Waarom krijg ik kleine wondjes rond mijn vinger van een (witgouden) ring?

Helaas is dit een beetje te laat om een foto toe te voegen, maar ik droeg een tijdje een witgouden ring. Na een tijdje verdween de glans een beetje en werd hij mat oo sommige plekken. Om hem beter te bekijken, deed ik de ring af en zag tot mijn verbazig dat ik een wondje had (rondom de plek van de ring). Het bloedde niet, had ook geen donkerrode kleur, maar meet een lichtbruine/gelige. Ik heb er nooit pijn van gehad, alleen soms een klein beetje jeuk. Zou het een allergische reactie zijn? Zou ik het dan niet al gevoled hebben? (ik draag de ring al een maand namelijk)
Is de ring van witgoud of is er een kans dat de verkoper gelogen heeft en de ring iets anders bevat wat dit veroorzaakt?

LeonardN
4 jaar geleden
Niet per se gelogen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Witgoud
Witgoud is meestal een legering van goud en palladium of nikkel Het zou wel kunnen dat je sieraad niet voldoet aan de gestelde normen
https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nieuws/2017/05/23/nvwa-een-vijfde-van-onderzochte-sieraden-bevat-te-veel-cadmium-lood-of-nikkel https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ%3AL%3A2007%3A136%3A0003%3A0280%3Anl%3APDF
(zoek op nikkel)

Antwoorden (1)

Witgoud is meestal een legering van goud en palladium of nikkel en wordt nogal eens verward met platina of zilver omdat ze qua kleur op elkaar lijken. In jouw geval zou het dus een legering met nikkel kunnen zijn. Het is bekend, dat veel mensen een nikkel-allergie hebben.
Op de foto een voorbeeld van nikkelallergie.
Toegevoegd op 22 november 2019 22:55: tekst, afbeelding
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Volgens mij mogen sieraden met nikkel in Nederland niet meer verkocht worden...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@HannekeJanssen
Er is een verschil tussen sieraden VAN nikkel en Sieraden MET nikkel. Legeringen met nikkel zijn weer anders dan zuiver nikkel. Bovendien, als iets niet meer mag moet dat ook ergens te vinden zijn. Het gaat dus niet VOLGENS JOU, maar wat is de verbodsregel?
LeonardN
4 jaar geleden
Hier wat ik vond: https://bit.ly/2QLjB9d
27. Nikkel
en de verbindingen daarvan 1. Mogen niet worden gebruikt:
a) in alle staafjes die in gaatjes in de oren en in andere
delen van het menselijk lichaam worden geplaatst, tenzij
de hoeveelheid nikkel die uit dergelijke staafjes vrijkomt,
niet groter is dan 0,2 μg/cm2/week (migratielimiet);
b) in voorwerpen bestemd om in direct en langdurig
contact met de huid te komen, zoals de volgende:
— oorbellen,
— halskettingen, ...
— armbandhorlogekasten, ...
— drukknopen,...
indien de hoeveelheid nikkel die vrijkomt uit delen
van deze voorwerpen die in direct en langdurig
contact met de huid komen, groter is dan 0,5 μg/
cm2/week; https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nieuws/2017/05/23/nvwa-een-vijfde-van-onderzochte-sieraden-bevat-te-veel-cadmium-lood-of-nikkel Er is dus een goede kans dat idd het sieraad meer dan de toegestane norm afstaat. Of iig voldoende om een reactie te veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@LeonardN
Bedankt voor de aanvulling. De kans is dus heel groot, dat de witgouden ring van @Speedylovertje deel uit maakt van de 21% verkeerde sieraden die de NVWA heeft aangegeven in jouw link.
Speedylovertje
4 jaar geleden
Dankje voor je antwoord, maar ik heb puur en alleen een wondje op de plek waar de ring gezeten heeft. Verder niets. Daarnaast heb ik inderdaad wel last van sieraden van nikkel, maar die worden volgensmij niet meer in Nederland verkocht dus dat kan het niet zijn (als ik iets van nikkel draag, begint het te jeuken maar met de ring om, is het nooit gaan jeuken)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Speedylovertje
Had dan toch maar een foto geplaatst. Met elke soort ring kan je wel eens wondjes krijgen, b.v. als je ergens stoot of bljift hangen of gewoon een beetje schuren.