 2 minuten:
PS.

Heb zelf de aandoening fibromyalgie in de vorm van chronische pees-, peesschede- en slijmbeursontstekingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk maar een kort antwoord.
Alles doet pijn, Ze willen mij altijd
doen geloven dat het psygisch is,
maar ik weet wel beter,zeker is
dat het nooit geneest,je kan er
wel wat aan doen, je rustig houden
niet te veel vermoeien,regelmatig
leven en het proberen te accepteren.