Hoe komt het dat ik kortademig ben na het fietsen in warm weer?

Ik ben deze morgend een uur gaan lopen terwijl het al 21gr was, daarna nog 4km gaan zwemmen en dan om 4 uur vertrokken om 2h15' te gaan fietsen terwijl het 24gr was, ik had meteo nog nagekeken voor de UV die 4,1 (matig) was, een verhoogd risico op CO en de ozon in de lucht was normaal. Na een dik uur begon ik kortademig te worden en moest ik heel de tijd hoesten en had niet evenveel kracht als daarvoor. Nu dat ik thuis ben kan ik bijna niet inademen en moet ik heel de tijd hoesten. Hoe komt dit, wat kan ik er tegen doen en is het slecht voor m'n huidige conditie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als ik het zo in kan schatten heeft er iets in de lucht gezeten waar je allergisch voor bent en waar je luchtwegen op reageren. Er zit momenteel enorm veel stuifmeel van berkenbomen en eikenbomen in de lucht.

Als je gewoon heel moe zou zijn, zou zich dat niet uiten als gehoest. Kijk even of je er morgen nog last van hebt en dan naar je huisarts.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat misschien wel helpt is even lekker onder de douche gaan staan. Het vocht in de lucht werkt voor veel astmatische mensen verlichtend.

Of, en dit is een heel 'slecht' advies: een inhaler 'lenen' van iemand in je omgeving die astmatisch is. Als dat helpt, weet je meteen dat je bij de club hoort...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan inspanningsastma zijn.

Inspanningsastma kan optreden na een zware inspanning, waarbij luchtverontreiniging de reactie kan verergeren.

De sporter kan gaan hoesten en zelfs 'piepen' bij de uitademing. Soms treedt er daarnaast ook 'gieren' bij de inademing op.
Meestal houden de klachten nog tot 15 minuten na de inspanning aan.